SIGNPRINT - Meer dan verwachte drukte met zo een 160 'aangedreven' print- en bewerkingsmachines die de bezoekende 'signmakers' een update van de huidige stand van zaken gaven. Opvallend was de grote Chinese inbreng, soms nerveus-makend voor Europese standhouders.
• Leestijd ca. 5 minuten
• Dit artikel wordt u kosteloos aangeboden door de redactie van printmedianieuws
FESPA Global Printexpo 2024 in vogelvlucht
Wideformatprinters domineerden vooral in de RAI-hallen, zo een 56 stuks waren er te tellen. Ze waren te zien in allerlei uitvoeringen en daarnaast nog 13 multipass softsignage- en textielprinters. Deze printers zijn allen uitgerust met highend-printkoppen van Kyocera, Ricoh, KonicaMinolta en Epson Precision Core.
Opvallend nieuwe OEM-samenwerkingsverbanden: Agfa/Efi, Korea’s d.gen/DGI en Flora/Ricoh. Qua direct-to-printtechniek (D2Product) ook veel aanbieders. Het DTFilm-aanbod (en afgeleiden daarvan) was groot met circa 20 aanbieders. Twee aanbieders printen nu lijminkt in plaats van gepoederde lijm; ‘powderless DTF’ van Brother en Kornit. Er demonstreerden ook twee dozijn CNC-routers; voor ¾ snijrouters en de rest freesbanken. D2Shape-printers: 15 aanbieders w.v. ¼ D2Carton en overige printers direct op promotie-artikelen e.a. Voor meer zicht op het FESPA-aanbod, zie de FESPA ’24-app ‘Product Categories’.
Wat opviel bij de ‘look&feel’ van wat Aziatische/Chinese aanbieders qua prestatie en kwaliteit demonstreerden, is dat het soms (tegen scherpere prijs) niet onderdoet voor het ‘gekende’ Europese aanbod. Het voelt als een alarmeringssignaal voor Noord-Italiaanse/Zwitserse aanbieders. Het viel ook op dat er in hal 5 een ellenlang gangpad links en rechts zij-aan-zij was bezet door meer dan 100 kleine -vaak ‘lawaaierige’ Chinese stands met producten/materialen/gereedschap- en installatiespullen; alsof er een coöperatief handelsinitiatief achter stak.
Signprint voor protest/actieposters c.q. aanplakbiljetten
Het beursaanbod van PPC-systemen (posterprint-converting) door Fotoba, MBA, Neolt, en TruJET -inlijn met multipassprinters van Canon, Karya Dijital en MS-Dover- doet geloven dat de rol van de traditionele OOH-paperadvertisingmarket levendig is. Zie ook eerder artikel over Aleph LaForte over dit onderwerp dd.18 maart 2024.
Hoe is dat te verklaren, terwijl de digitale OOH-advertising (DOOH) steeds dominanter wordt? Het zal lezers opgevallen zijn dat in actiesferen rondom verkiezingen, protestdemonstraties e.d., er plotseling aanplakposters in de media te zien zijn van dader- en/of slachtoffergroepen met hun standpunten. Hoe politieker, hoe heftiger! Snel (persoonlijk) op papier te realiseren en vaak ‘wild opgeplakt’. Led-display advertising en aansturing zijn voor dergelijke initiatiefnemers te complex, te traag, kostbaar en niet mobiel. Reden om de pamfletachtige protest/actieposters-aanplakbiljetten een haalbare toekomst toe te dichten.
Het Italiaanse MBA srl uit Senna Comasco/Como-Lombardije, mikt met zijn posterprintconverting-systemen vooral op grote billboards en prijst dat aan met: ‘Unlock the potential of water-based inks in industrial processes’. MBA demonstreerde inlijn met een 180cm brede MS JP4-evo watergebaseerde achtkleuren-pigmentinkjetprinter (linksboven/boven), hoe een Fotoba-schoonsnijsysteem billboard-secties op blueback-papier leverde. Nieuw was MBA’s vouwmachine, om die ‘lappen papier’ in wikkelslag te vouwen; klaar voor de ‘plakploeg’ om ze elders/buiten op grote borden aan elkaar op te plakken. De complete MBA-configuratie inclusief MS-inkjetprinter en afrolsysteem (rechts) ging naar de Midas Group-Spanje à 200.000-250.000 euro. De separate wikkelvouwmachine (links) kost ±100.000 euro.
Fotoba demonstreerde ook posterprint-converting, maar dan aangevuld met een dual-opwikkelsysteem om aanplakbiljetten óf behangrollen, netjes opgerold af te leveren. De complete Fotoba/Canon-configuratie (inclusief Colorado-printer, afwikkelaar, schoonsnijder en rolletjeswikkelaar) kost configuatie-afhankelijk 200.000-250.000 euro. De Colorado-M sec. kost ±70.000 euro.
Kornit en Brother’s ‘powderless DTF’ aankondigingen
Kornit’s grootste machinebouw-concurrent Aeoon Technologies GmbH uit Oostenrijk stond niet op de beursvloer. Wèl organiseert Aeoon 10-12 april’24 een OpenHuis in hoofdkwartier Kramsach-Oostenrijk. In Kornit’s persconferentie met panelgesprek (kopfoto) meldde CEO Ronen Samuel dat E-commerce T-shirt printproductie fysiek dichter naar de afnemers kruipt. Dit met meer nadruk op ‘customers desing-inbreng’ en verschuivinbg naar meer enkelstuks-productie. Grote driver is de verkorting doorlooptijd. Dus meer Kornit-systemen in kleinere printshops, waar geprinte shirts direct aan de klant meegegeven worden. "Die directe look-and-feel doet wonderen," vertelde hij. Het geïnterviewde panel (kopfoto) besprak bij herhaling de relevantie tussen de T-shirtklant en de T-shirtmaker(printer). Dit met steeds terugkerende nadruk op ‘speed’, ‘quality’, ‘price’ en ‘competition’ in hun T-shirt business en -research. Onder de streep klonk het alsof het allemaal wat minder vanzelf gaat, vergeleken met voorgaande jaren. Vreemd genoeg was Kornit’s stand een flauwe afspiegeling van diens expostand op ITMA’23 in Milaan. Eigelijk in tegenspraak met Samuel’s trendbenoeming demonstreerde Kornit alleen zijn grootste systemen: de roll2roll Kornit Presto MAX-S, verder een stand-alone Kornit Titan droogtunnel ‘powered by Tesoma’ en Kornit’s Atlas MAX Plus shirtprinter met variabele pallets. Maar geen demo of video en geen samples van Kornit’s aangekondigde MAX Transfer-systeem; een ‘powderless DTF’-systeem.
Wellicht een (te) snelle reactie willen geven op Brother’s aangekondigde ‘powderless DTF’? Dat gebruikt droge lijm-toner. Brother heeft daarvoor heeft een bestaande kantoorlaserprinter aangepast en er een lijmeenheid aan toegevoegd. Voorlopig is dit slechts een prototype en is alleen A4-papier mogelijk. Er werd overigens gefluisterd dat het aanbrengen van een DTF-lijmlaag ook via inkjet zou kunnen; wellicht via specifieke nozzles en jettable-inktlijm.
Waarom deze zo begeerde DTF-lijmpoedervervanging? Het poederschudapparaat vervalt dan. Afhankelijk van de plaatsvervangende middelen, is het onzeker of het kostenplaatje goedkoper wordt. Stakeholders houd deze ontwikkeling in de gaten!
TTS neemt ‘groener’ DTFsysteemmateriaal zijn in portfolio
Normaliter transfereren in het DTF-systeem de beelden (afgedekt met witte ruglaag en lijmpoeder daarop) via een PET-transferfilm. Via 'sandwiching' in een hittepers brengt het systeem de beelden over op allerlei substraattypen. Die PET-transferfilm is daarna plastic afval. ‘Dat moet groener kunnen’ dacht men bij TTS in Moordrecht. In samenwerking met papierfabrikant Felix Schoeller brengt TTS nu het 60cm brede transferpapier op rollen. Het oppervlak is geprepareerd met een watervaste coating, zodat -na het watergebaseerde inkjetprinten en afdekken met witte inktlaag- het papier redelijk vlak blijft (zie linker beeld). Het transfereren in een hittepers gebeurt als met een PET-transferfilm. Het watervast geprepareerde transferpapier is papierafval en zou volledig recyclebaar zijn. Links-en-rechts bij DTF-aanbieders nagevraagd of ze al eens hadden geprobeerd de PET-transferfilm te vervangen door papier. Daar werd nogal laatdunkend op gereageerd. Papier zou wèl rimpelen en 'Papier met zoveel coating erop wordt toch ook een soort plastic', waren de opvallendste opmerkingen.
Expert-gesprekspanel Kornit tijdens FESPA 2024: v.r.n.l. Ross Newens, co-founder Print Logistics / Johnny Shell - principal analyst Keypoint Intelligence / Adam Goldner, commercial director Tshirt & Sons, bevraagd door Guy Yaniv, president Kornit EMEA
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.