OPINIE - Fairwise uit Den Haag heeft printmedianieuws/blokboek benoemd tot één van de mediapartners voor de komende drupa periode. Beide titels zullen vooraf voor de nodige publiciteit zorgen in de vorm van achtergrond artikelen en aankondigingen rondom drupa. Onze redactionele opinie rondom de komende vakbeurs, die gehouden wordt van 28 mei tot en met 7 juni.
Peter Luit: "We hebben al een aantal artikelen gepubliceerd in aanloop naar drupa. Uit die artikelen is de trend op te tekenen dat enerzijds inkjet volop in de schijnwerpers staat voor talloze high-end toepassingen binnen uiteenlopende sectoren. Kwaliteit, snelheid, substraten, formaten en talloze andere parameters staan inkjet niet meer in de weg om grote delen van het segment commercial print 'over te nemen' van eerdere productie technieken, zoals offset en toner. Maar dat wil zeker niet zeggen dat het met die technieken 'gedaan' is. Inkjet heeft nog steeds een relatief klein marktaandeel ten opzichte van offset, maar ook zeker ten opzichte van flexo, dat laatste vooral in het segment van etiketten en labels. Het is opvallend dat diverse verschuivingen die door talloze high-end aanbieders in het inkjet segment mogelijk zijn, in de praktijk veel langzamer gaan dan gedacht."
Verschuivingen in markten en applicaties zorgen voor een voortdurende dynamiek in de branche
"Rondom deze ontwikkelingen vinden talloze andere ontwikkelingen plaats. Nabewerking van inkjet producten hebben in de afgelopen jaren geresulteerd in talloze in-line, near-line en off-line oplossingen om tegemoet te komen aan de veeleisende bedrijven die vooral hun doorloop- en productietijden reduceren om aan de time-to-market doelen van hun opdrachtgevers te voldoen. Overigens gaat de time-to-market ook niet voorbij aan de nu 'analoog' genoemde oplossingen. Ook daar vinden talloze digitale innovaties plaats, die een snellere doorloop van jobs mogelijk maken, ook bij kleinere oplages."
Thema van drupa 2024: 'We Create The Future'
China
"Een andere opvallende trend is de opkomst van Chinese toeleveranciers. Redacteur Jan Vroegop tekende in een hele reeks artikelen vrij nieuwe en vaak nog onbekende Chinese namen op. De Chinezen hebben kennelijk volop vertrouwen in een rol op de wereldmarkt met hun apparatuur. Want voor de eigen enorme markt hoeven ze niet te exposeren op Europees grondgebied. Wat de opkomst van de Chinezen gaat betekenen voor de bezoekersaantallen, is nu nog niet te zeggen."
Een dagticket voor drupa kost 60 euro en is online te bestellen
Vertrouwen in fysieke vakbeurzen volledig hersteld
"We hebben ons tijdens en ook na de corona-pandemie flink vergist in de toekomst van fysieke beurzen. Het algemene beeld ging ontstaan, dat beurzen voortaan het domein zouden worden van compacte eigen on-line events. Dat bleek een enorme overschatting te zijn binnen de marketingmix van bedrijven. Vrijwel alle initiatieven zijn van de 'aankondigingen-agenda's' verdwenen. Natuurlijk zullen er hier en daar nog wel online demo's worden gegeven, maar die vallen buiten het gezichtsveld van het grote publiek.
Eén van de weinige online platformen is Printing Expo Online. Dat initiatief bestaat inmiddels al ruim 10 jaar en was dus ook zeker niet een 'onderdeel' van de online-hype tijdens de corona-pandemie.
De hallen zijn vol, nu de bezoekers nog
"Drupa directeur Sabina Geldermann toonde zich onlangs uitermate positief over de 2024 editie van drupa na een afwezigheid van 8 jaar. Ze werd bevraagd door redacteur Morten Reitoft van INKISH.tv in een 12 minuten durend interview. Ze bezocht de afgelopen jaren talloze internationale vakbeurzen om zoveel mogelijk exposanten te interesseren voor drupa 2024. Dat is haar en haar team uitzonderlijk goed gelukt. De grote vraag blijft natuurlijk of het aantal bezoekers voldoende is om de exposanten tevreden te stellen in hun verwachtingen. Natuurlijk is de kwantiteit alleen geen maatstaf, vooral de 'kwaliteit' speelt een rol, daar waar mensen besluiten te nemen te investeren. Zoals bekend, is drupa al heel lang geen beurs meer voor de grote aankondigingen. De time-to-market van echte innovaties wordt meer en meer afgestemd op de levenscycli van de ontwikkelaars/producenten van hard- en software. Wachten op de eens in de vier jaar te houden drupa is al lang niet meer het geval."
Het aantal bezoekers is nog de grote variabele in 'de terugkeer van drupa'
Milieu en duurzaamheid
"De branche is met papier als medium te pas en te onpas onderwerp van gesprek rondom milieu aspecten, duurzaamheid en opgelegde regels door overheden. Ook dat mag een 'megatrend' worden genoemd binnen de sector. Kosten voor energie, recycling van basismaterialen, verwerking van restafval zijn onderdeel van het bedrijfsproces en maken deel uit van het totale kostenplaatje per order en de uiteindelijk prijs voor de opdrachtgever. Het begrip voor milieu en duurzaamheid is er, omdat ook de afnemers van grafische producten zelf worden geconfronteerd met dezelfde overheid, die ook regels aan hen oplegt. Talloze oplossingen om aan al die eisen te voldoen, zullen op drupa worden getoond. Vaak zitten grote oplossingen op dit gebied bij vele kleine exposanten. Misschien wat verstopt in hallen die niet meteen tot de verbeelding spreken, maar net dat ene verschil kunnen maken."
Industrie innoveert volop, personele samenstelling verandert
"Traditioneel vakmensen worden 'vervangen' door procesoperators, die meer moeten weten van automatisering en workflows dan van traditionele grafische technieken. Dat is een omslag die de samenstelling en grootte van de branche flink beïnvloedt. De branche krimpt al jaren en het einde van die krimp is nog niet in zicht. De krimp in productie en gebruik van papier als medium staat niet één-op-één gelijk met de krimp van de branche. Door efficiency verbetering is de branche beter in staat meer maatwerk te kunnen produceren in minder tijd en met minder mensen. Nieuwe zij-instromers die de branche in de afgelopen acht jaar zijn binnengekomen, zullen - als zij drupa bezoeken - onder de indruk raken van de talloze innovaties die aldaar te zien zijn. De branche is hoe dan ook springlevend, al is 'print' zeker geen spannend onderwerp op een gemiddeld verjaardagsfeestje."
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.