EVENEMENT - Zoals elk jaar doet printmedianieuws uitgebreid verslag van het Benelux Online Print Event. Met dit jaar de extra dimensie dat Peter Luit zelf deel uitmaakte van het event, met de inbreng van twee panelgesprekken, die de rode draad vormden voor de dagelijkse praktijk binnen online print.
• Leestijd ca. 5 minuten
• Dit artikel wordt u aangeboden door VIGC
• Morgen deel twee
De zesde editie van deze succesvolle formule werd gehouden in de congreslocatie Vestar in Antwerpen. Jos Steutelings (in het midden op de kopfoto) van VIGC memoreerde dat de locatie in een ver verleden midden in de stad een papierfabriek huisvestte, waardoor we ons meteen 'vertrouwd met de omgeving' konden voelen.
VIGC viert dit jaar haar 25 jarig jubileum en dat werd indirect 'beloond' met een uitverkochte #BOPE, waaraan ruim 140 deelnemers deelnamen, waarvan ruim 20% uit Nederland. Dat was mede te danken aan het feit dat #BOPE haar vorige editie hield tijdens Sign&Print in Gorinchem.
Print wordt ondanks kleinere oplages steeds waardevoller
Bernd Zipper (links op de kopfoto), de bekende Duitse consultant/analist trok de duidelijke conclusie dat print vanuit de online context steeds waardevoller wordt binnen opdrachten die er toe doen en waarbij het dus al lang niet meer gaat om de omvang van de oplage. Hij zegt: "De groeimogelijkheden voor print zijn enorm, ondanks de krimp van de branche zelf."
Zipper: "Print is veel duurzamer dan digitaal, maar de bekendheid van dat feit dringt bij de 'consument' maar heel langzaam door."
Print krijgt volgens Zipper nog meer toegevoegde waarde door personaliseren/segmenteren, nog steeds een applicatie waarin veel markt te ontginnen is. Vervolgens ging hij nog in op de cijfers binnen de DACH landen van de zes grootste spelers aldaar. Totale omzet 2,33 miljard euro. De nieuwste speler in het Top 6 lijstje was Celebrate, een online printbedrijf vooral gespecialiseerd in gepersonaliseerde kaarten. Opvallend feit is dat zij hun verkoop alleen stimuleren via social media kanalen. In 2016 was de omzet 26 miljoen euro, in 2023 werd een omzet bereikt van 118 miljoen euro.
Slimme keuzes in businessmodellen: prijzen geen enkele discussie
Tino Cucca (printdeal.be), Marca Aarnink (print.com) en Wouter Haan (Simian) bevestigden dat het (inmiddels) weer goed gaat binnen de grotere online spelers. De corona-pandemie heeft natuurlijk zo zijn gevolgen gehad. Maar ook de huidige situatie in Oekraïne en het Midden-Oosten blijven een rol spelen in verschillende kostprijscomponenten en dus ook in de uiteindelijke prijzen die de klanten betalen voor hun producten. Cucca, Aarnink en Haan gaven aan dat inmiddels het doorvoeren van prijsverhogingen in geen enkele discussie resulteert.
Aarnink: "Online spelers concurreren en werken gelijktijdig samen met offline bedrijven, die met doelgerichte toegevoegde waarde niches bedienen die van een online speler nooit verwacht kunnen worden."
"Persoonlijk contact zal echter altijd blijven ," zegt Tino Cucca. Natuurlijk proberen ook zij zoveel offline klanten te overtuigen hun bestelprocedures via de online mogelijkheden af te handelen. De variatie online businessmodellen is groot. Zo stelt Aarnink dat hij binnen zijn aanbod vooral het accent legt op een crossmediaal aanbod van diverse bij elkaar horende mediacomponenten. Print speelt daarin natuurlijk een grote rol, maar ook een banner voor online doeleinden of een in Canva gebouwde website aanbieden aan de professionele eindgebruiker.
Haan: "Als via de cao onderhandelingen de lonen verplicht omhoog gaan in ons land met meer dan 10%, zullen we wederom de prijzen verhogen. Er is volgens mij niets mis met die inflatie die daar dan weer uit ontstaat. We zitten nu eenmaal in die cyclus."
Aarnink zegt over gestegen kosten: "Dat is in ons land ook aan de politiek te wijten. Daar worden keuzes gemaakt die echt verschillen ten opzichte van andere Europese landen. Dat ondervinden wij duidelijk binnen onze Europese ambities. Je wordt door de concurrentie met het 'grote geweld' in andere landen 'gelokt' naar de import van Chinees papier. Dat wil je natuurlijk niet, maar je moet echt wel het nodige doen om de kosten blijvend te besturen om uiteindelijk je marge-niveau goed in de gaten te kunnen blijven houden. Dat betekent ook voor ons dat we in het buitenland keuzes moeten maken om aldaar (ook) lokaal te kunnen produceren, de logistieke kosten kunnen daar vaak het verschil maken. Ondanks het feit dat we in Nederland dan een potentieel stuk extra productie voor het buitenland dan niet hier (kunnen) realiseren."
Haan: "Mensen vinden het intern 'retegaaf' om precies te meten waar de verkoop vandaan komt. En ja, social media en mobiel spelen daarin zeker een rol ten opzichte van direct verkeer naar onze website."
Online steeds meer mogelijk, ook in creatie
Cucca: "De online mogelijkheden worden steeds groter, ook in bepaalde niches, zoals binnen verpakkingen. Het aanbieden van online creatie tools voor bijvoorbeeld verpakkingen worden steeds beter, net zoals voor large format." Aarnink voegde daaraan toe dat de uitdagingen al die online gecreëerde producten dan logistiek samen te voegen en just-in-time te kunnen leveren. "Je wordt steeds weer uitgedaagd om je dienstverlening op orde te hebben." Haan noemde een multomap met inhoud: "Dat vraagt in zijn totaliteit best wel het nodige: Als wij 30 multomappen moeten leveren voor een training of lezing ergens in het land, wordt gewoon verwacht dat wij dat compleet aanbieden. Print is dan maar een klein deel van het gehele proces."
Naar binnenhalen van de juiste mensen geen enkele probleem
Haan zegt, in tegenstelling tot de algemene trends in het noorden van het land ,helemaal geen problemen te hebben met het werven van het juiste personeel dat redelijk snel inzetbaar is binnen allerhande functies. Cucca en Aarnink zeggen dat zij er alles aan moeten doen om de mensen uiteindelijk te voorzien van de juiste vaardigheden. Aarnink benoemt dat dat vooral bij technisch productiepersoneel een extra uitdaging is.
Hoe gaat het in Frankrijk?
Een mooi sprongetje op de agenda zou de lezing van Antoine Roux (CEO van PrintOclock ) zijn geweest, met als titel 'Online print in Frankrijk'. Helaas kwam zijn lezing niet helemaal uit de verf. Hij bleef deels steken in algemeenheden geldend voor de gehele grafische branche in Frankrijk. Opmerkelijk was wel de uitspraak dat hij met name Canva haar eigen printproducties aanzienlijk ziet toenemen en het dus zelfs lijkt te winnen van Amazon, dat ook actief is in print.
Na de lezing van Roux werd de eerste netwerkpauze gehouden. Morgenochtend het verslag van het tweede deel van BOPE, waaronder ook een uitgebreid verslag van het tweede panelgesprek met Leon van Nunen (ControlMedia), Franky de Meyer (Publi-FDM) en Douwe Pieter van Galiën (Probo).
De netwerkpauze werd goed bezocht
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.