BRANCHE - Het barometer initiatief van het KVGO krijgt in een geheel nieuwe vorm samen met de tot nu toe bestane publicaties 'Grafimedia in Cijfers' een geheel nieuwe vorm, inhoud en verschijningsfrequentie. Doel is om de branche sneller, eenvoudiger en gerichter inzichten te geven over de verschillende kengetallen binnen de branche.
• Leestijd ca. 5 minuten
• Dit artikel wordt u kosteloos aangeboden door de redactie. Nog een abonnee? Overweeg dan een abonnement op onze titel. Jaarlijks biedt de redactie tal van artikelen met diepgang, duiding en inhoudelijke analyses binnen de branche op vele gebieden
Het A&O fonds grafimediabranche zegt bij monde van directeur Richard Leloux dat 'Grafimedia in Cijfers' gewoon te weinig houvast biedt richtig de toekomst. Leloux: "Dat zag je vooral tijdens, maar ook na de corona-pandemie, toen wij, maar ook de aanleverende instanties als CBS, UWV en Duo vertraging hadden bij het duiding geven aan de macro-economische ontwikkelingen, met hun uitwerkingen op de branche."
Het ontbrak daardoor aan een toekomstbeeld, waar ondernemers concreet wat aan zouden hebben. Dat veranderde al deels door het KVGO initiatief met de 'KVGO Barometer'. Leloux: "Het idee was natuurlijk uitstekend, de cijfermatige onderbouwing van het toekomstbeeld liet echter wat te wensen over. Nu we de aanvankelijke - wat meer wetenschappelijke - opzet van 'Grafimedia in Cijfers' gaan combineren met een periodieke barometer, kunnen we ondernemers concreter voorzien van voorspellingen die er echt toe doen." COEN (COnjunctuur Enquête Nederland) vormt een belangrijke bron voor het ontwikkelen van toekomstvoorspellingen. Samenwerkende organisaties binnen de grafimediabranche geven inhoudelijke duiding aan de cijfers en dus voorspellingen. Leloux: "Het is een flinke klus elke drie maanden de enorme hoeveelheden cijfers (zie kopbeeld) duiding te geven, maar we gaan die uitdaging graag aan."
De publicatie 'Grafimedia in Cijfers' zal gaan plaatsmaken voor een geheel nieuwe opzet, look&feel en in meer hapklare brokken worden gepresenteerd aan ondernemers die snel een juist beeld willen krijgen omtrent relevante trends en toekomstvoorspellingen. De basis van het cijferonderzoek van 'Grafimedia in Cijfers' blijft, maar zal qua verschijning worden opgedeeld in thema's en kwartaalcijfers.
Conjunctuurenquête als basis voor toekomstvoorspellingen
In een frequentie van steeds drie maanden verricht het CBS al conjunctuurenquêtes binnen verschillende sectoren. Ze krijgen daarbij ook vragen voorgeschoteld over hun inschatting voor de komende drie maanden. Beide kanten, dus de achteraf geconstateerde ontwikkeling en de prognose voor de komende maanden, worden in de nieuwe barometer zichtbaar gemaakt. Die barometer vervangt dan ook de KVGO Barometer.
Leloux: "Een soort 'alpha versie' van hetgeen tot nu toe is ontwikkeld, is op basis van de actuele cijfers wel al publicatie waardig. In samenwerking met de redactie van printmedianieuws is een eerste opzet gemaakt."
Economisch klimaat moeilijk in te schatten, 70% is neutraal
In bovenstaande tabel zegt ca. 15% een verbetering te zien in het economisch klimaat, net zoveel ondernemers zegt een verslechtering te zien. Dat betekent dat - als je puur naar de grafiek kijkt - maar liefst 70% kennelijk vindt dat het economisch klimaat gelijk blijft voor de komende drie maanden. In feite is dat, binnen alle onzekerheden die we als maatschappij dagelijks ervaren, een positief signaal. Toch heeft 46% wel aangegeven het lastig te vinden om iets concreets te zeggen over de komende ontwikkelingen binnen de economie.
Onzekerheid blijft de boventoon voeren in de voorspellingen door ondernemers voor de komende drie maanden.
Omzetontwikkeling vooral in eigen land positief ingeschat
De verwachte omzetontwikkeling laat een grillig beeld zien. Ineens tonen de verwachtingen binnen het vierde kwartaal van dit jaar een groei, die binnen eigen land sterker zal groeien dan binnen de EU. De drie eerste kwartalen lieten vooral een afname van de omzet zien. Natuurlijk is het vierde kwartaal traditiegetrouw een kwartaal waarin voor velen 'het jaar nog (in zekere mate) wordt goedgemaakt'. Dat die groei binnen de EU als 'minder' wordt ingeschat heeft vooral te maken met het aandeel bedrijven dat ook daadwerkelijk produceert voor opdrachtgevers buiten ons eigen land.
Ook de orderontvangst zal verder toenemen de komende maanden
Een hogere omzet kan door tal van factoren worden gerealiseerd. Hogere kosten, zonder dat het aantal orders toenam, was in de afgelopen paar jaar vaak de oorzaak van omzettoename, terwijl er geen sprake was van meer orders en dus ook niet meer toegevoegde waarde. Voor komende maanden zien ondernemers de orderontvangst toenemen. En dat is natuurlijk goed nieuws. Ook het aantal ondernemers dat het aantal orders ziet afnemen, vermindert.
Uitbesteden blijft volgens ondernemers toenemen
In bovenstaande grafiek is het opvallend dat 'uitbesteden van werk' vanaf augustus door ondernemers wordt gekenmerkt door een (forse) toename. Hoe dat precies veroorzaakt wordt, is echter niet uit de cijfers te halen. Slechts een kleine 10% zit uitbestedingen afnemen, ruim 30% ziet het toenemen en dat is in lijn met de afgelopen maanden.
Op basis van de verwachte omzetontwikkeling, de orderontvangst en uit te besteden werk ontstaat een overwegende positief beeld van de ontwikkelingen binnen de branche.
Het resultaat: er wordt een hogere toegevoegde waarde verwacht
Het is vervolgens logisch dat op basis van de verwachte omzetontwikkeling, de orderontvangst en uit te besteden werk, de toegevoegde waarde dan gaat toenemen. Dat beeld schetsen de ondernemers dan ook voor de komende maanden, na een reeks maanden waarin de verwachte toegevoegde waarde juist als negatief werd bestempeld. Het zal voor het eerste. Bij een volgende analyse van de verwachtingen zal te zien of die verwachtingen in de eerste paar maanden van 2025 dan ook daadwerkelijk is uitgekomen.
Concurrentiepositie is voor ondernemers lastig in te schatten
Binnen de resultaten van hetgeen ondernemers van hun concurrentiepositie vinden, zie je een vrijwel gelijk beeld, met een kleine uitschieter in het derde kwartaal binnen de EU markt. Wat betekent 'een verbeterde concurrentiepositie' precies? Dat een concurrent wordt uitgeschakeld, of dat een concurrent lokaal juist meer orders weet binnen te halen in vergelijking 'met de buurman'? Bovenstaande analyse is wat de redactie betreft de enige niet echt concreet objectief meetbare parameter binnen deze barometer. Om daar echt iets concreets van te kunnen zeggen is meer onderzoek nodig.
Het beeld van de concurrentiepositie is overwegend positief
Tot slot een analyse van de uitdagingen
Natuurlijk zijn er tal van uitdagingen, ook bij positieve verwachtingen binnen de branche. Toch zegt 42% geen belemmeringen te zien. Daar staat 58% tegenover die dat wel ziet. Op nummer één met 29% zegt het nog altijd grote personeelsprobleem als uitdaging te zien. Tal van initiatieven vanuit de branche bieden de helpende hand dit probleem aan te pakken. Dat 25% van de bedrijven zegt te weinig order te ontvangen, is eveneens een punt van zorg. Dat percentage vraagt om meer inhoudelijke duiding van de oorzaak. 22% zegt uitdagingen te zien in zowel productiemiddelen als financiële speelruimte. Een kleine minderheid van 4% ziet andere uitdagingen, die verder niet zijn uitgewerkt.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.