BRANCHE - In ons land worden bedrijfstak gebonden cijfers onttrokken aan cijfers, statistieken en voorspellingen door onder andere CBS, KvK, CPB en banken, in kaart gebracht door GOC in opdracht van A&O fonds grafimediabranche. Vanuit het KVGO doet een aantal ledenbedrijven mee aan periodieke enquêtes. Is dat samenspel voldoende om relevante voorspellingen te doen over de toekomst?
• Leestijd ca. 3 minuten
• Dit artikel wordt u aangeboden naar aanleiding van de samenwerking met A&O fonds grafimediabranche en GOC
Op internationaal gebied brengt Intergraf alle cijfers van de aangesloten landen verenigingen in kaart. Opvallend is dat Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk gedetailleerde cijfers aanleveren en dus een duidelijke voortrekkersrol hebben in de jaarlijkse analyses rondom de gepubliceerde cijfers. Toch blijken al die - doorgaans vertraagde - cijfers nauwelijks te resulteren in bruikbare voorspellingen.
A&O fonds grafimediabranche en GOC gaan hun huidige publicaties vervangen door meer toekomstgerichte voorspellingen. Printmedianieuws participeert hierbinnen om de resultaten van die voorspellingen in de markt te publiceren.
Sinds de corona-pandemie en de daarna ontstane situaties in de Oekraïne en het Midden-Oosten laten zovele parameters niet te voorspellen bewegingen zien, die nauwelijks tot rust komen en betrouwbare trendanalyses te kunnen maken, waar ondernemers voor hun eigen bedrijfsvisie wat aan hebben. Toch bestaat juist nu wel de behoefte een betrouwbare toekomstanalyses.
Te weinig deelnemende bedrijven
In zijn algemeenheid is de bereidheid om mee te doen aan enquêtes niet zo heel erg groot. Daarmee staat de betrouwbaarheid van analyses op basis van te weinig deelnemers onder druk. Dat heeft eveneens invloed op de door de landelijke organisaties gepubliceerde en de uitwerking ervan door A&O. Door de corona-pandemie leverden bedrijven hun jaarcijfers veel later aan bij de KvK (overigens alleen verplicht voor bv's, niet voor de vele eenmanszaken). Dat heeft in de afgelopen jaren geresulteerd in 'teveel terugkijken' met soms wel tot 2 jaar vertraging in de beschikbare cijfers.
Uitgewerkte rapporten verliezen hun voorspellende kracht, waardoor ze vaak ongelezen in de papierbak verdwijnen.
Wat willen ondernemers weten over hun eigen toekomstperspectief?
Om relevante voorspellingen te kunnen doen voor ondernemers in de branche is het zinvol te weten wat zij zelf onder hun toekomstperspectief verstaan. In Duitsland wordt door IFO maandelijks onderzoek gedaan naar het ondernemersklimaat, het ondernemersvertrouwen en het bedrijfsklimaat. Dat zijn drie zeer generieke termen die eerder een onderbuikgevoel genereren dan een daadwerkelijke grip op meetbare parameters.
Dat ondernemers zelf niet zo heel veel tijd willen steken in complexe enquêtes is nog wel te begrijpen. Met de huidige toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie zouden deelnemende bedrijven makkelijker aangesloten moeten kunnen worden op datagedreven besluitvormings-analyses om op eenduidige wijze trends de toekomst te voorspellen. Het real-time data verzamelen over operationele prestaties, klantvoorkeuren, en markttrends kan door middel van CRM/ERP-systemen die volgens afgesproken standaarden helpen bij bijvoorbeeld het monitoren van verkoopdata, voorraadbeheer, en klantgedrag. Het gebruik van deze tools kan bijdragen bij het identificeren van opkomende trends en het nemen van gefundeerde beslissingen op basis van actuele gegevens.
Scenarioplanningen door collaboratieve trendanalyses
Dergelijke 'slimme data oplossingen' zouden scenarioplanningen kunnen maken op basis van marktsegmenten, applicaties en technologische ontwikkelingen. Om dat te kunnen realiseren zijn wel collaboratieve trendanalyses noodzakelijk. In de DACH landen werken de meeste on-line printmediabedrijven al samen in de analyse van de marktprijsontwikkelingen binnen de ZOPI analyses (Zipcon Online Print Price Index) op basis van een standaard 'winkelmandje' met uiteenlopende producten die representatief moeten zijn voor de online markt. Printmedianieuws vat deze ontwikkelingen samen met een voorspellende analyse van die resultaten met een knipoog naar ons land. Een dergelijk periodiek mechanisme hebben we in eigen land niet, zowel niet voor online, maar ook niet in zijn algemeenheid voor de gehele branche verdeeld naar marktsegmenten en applicaties.
AI gebaseerde scenarioplanningen kunnen de veerkracht van ondernemingen stimuleren door alternatieven te laten zien om de weerstand tegen te verwachten veranderingen voor te zijn.
Natuurlijk moet een dergelijke grootschalige aanpak 'verkocht' worden aan ondernemers om ook mee te gaan doen. Daarvoor is een voortdurende educatie een voorwaarde om de meerwaarde van deelname aan te tonen met tastbare voorbeelden over nieuwe technologieën, bedrijfsmodellen, en marktontwikkelingen. Ook dat kan allemaal online gefaciliteerd worden.
Hoe kijk jij aan tegen een 'collaboratieve trendanalyse'? Laat het weten in een reactie.
Tot slot geautomatiseerde klantfeedbacksystemen
Feebackloops binnen CRM/ERP omgevingen brengen tot slot ook de klantbewegingen in kaart, misschien wel de belangrijkste toekomst voorspellende parameter waar ondernemers echt wat aan hebben. Dergelijke feedback kan per bedrijf worden geleverd, maar ook binnen de gedefinieerde segmenten of applicaties voor de branche in zijn geheel. Alleen dan krijgen cijfers hun betekenis in plaats van alleen te reageren op veranderingen nadat deze zich al hebben voorgedaan.
Beelden: ChatGPT
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.