BRANCHE - Een hinderlijke fout in de omzetcijfers van 2023 voor de gehele branche. Het verschil tussen 2022 en 2023 was veel minder groot dan eerder verondersteld op basis van voorlopige CBS cijfers. Toen de definitieve cijfers bekend werden, bleek 'iets fout' te zijn gegaan. Niemand verwachtte dat het verschil zo groot zou zijn.
• Leestijd ca. 1 minuut
• Lees ook de uitgebreide onderbouwing door Jos Teunen, onderzoeker bij GOC
Naast de cijfers van 2023, bleek ook de omzet van 2022 niet te kloppen, zoals de verschillen in onderstaande tabellen laten zien. De omzet in 2022 bleek met de definitieve cijfers van 2022 aanzienlijk hoger te zijn (ruim €3,8 miljard in de herziene versie versus ruim €3,4 miljard in de eerdere versie). De omzet in 2023 bedroeg ruim €3,66 miljard versus de eerdere vermelde € 2,77 miljard).
De onderbouwing dat de cijfers in 2023 daalden ten opzichte van 2022, blijven wel valide. 2022 was het 'correctiejaar' na de corona periode en liet dus een - nog grotere - verbetering zien ten opzichte van 2021. In 2023 daalde de omzet met pakweg 2%. En dus niet met 20% zoals eerder werd berekend op basis van de voorlopige CBS cijfers. Dat laatste werd met name veroorzaakt doordat te weinig bedrijven hun cijfers over 2023 hadden geleverd en dat een 'algoritme' bij het CBS de eerste voorspelling deed van de totale omzet. Nadat meer bedrijven hun cijfers inleverden bleek het verschil veel kleiner te zijn.
Voor A&O fonds grafimediabranche waren de verschillen dusdanig groot dat een volledige herziene uitgave gerechtvaardigd was
De omzetcijfers in de herziene versie laten over de jaren heen vanaf 2010 ook verschillen zien, echter niet zo groot. Ook dit heeft te maken met het feit dat vaak pas later resterende cijfers worden aangeleverd, die dan ook voor cijfers in het verleden worden gecorrigeerd.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.