Reclame maken voor drukwerk, dat gebeurt niet zo vaak. Het KVGO doet al een jaar zijn best met de campagne rond Print Pakt, maar Drukwerkdeal.nl pakt het groots aan, met tv-commercials en een radio campagne. ‘De klant staat centraal.’
Lees verder...
Reorganisatie TMG drukkerijen kost 17 miljoen euro
Saai is het niet in de grafische bedrijfstak, met weer veel persberichten afgelopen week. Zoals het grote verlies voor de Telegraaf Media Groep, mede als gevolg van de sluiting van de krantendrukkerijen. Maar er was meer.
Lees verder...
Weekendopinie: Folderverbod Amsterdam kansloos
Nieuw is de ‘JA-JA’ sticker niet . Al in 2013 werd deze ‘opt-in’ geïntroduceerd, in tegenstelling tot de ‘opt-out’, waarbij u alleen moest aangeven of u juist iets niet zou willen ontvangen. ‘NEE-NEE’ tegenover ‘JA-JA’ is een idee van de Partij voor de Dieren. Kansloos.
Premium...
Krantendrukkers weg bij GrafiMedia cao?
In de eindfase van de onderhandelingen over een nieuwe GrafiMedia cao wisten de dagbladbedrijven grote acties te voorkomen door aan hun drukkers een loonsverhoging te geven buiten de vakbonden om. Hoe zit dat eigenlijk?
Premium...
Printfabrikant Xerox is ook grote grafische inkoper
Het is een goed bewaard geheim: printerfabrikant Xerox is een van de grootste grafische inkopers van Europa, met 900 medewerkers in Communication & Marketing Services (CMS). Robert Takken legt uit hoe het zit. Hij is ‘Supply Chain Consultant’ bij Xerox/CMS.
Premium...
Diepdrukkerij Etten sneller dicht door WWZ
De diepdrukkerij in Etten-Leur van de Roto Smeets Group wordt sneller gesloten dan voorzien. Mede aanleiding zijn de hoge ontslagkosten vanaf 1 juli door de WWZ. Voor de 90 medewerkers wordt ontslag aangezegd. ‘Er is nog een kans voor een kleiner scenario’, zegt topman De Haas.
Premium...
Gebruik internet door (online) drukkers
Ramon van Wingerden (Prindustry) reist deze winter door het land om zijn visie te geven op de grafische bedrijfstak: wat zijn de belangrijkste trends en hoe kan internet een grafische ondernemer helpen om te overleven? Printmedianieuws was er bij en doet verslag.
Premium...
El País wil stoppen met papier
El País, de meest verkochte krant in heel Spanje wil stoppen met papier. Sinds 2008 is de oplage onophoudelijk gedaald en die trend is volgens de hoofdredacteurAntonio Caño niet te stoppen.
Premium...
‘Transitievergoeding veel te duur’
Een overvloed aan persberichten afgelopen week, met heel veel ‘ijzer’ van pers- en printfabrikanten met het oog op de naderende drupa 2016. Maar gelukkig waren er ook ‘gewone’ persberichten, zoals een rotatiepers voor drukkerij Dessain en een noodkreet van het KVGO.
Lees verder...
Kranten minder afhankelijk van advertenties
Krantendeskundige Piet Bakker tekende onlangs een ‘kentering’ op in het krantenlandschap. Ondanks dalende oplage- en inkomstencijfers blijken kranten zich steeds beter te kunnen ontdoen van de (te grote) afhankelijkheid van adverteerders.
Premium...
Weekendopinie: Gaan we DRUPA 2016 hypen?
We worden overladen met persberichten rondom de komende DRUPA. Er zijn een paar zaken opvallend en die houden we in de aanloop dan ook vast, zonder overigens de waarde van de persberichten te onderschatten.
Premium...
Hoe verkoop ik een drukorder van een krant?
Hoe is het gesteld met het commerciële vermogen van Nederlandse krantendrukkers? We nemen de proef op de som aan de hand van een concreet voorbeeld. Mijn oordeel is niet positief. Er valt nog veel te leren, zo blijkt.
Premium...
‘Trends en ontwikkelingen in Grafimedia’
Ramon van Wingerden (Prindustry) reist deze winter door het land om zijn visie te geven op de grafische bedrijfstak: wat zijn de belangrijkste trends en wat moet een grafische ondernemer doen om te overleven? Printmedianieuws was er bij en doet verslag.
Premium...
Inkjet printing ook op hout, glas en metaal
De mogelijkheden van inkjet printen op groot formaat verbreden zich naar het printen op steeds meer soorten materialen. Het printen op hout, glas, kunststoffen en metaal biedt nieuwe mogelijkheden voor decoratie en interieur toepassingen.
Premium...
Belgische tijdschriften vertonen dalende cijfers
Ook België kent dalende oplagecijfers in de tijdschriftensector. Sommige bladen hebben te maken met ‘double digit’ krimpcijfers. Slechts een enkeling toont een bescheiden groei. Twee maandbladen groeiden met ‘double digit’ cijfers.
Premium...
‘Pas bij volle bak wordt er winst gemaakt’
De vele rotatiepersen van de Roto Smeets Group moeten met meer dan 95 procent worden gevuld, anders kan er geen geld worden verdiend, zegt topman Joost de Haas. De productiecapaciteit in Weert is gehalveerd, waardoor er geen plaats meer was voor het drukken van The Economist.
Premium...
Top verkoop vellenpers RMGT/Ryobi, ook op drupa
Niet alleen zijn er dit half jaar door manroland Benelux al 13 vellenpersen verkocht van het merk RMGT 920, voorheen Ryobi, maar ook wordt deze pers straks op de drupa 2016 getoond: een 64/92 cm achtkleurenperfector, reeds gekocht door een Belgische drukker.
Premium...
Pondres blijft innoveren in print, mail en fulfilment
Elke maandagmorgen maakt printmedianieuws een selectie van de vele persberichten die vorige week zijn verschenen: Heidelberg zet alles in op drupa en digitaal. Maar er was meer, zoals van DM-bedrijf Pondres.
Lees verder...
Weekendopinie: ‘ijzer’ of workflows?
Er is weer wat te zien op DRUPA. De afgelopen maanden werd al duidelijk dat de pers- en printerleveranciers flink gaan uitpakken met ‘ijzer’ en ‘vloeibare materialen’ op de internationale vakbeurs. Op het gebied van workflows lijken zich minder innovaties af te tekenen. Klopt dat?
Premium...
CMBO bijeenkomst: grootformaat innoveert flink
‘Kansen in Grootformaatprint’ lokte ruim dertig belangstellenden naar de onderwerpen die door vijf prominente inleiders werden vertolkt. Dit met een vooruitblik op Fespa-Digital Amsterdam 8-11 maart in RAI-Amsterdam.
Premium...
Reacties