OPINIE - De redactie kijkt in een aantal artikelen terug naar hetgeen het afgelopen jaar de printmedia industrie kenmerkte. Dat wordt dit jaar gedaan op basis van de 'nieuws categorie', die de redactie aan haar artikelen toekent. Deel1: bedrijven, branche en het buitenland.
• Leestijd ca. 5 minuten
• In deel 2: evenementen, financieel en innovatie (17 december)
• In deel 3: mensen, milieu en opinie (20 december)
• In deel 4: signprint, toeleveranciers en verpakkingsmedia (24 december)
• In deel 5: de vooruitblik voor 2025 (tussen Kerst en Oud en Nieuw)
• Deze reeks artikelen wordt kosteloos aangeboden door de redactie
Bedrijven - speelveld nog altijd zeer divers
Onze redacteur Hans Baljet zoekt regelmatig bedrijven op, die zich - al dan niet digitaal - op één of andere wijze onderscheiden ten opzichte van het 'gemiddelde branchebeeld'. Hij maakte daarbij ook 'uitstapjes richting toeleveranciers en uitgeverijen.
In de afgelopen twee maanden kwam hij bij een aantal bedrijven terecht die lid zijn van MDMX. Dat netwerk van printmediabedrijven bestaat als sinds 2012 en kende toen zo een 12 leden, inmiddels zijn dat er 30. Hans Baljet koos er drie uit: Koopmans uit Zwaag (Nood-Holland), Venhuis uit Hem (eveneens Noord-Holland) en De Mediagraaf uit Oudewater Provincie Utrecht).
Als lid van GSOB bezocht Baljet in 2024 namens de Grafimedia Studiegroep talloze bedrijven.
In dit jaar klopte hij verder aan bij onder andere Lecturis, De Bron Groep, Weemen Groep, de Grafische Werkplaats Amsterdam, SCREEN en Fujifilm. Tot slot schreef Hans ook over een aantal basis strategieën aangaande cybersecurity, procesoptimalisatie, subsidieregelingen, productiviteit en vereenvoudiging van processen.
Alle artikelen van Hans Baljet laten vooral beschouwingen zien van de mensen achter de bedrijven
Branche - invloeden AI komen 'pijlsnel' binnen
Natuurlijk is de term 'branche' veelomvattend. In 2024 keek de redactie binnen die term naar vele onderwerpen: cybercrime, verwachtingen van de economische ontwikkelingen, btw rondom kranten, tijdschriften en boeken, natuurlijk de 'Week van de Grafimedia', tarieven van PostNL, de marktstatus van e-commerce webapplicaties, de cao onderhandelingen, de Europese ontwikkelingen en de KVGO bijeenkomst over de invloeden van AI op de branche.
Bijna op de 'valreep' van dit jaar de wijzigingen die het A&O fonds grafimediabranche gaat doorvoeren binnen de twee jaarlijkse publicaties. In plaats daarvan nu kwartaaloverzichten van de in beide publicaties onderzochte onderwerpen, met echter veel meer zicht op voorspellingen richting de nabije toekomst. Dus meer actuele duiding en diepgang voor de branche.
AI kwam in 2024 voor in talloze andere onderwerp-categorieën en heeft laten zien dat de invloed ervan aanzienlijk zal zijn, alhoewel deze invloed nog niet precies te 'omlijsten' is.
Printmedianieuws zal de invloeden van AI binnen de branche blijven belichten. Het eerstvolgende artikel binnen deze reeks verschaft inzichten in de invloeden van AI binnen MIS/ERP omgevingen, on-line print- en bestelportals en dedicated on-line print webapplicaties bij aanbieders van printproducties. Interviews staan gepland met vier van onze mediapartners" Robert Hartman (Multipress), Ramon van Wingerden (Prindustry), Marco Aarnink (print.com) en Wouter Haan (Reclameland).
#BREAKING: Voor 2025 heeft printmedianieuws een overeenkomst gesloten met A&O/GOC voor het assisteren bij het doen van diverse onderzoeken die voor dat jaar op de agenda staan. Mede doordat de redactie zelf nu al zoveel bijdraagt aan de duiding en diepgang van de door A&O/GOC aangeleverde cijfers.
Buitenland - directe - en indirecte invloeden op situatie in eigen land
Natuurlijk komt drupa 2024 nog ter sprake in deel 2 van deze serie en natuurlijk ook binnen de onderwerp categorie 'productie innovatie'. De aanloop daar naartoe wordt gekenmerkt door enerzijds de opmars van Chinese aanbieders op het gebied van inkjet en anderzijds de vaak vergelijkbare uitdagingen waarin niet alleen buurlanden mee te maken hebben, maar ook de verenigde Staten. Dat laatste is vooral te lezen in de analyse van 9 trends in de Amerikaanse printmedia branche.
Jaarlijks publiceert de redactie de lijst van de grootste drukkerijen in de Verenigde Staten en Canada., samengesteld door Printing Impressions. Onze mediapartner INKISH ging qua 'top lijstjes' nog een stap verder door de omzet te delen door het aantal werknemers, hetgeen iets zei over de productiviteit van de genoemde bedrijven. INKISH reist stad en land af voor het houden van interviews met bedrijven. Altijd wel wat te leren van drukkerijen ver over onze grenzen.
Het top-10 lijstje laat doorgaans geen hele grote verschuivingen zien. Opvallend is dat private equity interesse blijven houden in de printmedia branche. Het spel van fusies en overnames speelt ook in de Verenigde Staten een flinke rol, zeker binnen de 100 grootste bedrijven met een omzet vanaf zo een 50 miljoen dollar en minimaal 160 werknemers.
Het onderwerp inkjet stond in 2024 zeker op de lijst van internationale interesses. De jaarlijkse 'inkjet summit' verschaft de nodige inzichten in de wijze waarop deze markt zich snel ontwikkelt, al zijn er nog steeds getalsmatige bewijzen dat het in de praktijk bij de producerende bedrijven minder snel gaat dan de beloftes die elkaar - althans technologisch bezien - in hoog tempo opvolgen.
In samenwerking met Bernd Zipper bewerkt de redactie de zogenaamde Zipcon Online Price Index (ZOPI) die door zijn bedrijf wordt gepubliceerd met analyses binnen de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Het is jammer dat we een dergelijke 'mechanisme' nog niet hebben voor de Benelux. Zipper zie dat dat binnen het door hem opgerichte Online Print Initiative wellicht tot de mogelijkheden zou kunnen behoren. Onze partner VIGC is lid van dat initiatief, maar het idee is voor de Benelux nog altijd niet van de grond gekomen.
Tot slot binnen deze categorie ook aandacht voor stakingen binnen logistieke processen, die vooral UPM en Stora Enso troffen. Toch zeiden bedrijven in ons land en België niet of nauwelijks last te hebben gehad van de ontwikkelingen in Finland. Experts waren bang dat de gevolgen voor de pulp- en papierindustrie ernstig zouden zijn. Achteraf viel dat mee. Lees alle artikelen in de categorie 'buitenland'.
Kopbeeld: Pixabay
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.