EVENEMENT - Zoals elk jaar doet printmedianieuws uitgebreid verslag van het Benelux Online Print Event. Met dit jaar de extra dimensie dat Peter Luit zelf deel uitmaakte van het event, met de inbreng van twee panelgesprekken die de rode draad vormden voor de dagelijkse praktijk binnen online print. Vandaag deel 2.
• Leestijd ca. 6 minuten
• Dit artikel wordt u aangeboden door VIGC
• Lees ook deel 1
AI is overal en ook #BOPE zou niet compleet zijn zonder de aandacht voor deze ontwikkeling, die de branche al dan niet zal innoveren. Pieter de Buysser was de uitgelezen vlotte spreker die de deelnemers meenam in een reis door AI vanuit zijn bedrijf NXTGN uit België. AI lijkt nieuw, maar dat is zeker niet het geval. In 1956 werd al de The Dartmouth Summer Research Project on Artificial Intelligence opgericht. Nu de technologische mogelijkheden door met name de enorme rekenkracht van processoren fors is toegenomen komt AI op het netvlies van het grote publiek.
Pieter de Buysser: "Werknemers besteden 20% van hun tijd naar het zoeken van gerichte informatie."
De Buyser liet een dialoog zien van 'PrintGPT' een soort chat-robot, die de klant aan de hand nam om met een vraag- en antwoord dialoog een complete print order door te nemen. Niet ondenkbeeldig en zeker een mogelijke volgende stap binnen ERP/MIS omgevingen. Hij is ervan overtuigd dat de verschuivingen van wensen van de klant door middel van AI vooral van positieve invloed zal zijn op de grafische branche. "Het begint met low-end beeldgeneratie, gevolgd door op AI gebaseerde layout-generatie en dus ook opmaak, tot nu toe taken buiten de directe keten van grafische productie. Daar liggen kansen."
Van Clicks tot Prints: panelgesprek technologie
Douwe Pieter van der Galiën (Probo), Franky de Meyer (Publi-FDM) en Leon van Nunen (ControlMedia) (zie kopfoto) gaven hun visie over de balans tussen technologie en organisatie binnen de ontwikkelingen rondom online print. Natuurlijk werd het gesprek afgetrapt met de visie op AI, als logisch vervolg op de lezing van Pieter de Buysser.
Douwe Pieter van der Galiën: "Wij hebben al een heel concreet traject doorlopen, door alle gesprekken met klanten in een AI model te gieten en van daaruit automatisch een 'veelgestelde vragen- en antwoorden lijst te genereren." Franky de Meyer: "Ik denk dat AI in de nabije toekomst ook de klantbehoeften beter kan gaan inschatten en ook mede kan helpen bij order processen, voorraden en voorspellingen van marktbewegingen." Leon van Nunen: "Bij ons staat AI nog wel een beetje in de kinderschoenen. Wij hebben echter wel een leuk voorbeeld rondom onze interne nieuwsbrief, die wordt in 14 talen door ChatGPT gegenereerd voor al onze nationaliteiten die wij in ons bedrijf in dienst hebben."
Hoe spelen jullie in op de noodzaak tot technologische innovatie?
Van der Galiën: "We ontwikkelden zelf eerst onze eigen ERP/MIS omgeving, dus eerst aandacht voor de softwarematige kant van processen en vervolgens keken we naar de hardware, met name de robotisering van onze logistiek." Probo denkt daar ook in kosten te kunnen besparen, waar nu nog 16 mensen die de logistiek per shift ondersteunen, naar in de toekomst ongeveer de helft van dat aantal. Probo heeft 25 ontwikkelaars in dienst van de pakweg 560 mensen die in dienst zijn bij Probo. Deze groep mensen is ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van workflows. Van der Galiën noemde dat het aantal interne parameters per product al makkelijk kan oplopen tot 20, al die gegevens moet resulteren in een gedegen grip op alle seriële- en parallelle processen binnen onze bedrijf.
Van der Galiën: "Het is een enorme klus om alle databases zodanig op orde te hebben dat ze passend in een 'datawarehouse' op elke plek in het proces conclusies te kunnen trekken. Daarbinnen zal de invloed van AI alleen maar groter worden."
Franky de Meyer: "Bij ons bestaat geen prepress meer, alles is inmiddels bestuurd via XML, zowel de productiedata als de administratieve data." Leon van Nunen zegt zelf met een technisch bedrijfskundige achtergrond (en dus geen grafische roots) altijd interesse te hebben gehad voor automatiseren/optimaliseren van processen. "We doen alles wat ook maar mogelijk is om te automatiseren, hoe klein herhalende functies ook zijn. Van Nunen heeft al 10 jaar de beschikking over één uitstekende specialist die werkelijk alles aan elkaar knoopt. Natuurlijk kocht hij in aanvang zaken in, zoals queries maken voor XML, maar dat 'kunstje' hebben we inmiddels volledig onder de knie.
Waar ligt het aandachtszwaartepunt in de balans tussen technologie en organisatie?
De Meyer: "Dat is een continue wisselwerking, elk punt blijft voortdurend aandacht vragen." Van der Galiën voegt daaraan toe dat binnen Probo (met een gemiddelde werknemersleeftijd van 31) het belangrijk is en blijft dat mensen zich kunnen ontwikkelen binnen die balans. "Mensen mogen bij ons fouten maken binnen die balans, we worden daar allemaal sterker van. De werknemers staan dus centraal in die balans."
Welke stappen moeten worden doorlopen bij het passend maken van investeringen in technologie?
Inkjet bepaalt een flink deel in de hedendaagse innovaties voor wat betreft het onderdeel printen. Dergelijke kostbare innovaties vergen veel aandacht om ze passend te integreren binnen de bestaande workflows. Wat is de hedendaagse aanpak in samenwerking met de ontwikkelaars op dit gebied? Van Nunen: "Je merkt dat de gesprekken met ontwikkelaars van 'digitaal' heel anders zijn dan gesprekken met de traditionele spelers in offset. we moeten elkaar dus steeds beter gaan begrijpen en daar zijn we de komende jaren echt nog niet klaar mee."
De Meyer: "Voor ons is het van cruciaal belang dat dergelijke systemen gekoppeld kunnen worden aan onze administratieve processen." Toch zegt hij dat dergelijke investeringstrajecten betrekkelijk snel kunnen worden doorlopen. Hij gaat daarbij ook zeer gericht te werk met alle mogelijke toeleveranciers door middel van een blauwdruk van zijn eigen met betrekking tot de data die hij over en weer nodig heeft voor de uitwisseling van processen om alles passend te krijgen.
De Meyer: "Onze eisen maken een relatief eenvoudige selectie mogelijk, als een ontwikkelaar iets op het gebied van data niet kan of wil, zullen zij al snel uitvallen als mogelijke keuze."
Van der Galiën: "Ook wij willen 100% toegang tot onze machines, daarin zie je wel verschillen tussen leveranciers. Om je een voorbeeld te geven bleek dat Agfa in het verleden wat meer terughoudend was - ondanks de prachtige machines met uitstekende print resultaten - tegenover Durst die ons meteen toegang gaf tot alle machinedata. Zo iets 'simpels' is heel cruciaal om grip te kunnen krijgen op je gehele proces. Dat moete leveranciers echt wel goed begrijpen."
Hoe neem je je opdrachtgevers mee in jullie workflows?
Van der Galiën zegt dat Probo heel strakke aanleverspecificaties aanhouden, maar dat intern er altijd mensen zijn om de opdrachtgevers inhoudelijk te ondersteunen. Van Nunen: "De professionele klant levert altijd goede bestanden aan via onze specifiek daarvoor ingerichte webshop, de klant merkt verder weinig van de workflow die wij voor hun producties inzetten." Ook Franky de Meyer is die mening toegedaan, al voegt hij daaraan toe dat er altijd 'hulp' geboden wordt in gevallen waarbij het een keer niet goed gaat.
Duidelijk onderscheid in de wijze van aanpak en van directe klanten of de kanalen waarin professionele resellers worden bediend. Dat geldt ook voor de werving van klanten via de verschillende (social) media kanalen.
Ook hier de vraag: hoe krijg je de juiste werknemers op de juiste plek?
Net zoals bij het eerste panelgesprek, de afsluitende vraag naar de huidige problematiek om de juiste mensen te werven. Van Nunen gaf het voorbeeld dat hij met een intern HR bureau campagnes opzette om regionaal in abri's posters te laten plaatsen en daarmee tientallen mensen naar binnen haalde en ze zelf op te leiden. "Dat is een fors traject hoor, van de 10 blijven er soms maar 2 over, die 'het dan uiteindelijk zien' en zich verder kunnen ontwikkelen. Franky zegt dat zij zelf intern veel opleidingen verzorgen, maar heeft geen direct acute problemen bij het werven van mensen. Tot slot Van der Galiën: "Geef mensen wel de ruimte en tijd zich te ontwikkelen."
Portals in labels en verpakkingen
VIGC specialist Carl van Rooy verstrekte talloze inzichten in de ontwikkelingen van portals voor de specifieke segmenten labels en verpakkingen. Uit zijn deskundigheid werd wel duidelijk dat dergelijke oplossingen op vele gebieden echt wel 'afwijken' van de bestel portals voor regulier online print. Op het gebied van doorloop- versus productietijd ten opzichte van de gehele keten is juist binnen dit segment nog wel het één en ander te optimaliseren. Het voortraject buiten de directe invloedssfeer van de print productie speelt een cruciale rol. Deadlines staan juist in dat segment flink onder druk, waardoor de uiteindelijke tevredenheid over het printproces zeker niet altijd optimaal is.
Persoonlijke 'emotiekaarten' bij Sparkles: een unieke product-markt combinatie
Mark van Heusden (CEO Sparkles) hoefde als laatste spreker echt niet zijn best te doen om de aandacht van de deelnemers nog vast te houden, alvorens de netwerkborrel kon beginnen. Mark van Heusden en Sietze van der Wal weten waarover ze het hebben met voldoende roots in het grafische vak. Toch was het wel een zoektocht om uiteindelijke de juiste niche gevonden te hebben in met name kaarten op het gebied van 'levensmomenten'. Van Heusden liet weten dat alle klanten hun opdracht neerleggen met passie en emotie, iets waar het bedrijf bij elke opdracht rekening mee moet houden. Met miljoenen kaarten per jaar in steeds kleiner wordende oplages wordt de uniciteit per kaart steeds belangrijker, zowel in personaliseren als in afwerking. Van Heusden: "95% van onze klanten zijn vrouwen en die doelgroep kijkt vooral naar de emotionele meerwaarde van de kaart, waarvoor zij met gemak 10 euro pers stuk betalen. Maar het moet dan wel perfect zijn. We zijn een premium leverancier met een premium product. Alles draait om aandacht."
De afsluitende netwerkborrel resulteerde onder het genot van een drankje en een hapje tot levendige gesprekken die de gehele middag tot een groot succes maakten. Deze formule kan nog nog wel wat jaartjes mee.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.