PARTNERBIJDRAGE - Donkel & Donkel combineert persoonlijke service met snelheid in hun drukwerkservice - al jarenlang een succesformule voor de MKB-klanten in Noord-Nederland. “In onze webshop hebben we grafische termen vertaald naar simpele taal,” legt eigenaar Evert-Jan Donkel uit. “Zo heet 250 grams papier gewoon ‘lekker stevig, normaal papier’. Dat maakt bestellen makkelijker én bespaart ons tijd.”
• Leestijd ca. 3 minuten
Van copyshop tot veelzijdige printpartner
Donkel en Donkel werd ruim 30 jaar geleden opgericht in een tijd dat copyshops hun hoogtijdagen vierden. Dat begon met de vader van Evert-Jan Donkel. “Hij was vertegenwoordiger bij Nashuatec, dat verder is gegaan onder de naam Ricoh. Toen de copyshops opkwamen, werd hij gevraagd om winkels in het noorden op te pakken. Dat begon in Groningen, naast de Universiteit. In plaats van een naam met ‘copy’ erin, kozen wij voor ‘Donkel & Donkel’. Daarmee gaven we ook meteen aan dat we een segment hoger gingen zitten; een opgevoerde printshop als het ware.”
Dicht bij de klant, van Groningen tot Drachten
Donkel & Donkel groeide uit tot een bekende naam in het noorden, maar verplaatste de standplaats van Groningen naar Drachten. “We hoefden niet meer direct naast de universiteit te zitten. Universiteiten en hogescholen startten namelijk vaak zelf interne copyshops”, legt Evert-Jan uit. “We hebben echter een loyale klantenbasis behouden die we nu vanuit Drachten bedienen. Ik woon zelf nog in Groningen en begin bijna elke dag met een rondje klanten daar. De studentendoelgroep blijft daarbij een belangrijk onderdeel; we verzorgen nog steeds veel voor studentenverenigingen.”
Die aandacht op de klant is waar Evert-Jan sterk in is en waar ze de vaste klantenkring ongetwijfeld aan te danken hebben. “Ik acquireer niet extern, alleen vanuit mijn afspraken.”
Sterk in lokaal samenwerken
Naast studentenverenigingen, is Donkel & Donkel er voor allerlei soorten MKB bedrijven. “Allemaal in het noorden van Nederland. Het zijn lokale ondernemingen, variërend in grootte. Zo verzorgen we bijvoorbeeld ook al jaren het drukwerk voor het ziekenhuis in Drachten. Onze lokale aanwezigheid blijkt het onderscheidende vermogen. Zeker mensen in het noorden lijken dit belangrijk te vinden. Ze vinden het fijn als een bedrijf in de buurt een opdracht uitvoert. Vaak willen ze de bestellingen ook afhalen. We hebben daarom een afhaalbalie om de snelheid erin te houden.”
Drukwerk met een DTP-expert aan je zijde
Het productaanbod is in de loop der jaren flink uitgebreid. Het bedrijf biedt verschillende drukwerkdiensten, waaronder promotie- en zakelijk drukwerk zoals flyers, kaarten, posters, brochures, visitekaartjes, en briefpapier. “Daarnaast is er een flinke groei in signing. Daarbij komt de meerwaarde van ons goed naar voren. Voor de meeste mensen is het lastig een goede PDF aan te leveren, zeker voor producten als stickers of beachflags. Voor de juiste contourlijnen of afloop heb je DTP-kennis nodig. Naast mij werken er dan ook drie DTP-collega’s bij Donkel & Donkel.”
De productie van de opdrachten gebeurt in huis wanneer het gaat om digitaal printen; voor de overige opdrachten heeft Donkel een uitgebreid partnernetwerk.
Online bestellen zonder vakjargon
Voor de kleinere en meer standaard drukwerkvragen, is er een webshop gekomen. “Het is een goed uithangbord om nieuwe klanten binnen te halen, maar het doel is vooral de kleinere (herhaal)orders van klanten via het online bestelportaal te laten lopen. Juist aan de kleinere opdrachten zijn we gemiddeld namelijk veel tijd kwijt met orderbegeleiding en administratie.”
Evert-Jan blijkt voor de webshop ook de persoonlijke aandacht niet uit het oog te verliezen. “Ik neem elke klant bij zijn eerste, tweede of zelfs derde bestelling mee door de webshop, zodat zij voldoende uitleg krijgen bij het bestellen in een drukwerk webshop.”
Ook aan het taalgebruik in de webshop is gedacht: “De eindklant vindt grafische termen erg ingewikkeld. Daarom heb ik veel tijd gestoken in het vertalen van het grafische jargon naar Jip-en-Janneke-taal. De doorsnee klant heeft geen idee wat hij zich moet voorstellen bij 250 grams papier. Daarom heet 250 grams papier in de webshop bijvoorbeeld ‘lekker, stevig, normaal papier’. 80 grams is ‘normaal/kopieerpapier’ en 120 grams ‘iets dikker, mat papier’.”
Webshop die meedenkt met de klant
De webshop heeft onlangs een grondige restyling gekregen. “Zo vergroten we de gebruiksvriendelijkheid voor de klant met verbeteringen in de lay-out en content.” De producten die in de webshop staan, zijn zorgvuldig samengestelde productcombinaties. “Het is prettig om hierbij samen te kunnen werken met softwareleverancier Prindustry. Het platform draait stabiel en de supportafdeling reageert altijd snel. Verkoopfacturen en offertes kunnen gemakkelijk worden aangemaakt. Bovendien is er een koppeling naar onze boekhoudomgeving, zodat facturen meteen doorgezet kunnen worden.”
Altijd innoveren, altijd relevant
Voor de toekomst blijft de behoefte van de klant leidend. “Je moet altijd blijven schakelen en bekijken hoe de markt daarop reageert. Er zijn ook ontwikkelingen die je constant tegen het licht moet houden. Hoe reageert de klant bijvoorbeeld op stijgende papierprijzen of hogere BTW op boeken en periodieken? Wij verzorgen veel periodieken voor verenigingen en stichtingen en het is de vraag hoe zij hiermee omgaan. Kiezen ze straks voor digitale alternatieven in plaats van drukwerk? Hieruit vloeit voort dat we ook op zoek gaan naar aanvullende diensten naast print en drukwerk. Zo blijft het uitdagend – en leuk – om nieuwe ideeën op te doen en relevant te blijven voor onze klanten!"
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.