TOELEVERANCIERS - Inkjet Insight is een toonaangevend Amerikaans platform, waar een team van experts rapporteren over de ontwikkelingen in inkjet markt. Elizabeth Gooding maakte een overzicht van lanceringen/productaankondigingen, de eerste publieke aanwezigheid van nieuwe systemen op drupa en de apparatuur met updates/upgrades. De redactie maakte een vertaling/samenvatting met nuances.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Vanwege het open karakter van het oorspronkelijke artikel bij Inkjet Insight, besloot de redactie van printmedianieuws dit artikel ook publiekelijk 'open te zetten' voor alle lezers
Onderstaande tabel spreekt voor zichzelf voor wat betreft de indeling. In elke 'blokje' domineren de bekende namen uit het speelveld. Aankondigingen vanuit Azië (met name India en China) zijn niet in dit overzicht opgenomen.
Inkjet Insight biedt binnen haar premium abonnement elke maand een overzicht van installaties van de bekende toeleveranciers in dit segment. De juni editie is vanwege drupa een 'teaser-artikel' om interesse op te wekken voor een premium abonnement op Inkjet Insight (vanaf $199 voor maximaal drie lezers per abonnement). Is zeker aan te raden indien een investering in inkjet wordt overwogen.
In hoeverre de getoonde gegevens wereldwijd 100% representatief zijn is niet bekend. Vele jaren waren het met name de analyse- en adviesbureaus IDC en Infotrends die inzichten gaven in de wereldwijde installaties van 'digitaal' voor zowel toner als inkjet. In onze eigen top-5 lijstjes maakte de redactie gebruik van die gegevens. Zowel IDC als het vroegere Infotrends (tegenwoordig Keypoint Intelligence) ontdekten een businessmodel achter deze gegevens en verkopen nu de peperdure rapporten doorgaans alleen nog aan de toeleveranciers zelf, die soms ook nog de rol van sponsor hebben bij de realisatie van dergelijke rapporten. Objectieve wereldwijde waarnemingen zijn er dus niet.
Inkjet Insight noteerde 53 installaties, 10 stuks vanaf drupa
Drupa viel binnen de 'juni roundup' en werd dus deels beïnvloed door drupa. Ook hier de kanttekening dat deals op drupa doorgaans bedoeld zijn voor 'het trekken van aandacht', maar dat de feitelijke deal al vooraf werd gesloten. Inkjet Insight wist overigens wel te melden dat naast de 53 installaties (bij 51 bedrijven) er ook nog 14 werden aangekondigd voor de maanden na drupa.
Wereldwijd
Het is een flinke prestatie de verkopen van inkjet wereldwijd bij te houden, maar getuige het feit dat Zalman uit ons eigen land werd vermeld bij de aankoop van de Ricoh Pro CV80000, geeft aan dat Inkjet Insight gedegen werk verricht om de resultaten zo goed mogelijk in kaart te brengen. In het artikel van Inkjet Insight worden tien orders getoond die tijdens drupa bekend werden gemaakt, overigens veelal bij Europese afnemers.
'Letters of Intent' vaak niet concreet genoeg
Auteur Elizabeth Gooding gaf aan dat er ook in juni nog vele zogenaamde 'intensieverklaringen' waren getekend. Volgens haar waren die echter niet concreet genoeg om in het juni overzicht op te nemen. Eén daarvan zal ongetwijfeld de aankondiging zijn geweest van Cimpress, die op de Landa stand een deal tekende voor 'meerdere' S11P persen. CEO Robert Keane deed in 2016 de toezegging voor 20 Landa persen, maar die deal heeft nooit plaatsgevonden. Kaene zei op drupa dat het nu niet 'slechts' om twee of drie machines zou gaan, maar concrete aantallen wilde hij nu niet noemen.
Vrijwel alle ontwikkelaars/fabrikanten werden in zekere mate genoemd bij deals die in de pijplijn zitten. De Fujifilm HS6000 (in samenwerking ontwikkeld met Barberán voor de sign- en displaymarkt) gaat begin 2025 naar Linney in het Verenigd Koninkrijk. All4Labels (met 36 vestigingen in Europa) koopt meerdere HP Indigos (onder andere HP PageWide Advantage 2200) voor het label segment. Ook RR Donnelly deed een grote aankondiging voor 15 of meer Indigo en PageWide inkjetpersen. Kodak kondigde aan dat zij vijf Prosper 520 Ultra HD in de komende 3 jaar zullen leveren. Maar Kodak wilde de naam nog niet noemen. Op drupa kondigden Canon en Heidelbereg een samenwerking aan, die voor Heidelberg resulteerde in een product onder de naam Heidelberg Jetfire 50 (gebaseerd op de Canon varioPRINT iX3200). Een LOI werd getekend door Samson Druck in Oostenrijk. De eerste werd al gereserveerd voor Schellenberg Group in Zwitserland. Tot slot kondigde Wirtz Druck (MailingLiebe) in Duitsland aan een Landa S11P te zullen gaan kopen.
Onbekende 'stille deals'
Gooding vermeldde een soort van disclaimer onderaan het artikel waarin zij stelde dat de lijst nooit volledig kan zijn, omdat 'stille deals' de media nu eenmaal niet bereiken.
Kopbeeld: Inkjet Insight
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.