BRANCHE - Vele tientallen bedrijven uit het hele land deden mee aan de 'Week van de Grafimedia'. Natuurlijk tijd voor een terugblik en mogelijk ook een vooruitblik. De redactie nam contact op met Richard Leloux, directeur van het A&O fonds grafimediabranche, één van de initiatiefnemers van deze eerste editie.
• Leestijd ca. 3 minuten
Wat waren de doelstellingen van de 'Week van de Grafimedia'?
Leloux geeft in dit artikel een eerste indruk. Later dit najaar komt een uitgebreide evaluatie, printmedianieuws zal daar verslag van doen. Leloux: "Die evaluatie gaat de basis bepalen voor een volgende editie in 2025. Dat die volgende editie komt, is nu al zeker, gezien het aantal bedrijven dat heeft deelgenomen, maar ook het aantal aanmeldingen achteraf na sluiting van de inschrijving."
"We wilden 'jong Nederland' kennis laten maken met het productieproces binnen de grafimediabedrijven. De bedrijfstak heeft vooral gebrek aan instroom van personeel. Dat is vanuit onze vele bedrijfseconomische analyses wel duidelijk geworden. Dat was het belangrijkste argument om deze week te beginnen. We ervaren al een aantal jaren dat scholen niet of nauwelijks meer opleiden voor het grafische vak, dus we moesten andere wervingsmethoden gaan ontwikkelen en hanteren. De website indruk.nu is voor al deze activiteiten het vertrekpunt."
Leloux: "Jongeren laten zien hoe creatief het grafische productieproces is en ze overtuigen van de mooie kansen om in deze steeds moderner wordende bedrijfstak te werken."
Wat vonden de deelnemende bedrijven van hun deelname?
Leloux: "Uit de eerste verkenningsronde hebben we meegekregen - na bezoeken bij een aantal bedrijven - dat men bovengemiddeld enthousiast was. Het leverde ook bij ons de nodige goodwill op dat we dit georganiseerd hebben. We spraken vooral praktische uitvoerende mensen in de bedrijven, die waren trots dat zij hun vak aan de buitenwereld konden tonen."
Leloux: "Bedrijven die zich niet meer tijdig konden aanmelden voor het door ons verstrekte promotie pakket stelden toch ook hun deuren open. Dat zegt wel wat."
Wat voor publiek kwam er op de bedrijven af?
Leloux: "Dat was heel breed. De bedrijven zelf waren verantwoordelijk voor het werven van hun bezoekers. Dus met name ook bij regionale (middelbare) scholen. We boden een toolkit aan met alle mogelijke promotiemiddelen en wervingssuggesties, waarbij de drukkerijen natuurijk zelf zorgden voor het gedrukte/geprinte promotie materiaal, voorzien van het logo van de 'Week van de Grafimedia. Dan houd je de kosten laag en de betrokkenheid hoog."
Leloux: "We zagen natuurlijk ook 'grijze koppies', dus mensen die met pensioen waren en weer even terugkeerden bij hun voormalige werkgevers. Een leuke mix van het bezoekende publiek."
"De focus voor de bedrijven lag in hun eigen regio, want daar hebben zij ook hun directe belangen. Er deden uiteindelijk ruim 50 bedrijven mee uit het gehele land."
Is er al iets te zeggen over hetgeen de week voor de bedrijfstak heeft opgeleverd?
Leloux: "Het werkte aanstekelijk naar bedrijven die nu niet meededen. We merken dat bedrijven in de gehele bedrijfstak enthousiast waren. De 'open huis' formule werkt dus anno 2024 nog steeds. Als bedrijfstak hebben we duidelijk laten zien wat de productie van printproducties inhoudt. Dat mocht wel een impuls krijgen bij een groter publiek. Daarom is het nu al zeker dat we dit initiatief in 2025 zullen herhalen op nog grotere schaal."
Alle bedrijven zorgden voor meer dan voldoende aandacht voor hun 'Week van de Grafimedia' via diverse social media kanalen
Indruk.nu als basis, hoe nu verder?
"Deze week kwam voort uit de ontwikkeling van de website indruk.nu. Die werd aanvankelijk opgezet om de instroom van nieuw personeel te werven. Dus instroom vanuit meerdere richtingen. Het platform wordt verder ontwikkeld ter verdere promotie van de branche. Samen dus op weg naar een gezonde bedrijfstak, waar de uitdaging van voldoende personeel en hun opleidingen centraal staat. Samen met KVGO, GOC en de sociale partners heeft het initiatief al behoorlijk wat draagvlak, het 'wij' gevoel staat centraal en dat gaan we naar een nog hoger niveau tillen."
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.