BUITENLAND - De per kwartaal gepubliceerde Zipcon Online Price Index binnen Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk lieten in het tweede kwartaal van dit jaar vooral stabiliteit zien in het 'winkelmandje' waarbinnen de metingen worden verricht. In juni veranderde dat.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Met toestemming van Bernd Zipper vertaald en geïnterpreteerd
• Kosteloos aangeboden door de redactie
De standaard zorgen over de inflatie en de nog altijd hoge - maar wel licht dalende - energieprijzen bleven in het eerste halfjaar een rol spelen. Dat terwijl de inkoopprijzen voor papier daalden tot onder het niveau van afgelopen jaar. De bedrijfssituatie, het bedrijfsklimaat en de verwachtingen binnen de online PSP's schommelden volgens de Duitse brancheorganisatie BVDM wat heen en weer, met een piekje voor de bedrijfsverwachtingen in april. (zie onderstaande grafiek).
In veel landen speelden cao onderhandelingen een rol in het loonkosten plaatje. Toch resulteerden bovenstaande ontwikkelingen niet in verhogingen van de online prijs index. Sterker nog, in juni daalden zelfs de prijzen van het gemiddelde winkelmandje (zie grafiek in de kopfoto an dit artikel).
Het Duitse Instituut voor Economisch Onderzoek (DIW Berlin) verwacht voor Duitsland een economische groei van 0,3%. Het Duitse CBS (Destatis) becijferde een inflatie van 2,2%.
Net zoals in ons land is er voortdurend sprake van een aarzelend herstel in de economie. Dat wordt mede veroorzaakt door het toenemend aantal faillissementen, die ook in Duitsland worden beïnvloed door de afhandeling (en vaak forse terugbetalingen) van de 'uitgedeelde' corona-steun.
Drupa Euforie niet de motor van algeheel herstel
Samensteller van de ZOPI, Bernd Zipper, vertelde binnen zijn analyse, dat de euforie aldaar niet heeft geresulteerd in een weerspiegeling daarvan binnen de branche in het economische plaatje. Zipper: "Het was immers de kleinste drupa ooit ondanks de 'feestjes' die werden gevierd door de verschillende exposanten, waarbij sommigen het niet nalieten hoge cijfers tot noteren voor binnenkomende orders tijdens drupa. Dat zou zich - in ieder geval bij de toeleveranciers - moeten vertalen in de cijfers in de tweede helft van dit jaar.
Flexibiliteit in aanbod en markten van de online PSP's
De economische spreiding van zowel producten als markten bij de online PSP's is de basis voor het succes - of minstens de stabiliteit - aldaar. In die zin verkeert die groep altijd in een wat gunstiger positie ten opzichte van de meer 'traditionele' drukkerijen. Online PSP's kunnen nu eenmaal flexibeler inspelen op veranderingen in de markt of in het gedrag van gebruikers en dus iets relaxter zijn.
De analyse van het winkelmandje
In het productsegment van het winkelmandje, dat flyers, brochures en visitekaartjes omvat, is de gemiddelde waarde het sterkst gedaald, namelijk met vijf procentpunten in juni (+19%) ten opzichte van maart (+24%). In de individuele analyse is Unitedprint/print24 ook de aanbieder in deze productcluster die de grootste prijsstijging heeft gerealiseerd ten opzichte van de indexwaarde vanaf november 2020: +59% in juni 2024 vergeleken met +69% in maart (en +69% in december 2023). Dit wordt gevolgd door online drukwerk, dat met +39% in juni 2024 na +38% in maart 2024 en december 2023 ook aanzienlijk is gestegen ten opzichte van de waarde bij de start van ZOPIS en zelfs de hoogste waarden tot nu toe heeft bereikt.
Het winkelmandje bij Wir machen Druck is gunstiger geworden, met prijzen die in juni +31% hoger waren dan aan het begin van het onderzoek, vergeleken met +37% in maart 2024 en december 2023. De prijzen daalden ook bij Saxoprint: +20% in juni 2024, na +38% in maart 2024 en december 2023 - evenals bij Onlineprinters: +13% in juni 2024, na +24% in maart 2024 en december 2023. Bij Druckdiscount24 en Flyeralarm zijn de prijzen constant gebleven: Druckdiscount ligt sinds oktober 2023 slechts +4% boven de indexwaarde van november 2020, terwijl Flyeralarm al enkele maanden langer constant +3% ligt ten opzichte van het begin van de enquête. Bij Primus-Print lag de prijs voor het winkelmandje in juni met -1% iets lager dan de indexwaarde in de winter van 2022, na +5% in maart 2024 en december 2023. En bij Printkit betaalden mensen in juni (-6%) aanzienlijk minder voor flyers, brochures en visitekaartjes dan in maart (+8%) en december (+8%).
Vooruitzichten volgens Bernd Zipper
"Het is onwaarschijnlijk dat de Duitse economie in de resterende maanden van het jaar een verrassende turbogroei zal realiseren. Ja, het zijn allesbehalve gemakkelijke tijden. De oorlogen om ons heen, de politieke spanningen en de economische uitdagingen die dit alles met zich meebrengt, kunnen niet zomaar aan de kant worden geschoven. Want ze hebben dagelijks invloed op ons bedrijf. En toch, met het risico in herhaling te vallen, zijn de mogelijkheden om online drukwerk te verkopen groter dan ooit. Bovendien kunnen we via alle digitale kanalen mensen van alle leeftijden en achtergronden bereiken en ze gebruiken om niet alleen de voordelen van drukwerk te communiceren, maar ook onze passie voor drukwerk. We moeten deze nieuwe mogelijkheden gewoon durven benutten!"
Zipper: "Want eerlijk is eerlijk, ja, ook onlinedrukkerijen hebben te lijden onder de economische onzekerheden - dat wil ik niet ontkennen. Maar wij lijden op een heel ander niveau dan veel traditionele drukkerijen. Dus laten we ons blijven richten op onze sterke punten, op onze flexibiliteit, onze veerkracht, onze sterk geautomatiseerde productie en ons vermogen om mensen op een persoonlijk, emotioneel niveau aan te spreken - met drukwerk."
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.