BRANCHE - Een nieuwe campagne van het A&O Fonds Grafimediabranche zet de spotlights op ziekteverzuim, personeelsbehoud, leiderschap en ontwikkeling in de grafimediabranche.
• Leestijd ca. 2 minuten
Het A&O Fonds Grafimediabranche wil met deze nieuwe campagne drukkerijen, verpakkingsfabrikanten, signmakers en andere grafische bedrijven stimuleren om concreet aan de slag te gaan met duurzame inzetbaarheid. Tot en met eind 2025 zijn hiervoor subsidies beschikbaar.
Ziekteverzuim en personeelsverloop aanpakken
De thema’s van de campagne sluiten aan bij belangrijke opgaven in de branche. Het gemiddelde ziekteverzuim bij grafimediabedrijven bedroeg vorig jaar 6,1%, het jaarlijkse personeelsverloop ligt op 19%. Meer dan 1 op de 3 medewerkers vindt dat zijn of haar kennis niet goed aansluit bij het werk en een kwart van de werknemers is niet tevreden over zijn of haar leidinggevende.
Hoog prijskaartje om nieuwe collega in te werken, behoud is beter
"Alle reden om in actie te komen. Zeker als je bedenkt dat elke verzuimdag zo’n 400 euro kost. En aan het vinden en inwerken van een nieuwe collega hangt al snel een prijskaartje van zo’n 15.000 euro. Daar liggen dus echt serieuze besparingsmogelijkheden voor bedrijven," zegt Richard Leloux, directeur van A&O Fonds Grafimediabranche.
Kant en klare projecten om meteen mee te starten
Om bedrijven te helpen, zijn er vier instapklare trajecten ontwikkeld waarin bedrijven aan de slag gaan om van verzuim naar vitaliteit, van verloop naar behoud, van zwak naar sterk leiderschap en van stilstand naar ontwikkeling te gaan. De trajecten bestaan uit een mix van analyses, scans, checks, workshops en coaching van medewerkers.
Echt niet alleen voor grote bedrijven
Het is ook mogelijk om losse activiteiten te doen. Je kunt al aan de slag met een groep van 3 medewerkers en voor een bedrag vanaf 350 euro (netto, na subsidie). "We willen zo ook juist kleine en middelgrote bedrijven helpen om aan de slag te gaan, met praktische ondersteuning van specialisten die de branche goed kennen," zegt Leloux.
Voor KVGO leden nog aantrekkelijker
Grafimediabedrijven ontvangen standaard 35% subsidie op deze programma’s en activiteiten, tot een maximaal bedrag van 10.000 euro. Leden van branchevereniging KVGO ontvangen extra subsidie omdat zij jaarlijks financieel bijdragen aan het A&O Fonds Grafimediabranche. Zij krijgen zelfs 75% subsidie op hun investering in duurzame inzetbaarheid.
Meer informatie over de trajecten en activiteiten is te vinden op www.createyourfuture.nl. Daar kan ook een kort, vrijblijvend adviesgesprek worden ingepland.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.