EVENEMENT - Onder de slogan 'Shaping Tomorrow's Future' organiseert VIGC haar jaarlijkse BOPE event. De basisformule gaat al zes jaar mee en is een 'must' voor iedereen die actief is op het snijvlak van online print in alle marktsegmenten die maar denkbaar zijn.
Bernd Zipper is al vele jaren de bekende keynote spreker die tijdens #BOPE een overzicht geeft van de meest relevante ontwikkelingen uit de online print wereld. Binnen zijn initiatief ZOPI (Zipcon Online Print Index) brengt hij al vele jaren de marktprijs ontwikkelingen in kaart van de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Hij is ook initiatiefnemer van IOP (Initiative Online Print), waaraan 53 Europese bedrijven en organisaties uit nu al zes landen deelnemen. Met IOP is het wellicht mogelijk het ZOPI initiatief uit te breiden tot verschillende landengroepen om ook inzichten te krijgen in de online prijsontwikkelingen in de Benelux. VIGC is inmiddels een klein jaar lid van IOP.
Zipper opent de keynote met de slogan 'Join the Online Print heartbeat – shape your future in print'
Panelgesprek Ondernemerschap: 'Benelux Online Print pioniers over slimme keuzes in businessmodellen'
Direct na de keynote het eerste panelgesprek met drie grote online spelers in de Benelux: Wouter Haan (Simian), Marco Aarnink (Print.com) en Tino Cucca (Printdeal.be/Cimpress). Centraal staan natuurlijk de businessmodellen. Dat businessmodellen geen statisch begrip zijn, weten deze drie paneldeelnemers als geen ander. Recent gaf Wouter Haan een interview in het opinieblad Forum van VNO-NCW, waarin hij zijn kwetsbaarheid in moeilijke periodes onder woorden bracht. Marco Aarnink gaaf onlangs een interview bij 'Doorzetters'. De platformen van de grotere online spelers zijn veel meer dan 'slechts' een webshop. Het zijn volledige web applicaties met heel specifieke toepassingsgebieden. Kleinere spelers kiezen veelal voor standaard webshop oplossingen. Vragen die in ieder geval voorbij komen zijn: hoe evolueren jullie businessmodellen (ook in relatie tot de keuze eigen productie versus uitbesteden), welke rollen spelen mobiel en social media, hoe kijken jullie naar de puur online gerichte jongeren, waar zien jullie groei in de markt?
Buiten de grenzen van de Benelux
Online bedrijven schromen niet voor flinke groei. Niet alleen binnen de Benelux maar ook daarbuiten. Tijd om voor BOPE ook buiten de grenzen van de Benelux te kijken. Antoine Roux, CEO van PrintOclock deelt zijn inzichten van de marktsituatie in Frankrijk.
Kansen zien voor AI in het printmedia landschap
Na de pauze overtuigt Pieter De Buysser onder de titel 'Generative AI in de grafische sector: van bedreiging naar opportuniteit' AI serieus te nemen. Voor velen nu nog een 'ver van mijn bed show'. De Buysser is oprichter van het Belgische NXTGN, een fullservice bedrijf in dit spannende vakgebied.
Panelgesprek Technologie: 'Van Clicks tot Prints, automatisatie en organisatorische focus in Online Print'
In het tweede panelgesprek komen Leon van Nunen (ControlMedia), Franky De Meyer (Publi-DFM) en Douwe Pieter van der Galiën (Probo) aan het woord over technologie. De komende drupa zal de focus op inkjet zeker versterken, maar ondernemers weten als geen ander dat geen enkel 'los apparaat' het enige unieke verschil zal maken. Het is een voortdurende puzzel in een samenspel van talloze parameters binnen de workflows van een onderneming. Onderwerpen die ongewtijfeld aan de orde komen zijn: welke automatiseringsslagen zijn doorslaggevend geweest, hoe krijg je je orders 'zonder al teveel mensenhanden' door de workflow, hoe bedien je je doelgroep zo makkelijk mogelijk, welke focus heb je bij het doen van investeringen en welke impact heeft AI?
Online Portals als sleutel tot innovatie voor labels en verpakkingen
Senior Innovation Consultant Carl van Rooy van VIGC zoomt in op het marktsegment van labels en verpakkingen. labels en verpakkingen kenmerken zich door een nog 'rijkere hoeveelheid parameters' die van online portals een specifieke aanpak vragen bij de invoer en verwerking van de noodzakelijke data, voorafgaande aan de productie. Dat laatste geldt zeker bij een hoge mate van personalisatie.
Mensen inspireren met persoonlijke producten
Mark van Heusden CEO van Sparkles gaat tot slot van de middag nog een stapje verder op het gebied van personaliseren. Zijn bedrijf Sparkles in de marktleider in de niche van familiedrukwerk en kent dus een hoge mate van 'persoonlijke boodschappen'.
Afsluiting door Jos Steutelings
VIGC directeur Jos Steutelings, die de middag ook zal inleiden heeft 'het laatste woord' voordat om pakweg 6 uur de netwerkreceptie kan aanvangen. VIGC bestaat dit jaar 25 jaar en dat zal zeker niet onopgemerkt blijven.
Met zowel #BOPE als #HETCONGRES weet het VIGC elk jaar de snaar te raken van talloze printprofessionals in de Benelux en daarbuiten. #BOPE mag je gewoon niet missen! Voor slechts 149 euro krijg je een koffer aan bagage mee terug om vervolgens aan de slag te gaan met je eigen businessmodellen, technologie, innovatie, frisse ideeën voor het 'over de grenzen heen kunnen denken' en natuurlijk AI. Het event vindt plaats in het Vestar congres centrum. Deelnemers worden vanaf 12:30 verwacht en worden getrakteerd op een sandwich lunch.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.