OPINIE - 'Why celebrate The Once Upon A Time?' is de titel van de inleiding van onze mediapartner INKISH, geschreven door Morten B. Reitoft. INKISH wil met de geprinte 'MAGS' in de voetsporen treden van de ooit zo bekende Seybold Reports.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Dit artikel wordt u aangeboden door onze mediapartner INKISH
Het was Jonathan Seybold die oog had voor de innovaties die plaatsvonden in met name de prepress zijde van de printmedia branche. De DTP revolutie halverwege de jaren tachtig voelde hij perfect aan en bracht de hoofdrolspelers samen op 'zijn' podium Seybold Seminars: onder andere Steve Jobs (Apple), Paul Brainerd (Aldus - bekend van destijds PageMaker), John Warnock en Charles Geschke (Adobe) en later ook Tim Gill (Quark XPress). Het waren spannende jaren en mensen kwamen wereldwijd op de keynotes af die deze groep mensen met passie hielden om de DTP revolutie keer op keer een volgende fase in te slepen. De ontwikkelingen volgden elkaar snel op.
De eerste concrete DTP producties vonden plaats op een met een PostScript RIP uitgeruste Canon printer, later opgevolgd door Apple's eigen LaserWriter. Spoedig daarna volgde Linotype met de Postscript gestuurde high-end fotozetter Linotronic. Het begin van het einde van high-end typografische- en lithografische productiesystemen was een feit.
Seybold Seminars en Seybold Reports: de unieke combinatie
Vele jaren slaagde Jonathan Seybold en zijn team erin de combinatie van congressen en publicaties rondom prepress innovaties te laten floreren. De congressen duurde zeker 3 dagen in het voor- en najaar, aanvankelijk in resp. New York (kranten industrie) en San Francisco ('commercial print'). Later breidde de formule zich uit richting Azië en Europa, maar de evenementen aldaar waren minder succesvol dan in eigen land.
De peperdure Seybold Reports vonden gretig aftrek bij een selecte groep professionals, die de in-depth analyses van hard- en software waardeerden en daarvoor wilden betalen. De uitgaven hadden geen advertenties, dus een abonnement kostte al gauw 1000 dollar op jaarbasis (twee wekelijkse uitgave). Dus zeker niet weggelegd voor de vele kleinere en middelgrote bedrijven binnen de branche. Ook voor de toegang tot de seminars moest zo een 1300 dollar worden betaald.
Anno 2024 is een meerdaags congres vrijwel ondenkbaar geworden
Op den duur de boot gemist, onvoldoende focus
Revoluties houden op en worden evoluties zodra de ontwikkelingen in de mainstream terecht komen. DTP was niet meer baanbrekend. Paniek voor Seybold en dat bleek al gauw tijdens de seminars, het ontbrak aan focus, vooral toen boegbeeld Jonathan Seybold vertrok. 'The Next Big Thing' na de DTP revolutie was multimedia/crossmedia/multichannel communicatie, maar daar had het kernteam niet voldoende oog voor, ondanks wat pogingen op dat gebied. Ik maakte destijds zelf deel uit van de Seybold Content Board en was regelmatig spreker/moderator en zag de formule snel in kracht afnemen.
Beide titels werden uiteindelijk meerdere keren verkocht en nieuwe eigenaren probeerden het merk Seybold nieuw leven in te blazen, maar dat mislukte.
Andere tijden
De wereld is onder invloed van internet compleet veranderd. Rende je in de jaren tachtig nog van de ene naar de andere parallel sessies van de Seybold Seminars om de geprinte hand-outs mee te nemen van gemiste sessies, anno 2024 word je overspoeld door filmpjes met (vaak te lang durende) interviews vanaf beurzen, die qua gerichte inhoud dan ook vaak hun focus missen.
Tijd om 'gewoon' te lezen hebben we bijna niet meer. Daarom is een poging de oude Seybold Reports formule 'te kopiëren' erg dapper. In ons land kennen we slechts een beperkt aantal titels in het printmedia segment met echte diepgang, achtergronden en analyses. Printmedianieuws behoort zeker tot die groep.
Mediapartner INKISH heeft inmiddels een wereldwijd netwerk aan specialisten aan zich weten te binden, die samen de potentie zouden kunnen hebben om met 'MAGS' het principe van Seybold Reports nieuw leven in te blazen. Want één ding is zeker: met echt lezen beklijft de informatie stukken beter in vergelijking tot vele vluchtige filmpjes. Voor175 euro per jaar is MAGS toegankelijk voor een grote groep wereldwijde abonnees. MAGS verschijnt vier keer per jaar en voorlopig nog in een beperkte oplage.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Henk Gianotten zegt
Over de mogelijkheid om van Mags een succes te maken dat enigszins herinnert aan de successen van Seybold wil ik mij niet uiten. Mijn kennis over de huidige grafische media is te beperkt.
Waar ik wel graag aan wil herinneren is de vakkundigheid van vader en zoon Seybold en hun vermogen om goede consultants aan zich te binden. Wij bij Tetterode en later Bührmann-Tetterode hebben veelvuldig gebruik gemaakt van de kennis van de Seybold organisatie.
Mijn collega Chris Houtkamp (verantwoordelijk voor de R+D van de grafische divisie van BT) haalde John Seybold naar Amsterdam. Ik herinner mij de eerste meeting met John nog heel goed. Het rapport “The market for Computerized Composition” was mij eerder ter hand gesteld door mijn collega’s van het hoofdkantoor. Ook het boek “The primer for Computer Composition” van John Seybold was verplichte kost. Het boek was van 1971 en uitgegeven door GCCA, een onderdeel van de PIA ofwel Printing Industries of America. Een beetje vergelijkbaar met wat destijds het Oppo was voor het KVGO. Dat boek, dat overigens nu nog steeds in mijn boekenkast staat, was essentieel bij de planning van fotozetactiviteiten in ons bedrijf.
John Seybold van kundig, strategisch zeer sterk en daarnaast ook nog eens uiterst vriendelijk. Zijn adviezen aan drukkers, loonzetters en fabrikanten en distribiteurs van fotozetsystemen waren beslist prijzig maar ongelofelijk waardevol. Zoon Jonathan was nog beter dan zijn vader en kon zijn kennis en ervaring nog beter aan de man brengen via congressen en het befaamde Seybold Report.
De congressen in de VS (én heel soms in Europa) waren een must voor marketing- en productmanagers van producenten en distributeurs en – volgens mij – zeker zo belangrijk voor grafische ondernemers die sterk afhankelijk waren van de prepressafdelingen van hun bedrijf. Maar ook dagblad- en tijdschriftuitgevers bezochten deze manifestaties.
Een van de belangrijke aspecten waren de kruisbestuivingen tussen de verschillende sectoren want na de DTP-revolutie werd het duidelijk dat we in de hele bedrijfstak nog maar één techniek zouden gebruiken: PostScript en niets anders!
PostScript en DTP zijn mede zo snel succesvol geworden door de adviezen die Seybold in petto had voor producenten en gebruikers.
Deze innovatieve en tegelijkertijd destructieve techniek had grote invloed op de de mogelijkheden om tekst en beeld integraal te verwerken.
Zo’n belangrijke omwenteling kon niet zo snel plaatsvinden zonder de invloed van figuren als John Warnock, Chuck Geschke, Steve Jobs én Jonathan Seybold, denk ik te kunnen stellen.