BRANCHE - Een positief signaal vanaf het CBS over de cijfers van het tweede kwartaal van dit jaar. De papier- en grafische industrie steeg met 5,6%. Het gemiddelde van de gehele Nederlandse industrie daalde juist met 2,1% en opzichte van het tweede kwartaal in 2023.
• Leestijd ca. 1 minuut
De totale daling begint inmiddels af te zwakken, want bij het horen van -2,1% zouden zonder die nuances te vermelden de alarmbellen meteen gaan rinkelen. Dat is dus ondanks het (nog) rode cijfers niet echt van toepassing.
Opvallend
Dat de grafische branche het goed deed, was vanochtend te horen tijdens een uitzending van BNR. Onderweg naar het redactiekantoor, was dat nieuws natuurlijk meteen het openingsartikel van vandaag. CBS plaatste zelfs een 'grafisch beeld' in de kop van het artikel. tegenover de papier- en grafische branche als grootste groeier, staat de transportsector met 15,8% daling fors in de min. Daarbinnen werd op detail ingegaan op het feit dat de auto- en aanhangwagenindustrie met maar liefst 32,9% daalde en dat heeft natuurlijk enorme invloed op de transport industrie.
Of de grafische gemiddeld ook de prijsstijging van 0,2% hebben gemerkt of doorgevoerd ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023 is niet bekend gemaakt.
Weel meer faillissementen
De toename van het aantal faillissementen is weliswaar aanwezig, maar wordt verklaard door het feit dat dat aantal weer normaliseert. In 2021 en 2022 werden beduidend minder faillissementen geregistreerd, veelal doordat bedrijven corona-steun ontvingen.
Belemmeringen
het gaat ook beter met de winstgevendheid van ondernemingen. Vorig jaar gaf 6,6% van de bedrijven nog aan dat hun winstgevendheid daalde, nu is dat nog slechts 0,6%. Toch zegt 24,1% te kampen te hebben met onvoldoende vraag, 31,2% ervaart personeelstekorten en 15,2% worstelt met productiemiddelen en materialen.
Week van de grafimedia: personeelstekorten een halt toeroepen
De herkenbaarheid van personeelstekorten is natuurlijk bekend binnen de branche. Een flinke campagne vanaf 30 september tot en met 5 oktober moet daar flink verandering in brengen. Meld je bedrijf aan voor deze campagne om op die manier samen een signaal af te geven naar potentiële werknemers omtrent de innovaties die binnen de branche plaatsvinden.
Bron: CBS
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.