OPINIE - De redactie kijkt in een aantal artikelen terug naar hetgeen het afgelopen jaar de printmedia industrie kenmerkte. Dat wordt dit jaar gedaan op basis van de 'nieuwscategorie', die de redactie aan haar artikelen toekent. Deel 4: signprint, toeleveranciers en verpakkingen.
• Leestijd ca. 5 minuten
• Lees ook deel 1: bedrijven, branche, buitenland (13 december)
• Lees ook deel 2: evenementen, financieel en innovatie (17 december)
• Lees ook deel 3: mensen, milieu en opinie (20 december)
• In deel 5: de vooruitblik voor 2025 (30 december)
• Deze reeks artikelen wordt kosteloos aangeboden door de redactie
Signprint samen met etiketten/verpakkingen in 2024 in de schijnwerpers
De segmenten signprint en etiketten/verpakkingen zijn al een aantal jaren de door velen genoemde 'groei-motoren' binnen de branche in vergelijking tot het meer reguliere commercial print segment. Of de cijfers dat ook bewijzen is voor het jaar 2024 nog niet met zekerheid te zeggen.
Ook toeleveranciers zoeken hun afzetgebieden steeds breder. Dat blijkt vooral uit de recente uitspraken van de bekende high-end ontwikkelaar, zowel in het offset gebied als in het digitale domein. Het signprint groot formaat segment is vaak al het domein van individuele ontwikkelaars, die in de afgelopen jaren benaderd zijn voor diverse vormen van samenwerkingen.
Namen als Vanguard, Durst, Canon, Agfa, EFI, Epson zijn maar een paar bekende spelers uit een overvol marktsegment. Om nog maar niet te spreken van de opkomst van de Chinezen, die tijdens het in Amsterdam gehouden FESPA overduidelijk lieten zien dat zij kansen zien binnen Europa. Daarnaast talloze namen voor DTF en DTG toepassingen, voor onder andere textieltoepassingen die in feite een geheel eigen segment vormen. Sign zou sign niet zijn, als er geen aandacht zou worden besteed aan 'afterpress' in de vorm van talloze snij- en freessystemen, die duidelijk aantonen dat de keten meer is dan alleen print.
Toeleveranciers - alle ontwikkelingen in de printmedia branche komen daar samen
Saai was 2024 bepaald niet voor de talloze toeleveranciers. Het lijkt er voorlopig nog niet in dat groter spelers in de Verenigde Staten of in Japan samen de route naar samenwerking, fusies of overnames opzoeken, zoals recent in de auto-industrie wel is aangekondigd (Nissan, Honda en Mitsubishi). Het zou volop speculeren zijn als iets dergelijks zou gaan gebeuren binnen bijvoorbeeld Canon, Ricoh, Screen, Konica Minolta en Fujifilm (de laatste twee hebben echter wel al een 'verbinding' in de vorm van een joint venture, waarin Fujifilm het grotendeels voor het zeggen heeft). Vooral veroorzaakt door de aanhoudende rode cijfers van Konica Minolta. De laatste zegt voor het komende jaar weer te rekenen op positieve cijfers.
In het analoge segment van de toeleveranciers zoeken onder andere Heidelberg, Komori en Koenig & Bauer naar de juiste balans ten opzichte van digitaal en applicaties zoals verpakkingen en andere karton toepassingen. Binnen deel 2 van deze serie besteedde de redactie ook al volop aandacht aan de toeleveranciers binnen de onderwerpen categorie 'productie innovatie'
Heidelberg werkt samen met Ricoh en Canon en 'doet met het eigen Gallus aan digitaal' voor verpakkingen. Komori werkte aanvankelijk samen met Konica Minolta en Landa, maar zoekt nu naar een 'eigen' digitale route. Koenig & Bauer werkt samen met Durst en HP.
Veredeling als onderscheidend stuk marketing was lange tijd het domein van alleen luxe artikelen, met de parfumerie keten voorop. Toen ook high-tech het fenomeen 'uitpak party' ontdekte, werden vele verpakkingstoepassingen in 2024 steeds fraaier om de waarde van merken te versterken. De saaie golfkartonnen dozen maakten plaats voor full-color producties met talrijke 'embellishment' technieken in zowel analoge- als digitale vorm.
In zes artikelen gaf de redactie inzichten op het gebied van inkjet integrators voor specifieke toepassingen in uiteenlopende digitale varianten. Voor meer details, lees het tweede artikel uit deze samenvattingen over 2024.
Saai was het dus zeker niet rondom toeleveranciers in het jaar 2024. Ondernemers binnen het MKB printmedia segment zullen 'wakker moeten blijven' om up-to-date in te kunnen spelen op de veranderende marktvragen van hun opdrachtgevers.
Verpakkingen als toonbaar bewijs veranderende markten in 2024
Theorie en praktijk komen samen in de dynamiek van het segment verpakkingen. In 2024 was de hele keten in beweging: de papier- en karton productie zelf, de wetgeving en dus milieu- en recyclingsvoorwaarden, maar bijvoorbeeld ook de enorme markt (140 miljard dollar) voor het beprinten van uiteenlopende blikverpakkingen.
De 'allround' drupa vakbeurs (lees ook deel 2 uit deze serie) zou in 2024 niet compleet zijn geweest zonder de noodzakelijke aandacht voor printen en drukken van vouwkarton. Redateur Jan Vroegop bestempelde het thema zelfs als het troetelkind van drupa 2024 (deel 1 en deel 2).
Conclusies 2024 - niet zo maar in één zin te omschrijven
In vier delen tekende de redactie 12 aandachtspunten op die het jaar 2024 'vorm en inhoud' hebben gegeven. Wat is er te concluderen? Alom spannende ontwikkelingen, maar ook tegenstellingen. Enerzijds stapelen zich een enorme hoeveelheid ontwikkelingen (technologie, applicaties, online, wetgeving) op in razendsnel tempo, terwijl anderzijds de markt van producenten krimpt. Allrounders (off- en online) tegenover of juist samen met niche-spelers bepalen de dynamiek van de omvang van de markt. Niet alleen de hele kleine lokale familie bedrijfjes verdwijnen, maar in toenemende mate ook vaak decennia bestaande middenbedrijven met vaak enige tientallen werknemers. De voor de hand liggende mening is dat zij de 'digitale boot' op vele fronten hebben gemist. Dat kan echter niet zomaar als conclusie worden getrokken. Het zijn vaak diverse factoren die het einde van een bedrijf inluiden, soms met een beperkte doorstart, maar in toenemende mate lukt dat niet (meer).
Net zoals onze maatschappij en dus economie steeds complexer wordt ondanks alle goede voornemens 'dingen' juist eenvoudiger te maken, wordt ook de printmedia branche 'onderworpen' aan talloze kenmerken, die alleen in onderlinge samenhang, zowel de toekomst van de branche bepalen, als ook de toekomst van elk individueel bedrijf.
De enige conclusie die je redelijkerwijs zou kunnen trekken is dat je als ondernemers nog (veel) meer aandacht moet besteden aan alle 12 genoemde aandachtspunten die de redactie voor 2024 optekende. Een strategische planning, samen met alle medewerkers (en waar nodig met derden) is de enige wijze waarop ondernemers hun plannen voor de korte- en langere termijn kunnen optekenen en uitvoeren. Wie anno 2024 nog denkt dat zelf denkt te kunnen, vergist zich flink.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.