EVENEMENT - Drupa heeft inmiddels online voor de komende drupa editie al net zoveel kaarten verkocht als in 2016. Dat zegt showdirecteur Sabine Geldermann. De kaartverkoop 'opende' zo een 5 weken geleden.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Kosteloos te lezen artikel binnen een serie partner artikelen in aanloop naar drupa 2024 (link naar kaartverkoop)
De corona-pandemie zou volgens sceptici drupa definitief veranderen. Zelfs de vraag of er nog wel ruimte was voor zo een grote beurs, werd veelvuldig gesteld. Ook onze redactie trok de toekomst van drupa in twijfel. Er zou alleen nog ruimte zijn voor specifieke thema gerichte beurzen, veelal gericht op bepaalde marktsegmenten. Toen het aantal exposanten 'met gemak' alle hallen gingen vullen, zeiden de sceptici nog wel dat het dan nu aan de bezoeker is om het 'uiteindelijke oordeel over de toekomst van drupa te geven'. Die laatste hobbel lijkt nu ook te zijn genomen. Met nog zo een week of zes te gaan zal het aantal kaarten met gemak het aantal van 2016 overstijgen. Drupa is dus volledig terug.
In 2016 kwamen 260.165 bezoekers uit 183 landen, 2012 scoorde 314.500 bezoekers. In 2008 waren dat er nog 391.000. Die dalende trend heeft alles te maken met de internationale krimp van de branche.
Niet alleen de corona-pandemie
De toekomst van drupa hing de afgelopen jaren zeker niet alleen aan de nasleep van de corona-pandemie. De situatie in de Oekraïne dee nog een schepje bovenop de verstoorde wereldwijde macro-economische situatie. De bedrijfstak werd geconfronteerd met onder andere torenhoge energieprijzen, kosten van verbruiksmaterialen en de kosten van logistiek.
Toch hebben al deze negatieve ontwikkelingen kennelijk geen invloed gehad op drupa. Natuurlijk zijn er altijd toeleveranciers (ook grote spelers) die de keuze maakten, drupa de rug toe te keren, maar dat lag dus niet aan drupa.
140.000 vierkante meter beursoppervlakte tegen 'toptarief' van 428 euro per vierkante meter
Showdirecteur Sabine Geldermann is open over de resultaten. Alle hallen zijn nu bijna gevuld tegen een toptarief van 428 euro per vierkante meter. Behalve dan in hal 13, waar vooral kleine stands in het segment van 'tweedehands spullen' een wat lager tarief betaalden.
Eind november 2022 hadden al 900 standhouders hun deelname aan drupa 2024 toegezegd
China grootste exposant
Een verandering is echter wel het aantal Chinese standhouders. Dat viel ook al op tijdens de recente FESPA Global Print Expo vakbeurs in Amsterdam RAI. Er is zelfs een wachtlijst van Chinese bedrijven die nu nog een 'plekje' willen plannen voor de beurs. Geldermann zegt dat die bedrijven dan eventuele garen in het hallenplan nog zouden kunnen opvullen.
China is zelfs goed voor meer exposanten dat het 'eigen Duitsland'. Zo komen er maar liefst 395 exposanten uit China, tegenover 368 Duitse exposanten. Tijdens FESPA was al te zien dat de Chinezen goed voorbereid naar Europa komen. Het is dus niet een kwestie van 'maar eens proberen'. Tijdens FESPA werd al duidelijk dat de Chinese exposanten vooraf al zorgden voor een dealernetwerk, compleet met een service afdeling voor met name high-end digitale oplossingen.
Vanuit De Verenigde Staten zijn er 57 exposanten en ons land levert 49 exposanten. Dat is deels een beetje vertekend omdat bijvoorbeeld SCREEN en Komori (beiden Japanse ondernemingen) hun standboeking deden via Nederland.
In totaal biedt drupa ruimte aan 1570 exposanten uit 55 landen, waarvan 75% al eerder exposeerde, 25% wordt gevuld door nieuwe exposanten, dus het is zeker niet zo dat alle Chinezen nu voor de eerste keer meedoen.
Campagnes voor het aantrekken van bezoekers
Ook bezoekers die tickets kopen of deel uitmaken van bezoekende delegaties komen uit delen van de wereld waar drukwerk nog steeds groeit. Messe Düsseldorf is de afgelopen maanden vooral actief geweest in Azië en Afrika om de boodschap over Drupa te verspreiden en te adviseren bij eventuele problemen, zoals het aanvragen van visa.
Aandacht voor live streams totaal verbleekt
In al deze ontmoetingen zegt Geldermann dat niemand ooit heeft gevraagd of het mogelijk zou zijn om live streams te bekijken van de conferentiesessies om op afstand deel te nemen aan de show. Dat zegt dus iets over het tijdelijke karakter van de online hype die gedurende de corona-pandemie het einde van fysieke beurzen zou inluiden.
Geldermann zei onlnags in een interview met PrintBusiness: "De branche is daar gewoon niet meer naar op zoek," zegt ze. "We boden dit wel aan voor onze exposanten, maar zodra het mogelijk was om face-to-face bijeen te komen, was dit wat ze wilden doen."
Kopbeeld: Sabine Geldermann tijdens interview met Morten Reitoft van INKISH.tv
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.