OPINIE - Terugblikken zoals de redactie dat in vier artikelen met in totaal 12 aandachtspunten heeft gedaan, is relatief makkelijk. Vooruit kijken is aanzienlijk moeilijker. Immers het aantal te voorspellen parameters lijkt steeds groter te worden, omdat de branche zich ontwikkelt met talloze externe beïnvloedingsfactoren. Het laatste artikel uit een reeks van 4 artikelen over 2024 en de toekomstvisie voor het komende jaar.
• Longread, leestijd ca. 8 minuten
• Lees ook terugblik 2024 deel 1: bedrijven, branche, buitenland (13 december)
• Lees ook terugblik 2024 deel 2: evenementen, financieel en innovatie (17 december)
• Lees ook terugblik 2024 deel 3: mensen, milieu en opinie (20 december)
• Lees ook terugblik 2024 deel 4: sign, toeleveranciers en verpakkingen (27 december)
• Deze reeks artikelen wordt kosteloos aangeboden door de redactie
Vanuit macro economische standpunten bezien, mag zonder twijfel worden gesteld dat de wereld niet stabiel is. Als er ergens ook maar iets gebeurt heeft dat meteen invloed op 's lands eigen economie in steeds wisselende bedrijfstakken. En direct of indirect beïnvloeden die gebeurtenissen de printmedia branche. Bij inzoomen op niche ontwikkelingen binnen de branche zou je met een slag om de arm nog wel wat relevante uitspraken kunnen doen. Om het overzichtelijk te houden, pakken we als basis de 12 aandachtspunten, die de redactie ook heeft gebruikt voor de terugblik over 2024.
Bedrijven
De focus zal steeds vaker komen te liggen op applicaties die gebonden zijn aan seizoensinvloeden van de opdrachtgevers. Met name de grote online spelers laten dergelijke bewegingen volop zien, vooral pro-actief via de door hen gebruikte social media kanalen.
Het maken van de combinatie 'massa is kassa' en die niche applicaties is alleen voorbehouden aan de grootste spelers, die hun 'allround' aanbod voldoende gescheiden kunnen houden van hun 'niche' aanbod. Kleine bedrijven zullen beide culturen minder goed gescheiden kunnen houden en moeten dus kiezen.
Ook zal anno 2025 'nog even' een stap naar online zeer moeizaam worden als 'overlevingsstrategie'. Het huidige aanbod aan dedicated webapplicaties gaat zoveel verder dan een 'nette webshop', dat de toegevoegde waarde ervan nog nauwelijks zal opwegen tegen de kosten.
Bedrijven met minder of zelfs geen aandacht voor automatisering lopen grotere risico's failliet te gaan, doordat ze niet kunnen voldoen aan de druk op productie- en doorlooptijden.
Focus in inhoud en vorm met voortdurende aandacht voor de steeds veranderende klantvraag
Branche
Brancheorganisaties die een positie kiezen als aanjager van innovaties kunnen hun leden behouden als die leden zelfstandig kunnen overleven. En innovaties betekent zeker niet alleen technologie, maar ook nieuwe kansen door middel van samenwerkingen, fusies of overnames, met inbegrip van de bij 'bedrijven' genoemde voorwaarden. Toch zal binnen een aantal deelsegmenten het aantal ledenbedrijven in 2025 blijven krimpen.
KVGO, FESPA, GOC en A&O fonds grafimedia branche zijn de duidelijke voortrekkers op het gebied van het stimuleren van innovaties, vooral ook ingegeven door hun activiteiten via social media kanalen, waarmee zij laten zien actueel te zijn. Ook op nieuwe vakgebieden, zoals kunstmatige intelligentie en cybersecurity.
Rol branche organisaties: collectieve denktank voor de bedrijfstak
Buitenland
De invloed vanuit het buitenland is moeilijker in te schatten. Met name binnen Europa, blijft de (on)balans tussen import en export een merkwaardig fenomeen. Dat is zeker het geval in het segment boeken. Daar moet je met een loep zoeken naar de voor- en nadelen van die cijfers, met inbegrip van het belang van de uitgevers. Dat geldt ook - maar in minder mate - voor andere segmenten die 'geluk zoeken' in afzetmarkten in het buitenland.
Online bedrijven die de grenzen overtrekken hebben veelal de financiële middelen om lokaal de cultuur van de buitenlanden te kunnen begrijpen en te integreren in hun bedrijfsprocessen.
Buitenland: vaak balanceren tussen onvoorspelbaar avontuur en volledig kunnen inzetten op lokale gewoontes.
Evenementen
De gedachte die velen hadden tijdens de corona-periode dat het met fysieke evenementen wel gebeurd zou zijn, ligt inmiddels ver achter ons. Zowel grote- als kleinschalige evenementen hebben hun rol weer heroverd. Dat zal in 2025 alleen maar doorzetten.
Daarbij zal ook de invloed van de Chinezen doorzetten. Dat was in 2024 al volop te zien en zal in de komende jaren het speelveld van toeleveranciers flink gaan beïnvloeden. Weliswaar onder de voorwaarde dat deze nieuwe spelers de gehele keten in een 24/7 gedreven economie lokaal kunnen aanbieden. Dat wil zeggen verkoop, tijdige levering, prijs, training en een gedegen service- en onderhoudssysteem.
Beurzen weerspiegelen de invloed van het internationale krachtveld van de toeleveranciers.
Voldoende ruimte voor groot, midden en klein op het gebied van beurzen, congressen en seminars. Rol online weer terug naar een paar niches.
Financieel
Onder 'financieel' wordt door middel van cijfers hoe het gemiddelde krachtenveld van bedrijven de branche en de toeleveranciers zich ontwikkelt in een wereld vol met onzekerheden. Die onzekerheden zullen in 2025 niet minder zijn dan in 2024. De cijfers zullen onder spanning blijven staan door hogere kosten van veelal buiten de keten gevoelde gevolgen in het macro economische 'plaatje' wereldwijd.
Met de opdracht die printmedianieuws voor 2025 van het A&O fonds grafimedia branche in combinatie met GOC heeft gekregen, zal de redactie vanuit de aangeleverde cijfers per kwartaal voorspellingen optekenen die voor de branche relevant zijn. Een uitdagende opdracht, waarmee de redactie een bijdrage kan leveren aan de ontwikkelingen binnen de branche die werkelijk een verschil kunnen maken.
Eigen 'bedrijfshuishoudboekje' tegen de branche ontwikkelingen aanhouden en tijdig bijsturen daar waar het kan.
Innovatie
Met 'innovatie' bedoelt de redactie de onderwerpen die vallen onder 'productie innovatie'. Dus in hoofdzaak technologisch gericht. Natuurlijk zal 2025 ook daarin laten zien hoe inkjet zich verder ontwikkelt, met daaraan gekoppeld alle ontwikkelingen die binnen en buiten de keten plaatsvinden waarbinnen inkjet wordt toegepast. Inclusief de ontwikkelingen van basismaterialen als inkten, papier en karton.
Kunstmatige intelligentie zal ook zeker van invloed op de innovaties binnen de branche. Niet alleen op het gebed van kunstmatig generatieve content voor teksten, beelden, audio en video, maar ook binnen bedrijfsprocessen, zoals workflows, administraties en statistieken binnen cijfermatige (toekomst) analyses.
Printmedianieuws zal ook in 2025 volop aandacht blijven schenken aan innovaties binnen de verschillende marktsegmenten, met inbegrip van kranten en tijdschriften.
Cybersecurity wordt niet echt gezien als 'innovatie', maar is wel een vereiste als voorwaarde om binnen alle dreigingen innovaties (vooral ook online) waar te kunnen maken.
Mensen
Zonder twijfel een 'spannend onderwerp'. De vergrijzing, de vraag naar andere competenties, her- en bijscholing en instroming zullen in 2025 onverminderd veel aandacht blijven opeisen. Zicht op de juiste mix zal een blijvend aandachtspunt vormen binnen zowel strategische- als operationele vraagstukken binnen bedrijven en ook bij toeleveranciers.
Mensen blijven een belangrijke schakel tussen vergaande automatisering en kunstmatige intelligentie. Kennis, kunde en vaardigheden zullen voortdurend aangepast moeten worden aan veranderende omstandigheden.
Tijd en geld vrijmaken om aan deze verwachtingen te kunnen voldoen, vraagt inspanningen van zowel werkgevers als werknemers. Werknemers doen er goed aan zich daarin zelf ook pro-actief op te stellen en bij hun werkgevers na te gaan hoe pro-actief zij op dit gebied zijn. Alleen dan kan je het behoud van werknemers in goede banen leiden.
Aantrekken, opleiden en behouden van medewerkers met uiteenlopende nieuwe ambities en competenties.
Milieu
De overheid zal ook in 2025 bedrijven blijven aanzetten tot het verscherpen van hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Dat zal gepaard gaan met extra kosten voor de verwerking en recycling rondom inkten, toners, papier, karton en andere substraten.
De doelstellingen op talloze gebieden CO₂ 'neutraal' te produceren, worden niet alleen door de overheid opgelegd, maar ook steeds vaker door opdrachtgevers geëist, teneinde ook zelf weer aan die regels te kunnen voldoen.
Uiteindelijk resulteren al die maatregelen in steeds hoger wordende kosten, die hoe dan ook moeten worden doorberekend. Dit ondanks het feit dat deadlines frequent naar achteren worden verschoven.
Het gehele samenspel van alles wat met milieu te maken heeft, biedt echter ook marketing kansen. Ook hier lopen de on-line spelers voorop in de keten met al dan niet steekhoudende argumenten. Hoe dan ook, ze trekken wel de aandacht voor hun eigen merk via de socials.
Duurzaamheid biedt naast regels ook voldoende onderscheidende vermogen binnen voldoende, maar vooral oprechte marketing aandacht.
Opinie
Een vakmedium kan niet zonder een 'rubriek opinie' om zo nu en dan ook eigen meningen te kunnen geven. Dit natuurlijk altijd met mate en zeker ook op basis van voldoende kennis en kunde. Printmedianieuws zou geen volwaardig nieuwsmedium zijn binnen de printmedia branche, als zij niet een 'eigen deeltje' van het platform ook daadwerkelijk zelf invullen met bijdragen die zicht geven op toekomstige ontwikkelen. Uiteindelijk is ook dit artikel een opinie vanuit de redactie, ervan uitgaande dat het 'iets betekent' voor de abonnees, lezers en de partners.
Opinie artikelen met toegevoegde waarde voor de uiteenlopende doelgroepen.
Sign
Het sign segment omvat qua print vooral het grootformaat segment, dat mede onder invloed van out-of-home uitingen en ook verpakkingen door middel van steeds grotere inkjet productie systemen talloze applicaties mogelijk maakt, ook in kleine tot zeer kleine oplages. De verdiensten zullen vooral moeten komen uit het 'totale plaatje', dus inclusief alle fulfillment taken binnen de keten. Binnen 'alleen print' heeft het sign segment flinke concurrentie.
Digitale out-of-home is doorgaans het domein van grotere reclame exploitanten zal ook in 2025 over het algemeen niet terecht komen bij de huidige printmedia aanbieders.
Alleen print voor de sign toepassingen niet voldoende.
Toeleveranciers
Wat 2025 zal gaan betekenen voor de wereldwijde reeks toeleveranciers is moeilijk(er) te voorspellen. De redactie denkt dat de markt voor high-end productie systemen binnen commercial print geen grote groei zal laten zien, sign en verpakkingen hebben meer kansen tot groei, maar vooral ook markten buiten de directe printmedia branche, waar print dan geïntegreerd wordt binnen een primair proces van totaal andere producten.
De papier- en karton ketens zullen zich meer en meer inzetten op speciale producten van veelal geringere omvang in vergelijking tot bulkproducten voor commercial print toepassingen. Dat betekent concentraties van productiecapaciteiten met dus als gevolg andere (en vaak meer kostende) logistieke processen.
De relaties met toeleveranciers is de basis van de stabiliteit van workflows.
Verpakkingsmedia
Verpakkingen zijn al lang niet meer de saaie golfkartonnen dozen, tegenwoordig vormen ze het decor van 'uitpakparty's' om de beleving van het merk zelfs tot op dat niveau te optimaliseren. Dat zal in 2025 zeker zijn vervolg kennen, alhoewel de onstuimige groei - die dat segment tijdens de corona-pandemie meemaakte - langzaam maar zeker tot stilstand is gekomen.
Luxe verpakkingen nemen toe en mogen weer weer wat kosten. Embellishment (veredeling) is goedkoper geworden door digitale ontwikkelingen. Het aantal alternatieven om verpakkingen te verfraaien zal in 2025 toenemen. Inkjet integrators zullen methoden ontwikkelen om zulke voorzieningen tegen overzichtelijke kosten aan te bieden.
Op het gebied van etiketten zal digitalisering zeker aan invloed winnen, maar het aandeel digitaal zal ook in 2025 in de schaduw blijven staan van flexo.
Offset en flexo blijven ook in 2025 leidend in de productie van grootschalige verpakkingen en etiketten, de invloed van digitaal 'beperkt zich voorlopig nog tot specifieke, maar wel kansrijke, niches.
Samenvattend
De samenleving heeft al wat grillige jaren achter de rug. De corona-pandemie liet zien hoe fragiel een ogenschijnlijk stabiele economie kan zijn. Een 'wake-up-call' voor iedereen. We kunnen niet zomaar meer uitgaan van de vanzelfsprekendheid rondom stabiliteit en groei.
We moeten leren voortdurend aan alle beschikbare knoppen te draaien om te kunnen voldoen aan veranderende eisen binnen markten, middelen, methoden en mensen (de 4M's).
Balanceren tussen strategie en operatie, steeds weer opnieuw schakelen en (bij)sturen is hetgeen anno 2025 van zowel werkgevers als werknemers wordt verwacht. Hoe verleidelijk het ook is, om je 'vast te ketenen' aan de waan van de dag......
Beelden: ChatGPT gegenereerde beelden
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.