OPINIE - De redactie kijkt in een aantal artikelen terug naar hetgeen het afgelopen jaar de printmedia industrie kenmerkte. Dat wordt dit jaar gedaan op basis van de 'nieuwscategorie', die de redactie aan haar artikelen toekent. Deel 2: evenementen, financieel en innovatie.
• Leestijd ca. 5 minuten
• Lees ook deel 1: bedrijven, branche, buitenland (13 december)
• In deel 3: mensen, milieu en opinie (20 december)
• In deel 4: signprint, toeleveranciers en verpakkingsmedia (24 december)
• In deel 5: de vooruitblik voor 2025 (tussen Kerst en Oud en Nieuw)
• Deze reeks artikelen wordt kosteloos aangeboden door de redactie
Evenementen - drupa 2024 hoogtepunt, China aandachtspunt
Natuurlijk stond drupa 2024 ook bij de redactie bovenaan het lijstje van de te maken voor- en nabeschouwingen van 's werelds grootste printmedia vakbeurs. De sceptische berichten over de levensvatbaarheid van de beurs rolden tijdens en na de corona-pandemie over elkaar heen. De media - ook printmedianieuws - zagen geen toekomst meer voor een generieke 'all-in-one' beurs zonder gericht thema. De 2024 editie weliswaar een krimp zien in het aantal bezoekers, maar van een mislukking was zeker geen sprake. Exposanten en bezoekers stemden zich positief. De organisatie onder leiding van Sabine Geldermann kon tevreden terugkijken en zette alvast de data voor drupa 2028 op de kalender. Redacteur Jan Vroegop maakte een flinke reeks artikelen rondom drupa 2024, waarin te lezen is hoe breed drupa zich in talloze marktsegmenten zowel exposanten als bezoekers trok.
De invloed van China is zonder twijfel een flink aandachtspunt.
Maar er was meer. FESPA Global Print Expo in Amsterdam, het Benelux Online Print Event in Antwerpen, de Amerikaanse vakbeurs PRINTING United Expo in Las Vegas, Het Congres in Mechelen en tot slot de Reusable Packaging Fair in ’s-Hertogenbosch. Qua omvang allemaal vele malen kleiner in vergelijking tot drupa, maar wel thema gericht en dus met veel meer focus hebben deze evenmenten een blijvende waarde in het evenementen landschap.
Er blijft ruimte voor grote vakbeurzen en thema gerichte evenemeneten en congressen. Daar heeft de corona-pandemie niets aan veranderd, online events hebben deze posities niet overgenomen, maar vervullen nog wel een rol in hele specifieke niches. Met als enige uitzondering Printing Expo Online.
Financieel - High-end ontwikkelaars, btw op media
De redactie besteedt altijd veel aandacht aan de financiële prestaties van toeleveranciers. Naast die gebruikelijke cijfers, dit jaar ook aandacht voor onder andere de jaarcijfers van UPM over 2023, die in februari van dit jaar werden gepubliceerd, cijfers in de Verenigde Staten van de nummer 2, Quad/Graphics, cijfers 2023 van DPG Media, de btw op kranten, tijdschriften en boeken en bijvoorbeeld ook het eerste half jaar van Saxoprint. Dit jaar extra aandacht voor Xerox, één van de grote high-end ontwikkelaars, waarin de strategie 'even weg lijkt' te zijn.
Middenin de zomer besteedde de redactie aan de kwartaalcijfers van Apple, jaarcijfer van Cimpress en half jaar cijfers van Xerox. In het tweede kwartaal daalde de omzet van Xerox met 10% en daarmee kwamen de halfjaarcijfers van het boekjaar in het rood. Cimpress wist 7% meer omzet te behalen in 2024 en besteedt veel advertentiegeld aan de diverse merken die het bedrijf in Europa bedient. Maar liefst 16% van de omzet wordt aan advertenties besteed.
Als vanouds doet Apple het goed. Aan het einde van dit jaar ging de techreus enige tijd geleden met gemak weer door de 3700 miljard dollargrens en blijft daarmee 's werelds grootste beursgenoteerde bedrijf. Apple was traag met het vinden van een positie binnen AI, maar heeft voor komend jaar een hele reeks ontwikkelingen aangekondigd in zowel besturingssystemen, applicaties en hardware. Ze worden allemaal qua marketing 'verkocht' onder de noemer Apple Intelligence. Daarbinnen wordt ook ChatGPT als taalmodel gebruikt.
Productie innovatie - Inkjet en natuurlijk Artificial Intelligence
De categorie 'productie innovatie' is zonder twijfel één van de vele pijlers van printmedianieuws. Daarbinnen vallen in feite ook de meer specifieke onderwerpen rondom milieu, multimedia, signprint, en verpakkingsmedia. Dit jaar stond inkjet in heel veel aspecten centraal binnen 'productie innovatie' en de daarmee samenhangende categorieën. Daarbinnen speciale aandacht voor de zogenaamde 'inkjet integrators', bedrijven die specifieke maatwerk oplossingen ontwikkelingen, die lang niet allemaal meteen torenhoge investeringen vergen, maar wel degelijks een verschil kunnen maken in niche markten.
Een buitengewoon uitdagende vraag kwam van German Sacristan van Keyoint Intelligence of er voor daadwerkelijk alles een digitale productie potentie bestaat. Het artikel staat vol wetenswaardigheden, die voorlopig toch nog wel de al langer bestaande conclusie trekken dat conventionele technieken als offset en flexo nog niet zo heel snel zullen verdwijnen.
Kijk vooral in het volledige archief binnen de onderwerp categorieën productie innovatie, milieu, multimedia, signprint, toeleveranciers en verpakkingsmedia.
Naast inkjet stond natuurlijk AI (kunstmatige intelligentie) in de schijnwerpers als 'een innovatie' waarvan velen nog niet goed weten wat ze er mee moeten binnen printmedia omgevingen. Begrijpelijk, maar al heel vaak wordt AI gebruikt zonder dat de gebruiker dat zich bewust is. Veel productie systemen hebben AI tools aan boord, bijvoorbeeld voor het plegen van preventief onderhoud, data analyses te maken van productiecijfers en van daaruit het 'komende' gedrag van opdrachtgevers te voorspellen. Hoe AI workflows zou kunnen gaan veranderen, bespreekt de redactie binnenkort met Robert Hartman (Multipress), Ramon van Wingerden (Prindustry), Marco Aarnink (print.com) en Wouter Haan (Reclameland).
De redactie besteedde al heel wat aandacht aan kunstmatige intelligentie. In de afgelopen jaren verschenen er maar liefst een kleine 60 artikelen, verspreid over meerdere ontwikkelingen. Lezenswaardig zijn in ieder geval de boeken 'Slimmer werken met AI' (inleiding, achtergronden, tips) en 'ChatGPT als tweede brein' (praktisch).
Kopbeeld: Pixabay
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.