BRANCHE - Het A&O Fonds Grafimediabranche gooit het roer om. De twee jaarlijkse publicaties 'Grafimedia in Cijfers' en 'Grafimediabranche: Economische ontwikkeling' blikten voorheen teveel terug. De jongste publicatie 'Grafimediabranche: Ontwikkeling economische conjunctuur 2024-1' blikt juist vooruit.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Klik op de grafieken voor een vergrote weergave, klik weer om terug te keren naar de tekst
• Dit artikel wordt u aangebonden door A&O Fonds Grafimediabranche, morgen verschijnt deel 2
• Download het volledige rapport (PDF)
De afgelopen jaren waren qua cijfermateriaal grillig, de corona pandemie verstoorde de relatieve stabiliteit in de cijfers. Aangeleverd materiaal van de officiële instanties kwamen vertraagd binnen waardoor rapportages over een jaar soms flink achterliepen en daardoor steeds minder relevant waren voor de bedrijfstak. Dat vindt ook A&O Fonds Grafimediabranche directeur Richard Leloux. Hij zegt dat de bedrijfstak door de combinatie van recente historische trends en prognoses beter kan inspelen op de marktontwikkelingen binnen de branche.
Een meerderheid van de ondernemers in de grafimediabranche is onzeker over het economisch klimaat, maar die onzekerheid neemt dit jaar wel iets af. Een tekort aan personeel wordt gezien als de grootste belemmering voor hun bedrijf.
Actuele cijfers over eerste en tweede kwartaal en vooruitblik derde kwartaal
De nieuwste publicatie voldoet aan de verwachtingen meer relevant te zijn voor de bedrijfstak op gebieden als het economische klimaat, de orderpositie, uitbesteed werk, concurrentiepositie, omzetontwikkeling, bedrijfsactiviteiten (en toegevoegde waarde) en tot slot de geconstateerde belemmeringen. Samensteller van deze 'rapportage nieuwe stijl' is Jos Teunen van GOC uit Veenendaal. De basis van de cijfers is gebaseerd op officiële bronnen uit CBS Statline, UWV Databank, inspectie SZW, TNO, en GOC onderzoek onder grafische bedrijven.
Met dit eerste rapport zet het A&O Fonds Grafimediabranche in op een nieuwe reeks kwartaal rapportages
Vertrouwen in het economische klimaat lastig te voorspellen
Op de vraag hoe ondernemers tegen het economische klimaat aankijken, trekt het rapport de conclusie dat de beantwoording op deze vraag nogal varieert. In onderstaande grafiek is te zien dat de onzekerheid over de economie wel wat lijkt af te nemen, maar van een 'vast vertrouwen' is geen sprake.
Voor het derde kwartaal van dit jaar verwacht ca. 65% van de ondernemers dat het economische klimaat stabiel zal blijven. In het tweede kwartaal lag dat percentage aanzienlijk hoger op 78%. In het dieptepunt van de corona pandemie vond slechts 14% het economische klimaat stabiel. Toch blijven de meningen flink fluctueren.
Hoe zit het met de orderposities in 2024?
Een 'te grote orderpositie' lijkt een luxe, maar is dat niet. Teveel orders betekent of overwerken of uitbesteden. Overwerken kan resulteren in meer ziekteverzuim, uitbesteden in een lagere toegevoegde waarde. In de volgende rapportage zullen de cijfers van september worden bijgewerkt. In het rapport zelf worden ook nog de details getoond over de zogenaamde 'buitenlandse orderpositie'.
Ook in bovenstaande tabel is met de gele lijn de grilligheid te zien van de waarde van de totale orderontvangst. Daarin is duidelijk te zien dat de situatie in 2024 dus verslechtert ten opzichte van 2023. Prijsontwikkelingen in met name kosten voor arbeid, inkoop op materialen en de concurrentie van digitale communicatiemiddelen zijn beïnvloedende factoren. In iets mindere mate geldt dat ook voor de orderontvangst uit het buitenland (zie rapport).
Subsidiemogelijkheden juist ook voor kleine- en middelgrote bedrijven
In het persbericht over de nieuwe vorm van rapportages roept Leloux nog eens duidelijk op tot het gebruik maken van de vele subsidiemogelijkheden die in ons land binnen de branche mogelijk zijn. Het gebrek aan personeel wordt nog steeds als grootste belemmering ervaren, veel meer dan het gebrek aan orders of een tekort aan productiemiddelen van enige jaren geleden. Leloux zegt dat grote bedrijven met een eigen HR afdeling de wegen naar subsidies makkelijk(er) kunnen vinden. Maar de regelingen zijn ook juist toegankelijk voor de vele kleine- en middelgrote ondernemingen. Leloux: "Juist nu moeten bedrijven wendbaar zijn om mee te kunnen bewegen binnen de huidige ontwikkelingen. Leloux: "Het A&O Fonds Grafimediabranche is daarbij de juiste gids voor het aangaan van deze uitdaging."
Morgen verschijnt deel 2 van de samenvatting van het nieuwste rapport van A&O Fonds Grafimediabranche
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.