BRANCHE - Het was even wennen na de algemene vergadering in de ochtend. Leden en andere genodigden werden in het middagprogramma 'ondergedompeld' in kennis, kunde en cases over de veelbesproken ontwikkelingen rondom 'Artifical Intelligence'. Of is het nu nog vaak 'Intelligent Automation'?
• Leestijd ca. 3 minuten
Xander van Beekum van het KVGO maakte een 'intelligent onderscheid' tussen AI en IA tijdens één van de break-out sessies gedurende de middag. Natuurlijk maken veel bedrijven al ongemerkt gebruik van beiden, al wordt daar niet elke dag bij stilgestaan. Toch is er echt wel een beweging gaande binnen de ontwikkeling van nieuwe gereedschappen die aan de oppervlakte vooral veel laten zien op het gebied van tekst-, beeld- en videogeneratie. Dat werd wel duidelijk door enerzijds de keynote door Maarten Reijgersberg van creatief bureau RAUWcc in Rotterdam. Maar anderzijds ook binnen de break-out sessie van Erna Leenaars namens GOC. Zij somde een indrukwekkende lijst aan nu al bruikbare gereedschappen (*) op, waarmee bedrijven (zeker in aanvang) kosteloos mee kunnen experimenten. Haar advies was dan ook: "Geef je werknemers per week de ruimte om er ervaring mee op te doen. Zeker als je in je keten nauw verbonden bent met creatieve bureaus."
AI zit al volop in talloze gereedschappen binnen prepress, design, workflows, onderhoud en logistiek, vaak zonder dat bedrijven zich daarvan zo bewust zijn.
Esther Olofsson als inspirerend campagnetool
Esther Olofsson zorgde voor de aftrap op het bruisende KVGO event in de net zo bruisende locatie H20 in Purmerend. De goed luisterende deelnemers aan het event konden horen dat het Nederlands van Esther nog net niet 100% was en daarmee verraadde ze haar virtuele identiteit. Het 'aftrap effect' was er niet minder om. Na haar inleiding namen voorzitter Dick Naafs en directeur Brecht Grieten kort het woord om een samenvatting te geven van de algemene vergadering die in de ochtend werd gehouden.
Dat werd verder opgevolgd door tal van activiteiten die werden genoemd voor de komend periode. En dat is indrukwekkend. Het KVGO is springlevend en de leden zullen dat merken. Die frisse wind was al voelbaar tijdens de eerste reeks algemene vergaderingen in de afgelopen periode, maar kwam nog eens extra tot uiting in de dynamische omgeving van H20. Achtereenvolgens werden de drupa bustour genoemd, detail over de ledengroei en de daaraan gekoppelde campagne, de zomer BBQ, de succesvolle thema café's en tot slot de nieuwe website indruk.nu.
Het lukte Maarten Reijgerberg vervolgens om de zaal doodstil te krijgen door de deelnemers 'onder te dompelen' in hetgeen bureau RAUWcc met AI rondom de 'persoon' Esther Olofsson deed. De cijfers zijn indrukwekkend, haar aantallen volgers op talloze social media kanalen is al net zo indrukwekkend. En juist dat aspect zetten zij in om klanten te werven. Het succes door middel van Esther Olofsson begint zich af te tekenen, maar de kosten zijn ook enorm. Haar gedaante moet steeds 'echter' gaan worden. Door echte gelijk lijkende mensen te combineren met de virtuele gedaante van Esther is het mogelijk om gelaatsuitdrukkingen via AI video applicaties nog beter tot zijn recht te laten komen. Dat proces is al bijna vijf jaar gaande. RAUWcc is zeker geen extreem groot bureau, je zou je bijna kunnen afvragen hoe het businessmodel eruit ziet. Reijgerberg had wellicht iets meer voorbeelden kunnen noemen van succesvolle campagnes, dat bleef echter beperkt tot één voorbeeld rondom de Postillion Hotels.
Break-out sessies allemaal over AI
Als je als deelnemer geen zin zou hebben in break-out sessie over AI, kon je beter twee uurtjes gaan wandelen op de fraaie dinsdagmiddag in Purmerend. Maar dat gebeurde niet, de vier sessies werden goed bezocht, nadeel blijft dat je bij vier sessies verdeeld over twee blokken slechts twee sessies kunt bezoeken.
Afsluiting met Pien Haks
Tot slot van de middag interviewde voorzitter Dick Naaf Pien Haks, winnaar van de de Intergraf Young Talent Award 2024. Zij werkt bij GOC en maakt aldaar grote indruk en helpt de organisatie op het gebied van AI om mede vorm te geven aan de toekomstige koers van GOC. Aad Vollebregt - operationeel directeur - zegt dat hij trots is op het feit dat Pien bij GOC werkzaam is: "Ik heb er wel wat voor moeten doen hoor, zulke jonge mensen werven en ook vasthouden, is ook voor ons best een uitdaging."
Pien liet een filmpje zien over de toekomst van de printmedia branche, zoals dat op basis van 'keywords en phrases' door de app invideo.ai werd gegeneerd.
De middag werd afgesloten met een goed aangeklede netwerkborrel en een heerlijk buffet. Deelnemers die zich graag virtueel wilde inspannen konden ook volop terecht bij de verschillende spelelementen bij H20.
• (*) Aanstaande vrijdag meer over de enorme lijst van beschikbare AI gereedschappen
• kopfoto: KVGO
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.