OPINIE - De redactie kijkt in een aantal artikelen terug naar hetgeen het afgelopen jaar de printmedia industrie kenmerkte. Dat wordt dit jaar gedaan op basis van de 'nieuwscategorie', die de redactie aan haar artikelen toekent. Deel 3: mensen, milieu en opinie.
• Leestijd ca. 4 minuten
• Lees ook deel 1: bedrijven, branche, buitenland (13 december)
• Lees ook deel 2: evenementen, financieel en innovatie (17 december)
• In deel 4: signprint, toeleveranciers en verpakkingsmedia (24 december)
• In deel 5: de vooruitblik voor 2025 (tussen Kerst en Oud en Nieuw)
• Deze reeks artikelen wordt kosteloos aangeboden door de redactie
Mensen - misschien wel 'de mens' van het jaar
Het artikel 'Cybercrime: ongelukje met enorm grote gevolgen' viel vanwege de algemene vergadering van het KVGO onder de categorie 'branche', maar juist daarbinnen was Xander Koppelmans zonder twijfel het meest menselijke beeld achter 2024. Zijn verhaal over hetgeen hij als ondernemer binnen zijn bedrijf meemaakte, maakte de zaal muisstil. Zo indrukwekkend was zijn verhaal over de cyberaanval die hem overkwam en uiteindelijke het faillissement betekende van zijn passievol opgebouwde bedrijf in het reclamesegment.
De redactie koos ervoor de ruim veertig slides waarmee hij zijn verhaal hield integraal te tonen in het artikel, om daarmee een klein beetje het gevoel van zijn verhaal over te kunnen brengen. In overleg met Koppelmans werd het artikel achter de betaalmuur gezet, omdat hij naar eigen zeggen nog steeds last heeft van de gevolgen van zijn zakelijke- en persoonlijke faillissement. Hij zei daarover: "Ik heb na het faillissement uiteindelijk weer mijn draai gevonden door mijn verhaal te vertellen om anderen te waarschuwen tegen het geweld van cybercrime, vooral binnen het MKB. Daar leef ik nu van en niet iedereen gunt me dat succes."
Binnen de categorie 'bedrijven' tekent redacteur Hans Baljet ook regelmatig een portret op van de mensen achter die bedrijven
Binnen de categorie 'mensen' viel in 2024 nog één persoon op, die vertrok bij Heidelberg: Ludwin Monz. Hij werkte slechts twee jaar als ceo bij het bedrijf en werd opgevolgd door Jürgen Otto. Uit de persverklaring viel niet te lezen waarom hij al zo snel vertrok.
Milieu en duurzaamheid bij iedereen in de keten op de agenda
De onderwerpen 'milieu' en 'duurzaamheid' raken meer en meer verweven on de gemiddelde bedrijfsvoering van eke onderneming in de keten. Welke rol een bedrijf ook heeft, overheidsregels en klantverwachtingen rollen over elkaar heen. Investeringen worden meer dan ooit ook tegen het daglicht van de milieu- en duurzaamheidsaspecten aangehouden. Met daarbinnen natuurlijk aandacht voor de verwerking en recycling van consumables, zoals inkten, toners, platen en papier.
Milieu en duurzaamheid: niet meer weg te denken binnen strategische- en operationele vraagstukken
Binnen het segment verpakkingen speelt naast papier ook karton een grote rol. Het archief binnen deze twee onderwerpen laar al een flinke reeks artikelen zien, waarmee printmedianieuws aandacht schonk en schenkt aan veranderingen in ook die markt van toeleveranciers. Recent kondigden de redactie de samenwerking aan met het Informatiecentrum Papier & Karton (IPK). Na een eerste verkenning zullen de beide redacties in 2025 hun samenwerking verder gaan invullen.
Opinie - onder andere cao, Xerox, drupa, Adobe, de Chinezen en AI
De categorie 'opinie' maakt de weg vrij om als redactie ook een eigen mening te kunnen en mogen hebben. Het is verleidelijk dat heel vaak te doen, omdat er genoeg gebeurt in de branche om er zelf wat van te vinden. In 2024 deed de redactie bijna 40 keer.
Dat de branche volop in beweging is, werd in 2024 overduidelijk. Ondanks reorganisaties, faillissementen, fusies en overnames, is de branche springlevend op zovele fronten.
In januari begon met met een vooruitblik (deel 1 en deel 2) over 2024, gevolgd door een mening over de verhoudingen tussen vakbonden en de werkgevers in verband met de cao onderhandelingen. Vooral de vraag de vakbonden niet 'overvroegen'. Bij de toeleveranciers de vraag of Xerox het high-end segment nog wel kan blijven invullen. daarover meer in het laatste artikel binnen deze reeks nabeschouwingen over dit jaar. Natuurlijk ook meningen en vervolgens de feiten over drupa. Pessimisme overheerste na de corona-pandemie, drupa zou geen succes meer worden. Toch vergiste iedereen zich daar behoorlijk in, ook printmedianieuws, wat zeiden de analisten achteraf? En wat gaan de Chinezen doen?
Opinies over kunstmatige intelligentie (AI) konden natuurlijk niet ontbreken. Die waren er volop. Waarom? Omdat AI nog een zoektocht is. Er zijn meer meningen dan feiten. De ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. De gevolgen voor de branche zijn nog niet duidelijk. Maar dat AI in zowel het creatieve proces, als in workflow- en administratieve processen invloed gaat krijgen, is wel al duidelijk. Binnen de branche was de KVGO algemene vergadering in het voorjaar zonder meer een hoogtepunt in hetgeen de branche kon leren over het onderwerp AI. Ook in het komende jaar zal dit onderwerp volop aandacht blijven krijgen.
kopbeeld: Pixabay
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.