PARTNER BIJDRAGE - Douwe Pieter van der Galiën en Jordy Silva de Jong spitsen zich voor Probo toe op hoe zij resellers kunnen helpen groeien in print. Hun gezamenlijke missie is om samen met de keten de toekomst van print mogelijk te maken. Welke faciliterende rol Probo hierin speelt en welke rol partnerships als Prindustry vervullen, lees je hier!
• Leestijd ca. 4 minuten
Samen groeien
Eind maart '24 bruisen de mannen van de positieve energie op FESPA in de RAI. Samen met enkele partners is Probo aanwezig op het 'Nederland Plein' tijdens deze internationale grootformaat print expo. Douwe Pieter stuurt een bericht naar Jordy dat perfect illustreert hoe zij in de wedstrijd zitten:
"Er wordt op beurzen veel gevraagd wat Probo’s geheim is om elke keer maar te blijven groeien. Dat komt omdat resellers blijven groeien en wij hebben een cruciale rol om dat te mogen faciliteren. Dat kunnen wij alleen doen door elke Probo’er beter te maken, van klantenservice tot assortiment en van automatisering tot onze machines. Samen groeien, samen proosten, Samen Print!"
Print evolueert: van plat tot circulair en phygital
Een grootformaat digitaal productiehuis in print voor resellers. Of: een partner die alles faciliteert wat deze wederverkoper nodig heeft om waarde toe te voegen aan zijn eindklant. “Want die waarde toevoegen: dat is precies wat de reseller doet”, stelt Douwe Pieter. "In mijn (sales)visie zou je altijd volgens deze vraag moeten denken: Welk probleem los ik op voor de eindklant?"
Jordy vult aan: "Het gaat daarbij ook om de juiste analyse daarvan. Waar zit het knelpunt van die eindklant? We zien succes bij de ondernemer die een concreet probleem oplost. Denk aan een gesloten bestelplatform voor de eindklant met kant-en-klare communicatieproducten, of juist aan een bepaald product in de niche, of aan een duurzame interieuraankleding voor de retail. Print evolueert. Print was eerst alleen visueel (plat), vervolgens functioneel (akoestisch, egaliserend, isolerend, coating ter beschermen) en nu circulair (Sign Again). Ook zien we de eerste prints die phygital zijn; print en digitale communicatie gaan hand in hand."
Resellermodel en eigen productie: de kracht van Probo
Probo heeft een duidelijke bedrijfsvisie om hun resellers te bedienen. Alles staat in het teken van twee opdrachten: Probo heeft een 100% resellermodel en 100% eigen productie. Dat voeren ze uit met een slimme combinatie van online en offline diensten. Alle bestellingen van resellers komen binnen via het online platform. Deze bestellingen moeten vervolgens offline afgeleverd worden bij de resellers die lokaal handelen, adviseren en monteren. Douwe Pieter: "Zowel de digitale als de fysieke snelwegen moeten we in goed handen hebben om toekomstbestendig te zijn. Aan de ene kant heb je de online route met de orderflow en aan de andere kant zet je logistieke wegen in om het product op tijd op de juiste plek af te leveren."
Het fundament van dit model is gelegd door Erwin Postma. "Vervolgens is de verpakking, de positionering, van Probo door René de Heij uitgebouwd en nu zet Leon de volgende stappen in automatisering, robotisering en procesoptimalisering, wat de performance ten goede komt."
Het zijn opeenvolgende stappen die zorgen voor een aanhoudende groei. Een groei die zich niet alleen beperkt tot Nederlandse grenzen. Jordy verklaart: "Na Nederland en België is Duitsland een grote afzetmarkt. In Duitsland was nog geen type bedrijf als Probo. Daarmee zijn we een waardevolle toevoeging. Bovendien kunnen Nederlandse printprofessionals zo ook makkelijker handel doen over de grens."
Partnership met Prindustry: een flexibele webshop voor resellers
Groeien doe je niet alleen, maar volgens de mannen vooral ook samen met de waardeketen. Jordy verklaart: "Dat zijn printprofessionals zoals signmakers, beurs-, interieur- en eventbouwers, drukkerijen, reclamebureaus en webshops/AI tools in print, maar ook producenten, leveranciers, brancheorganisaties, vakmedia en overheden. We kunnen elkaar beter maken. Samen innoveren is essentieel om een gezond ecosysteem te krijgen waarin we allemaal gezond verdienen."
Dat gebeurt ook via partnerships zoals die met IT partner Prindustry. Je krijgt via Prindustry een flexibele webshop waarin het gehele assortiment van Probo live gekoppeld is. Dat betekent dat het aanbod en de prijzen in de webshop altijd gelijk zijn aan die van Probo. De webshopeigenaar van deze WhiteLabelShop kan als reseller (een deel van) het assortiment van Probo wederverkopen, naast de assortimenten van andere producenten en mogelijk zijn eigen productaanbod. De reseller bepaalt helemaal zelf welke aanpassingen hij doet in aanbod, kortingen of marges.
De WhiteLabelShop is een webshop inclusief compleet grafisch orderverwerkingssysteem. De koppelingen met assortimenten zoals die van Probo, Print.com of Control Media zorgen ervoor dat online print ondernemers kunnen verkopen en inkopen uit een uitgebreid assortiment. Het is een volledige whitelabel oplossing: Jouw webshop, jouw aanbod, jouw prijzen!
Jordy: "Ik daag de reseller uit om na te denken over de volgende stap. Webshops die een duidelijk keuze maken voor een niche en daar heel goed in zijn, zie ik succesvol zijn. Diegenen die alles in de breedte aanbieden, zie ik het moeilijk hebben. Meer assortiment betekent niet meer omzet. Bedenk ook dat er nieuwe eisen zijn van de volgende generatie. Kun je naar een duurzame toekomst bewegen? Ben je klaar voor een circulaire markt? Ondanks de positieve kracht van print en communicatie in het algemeen, heeft de sector een grote impact op het milieu. We geloven de communicatiekracht voor mensen en merken te kunnen versterken, terwijl we de footprint verlagen."
Kennis delen via live communicatie
Om tot de juiste antwoorden voor de toekomst te komen, is kennis delen van belang. En dat doe je volgens Douwe Pieter en Jordy vooral via live communicatie. "We nemen graag een faciliterende rol op ons zodat printprofessionals van elkaar kunnen leren." De mannen hebben veel voorbeelden van persoonlijke evenementen waar ze aan mee hebben gewerkt. Een retailreis met klanten naar Barcelona, een printfestijn van ongekende omvang in eigen huis met Printing Wonderland en vele beursbezoeken – met gezellige netwerkborrels. "Sales is in mijn ogen hospitality”, vindt Douwe Pieter. "Tijdens onze retailtour in Barcelona zie je dat ondernemers elkaar op een andere manier leren kennen. Juist dat sociale component is belangrijk. Ze inspireren ons en elkaar. Dat geeft elke dag de juiste positieve energie." "73 procent van onze nieuwe klanten komt binnen door mond-tot-mondreclame," vult Jordy aan. "Het opbouwen van relaties creëert kansen. Zo word je gekoppeld aan ideeën, partners en andere industrieën." Douwe Pieter besluit: “We zien dit steeds meer terugkomen op evenementen als FESPA. We faciliteren samen de toekomst in print."
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.