Een jaar of dertig geleden stonden er flink wat krantenpersen (offset) van Goss in ons land, maar die tijd is voorbij. In de rest van de wereld staat persenbouwer Goss nog wel in de top drie voor offset rotatiepersen (ook voor verpakkingsdruk). Met een grote Nederlandse inbreng vanuit Boxmeer.
Premium...
Hans Huyghe en Maarten Coerman vonden snel andere baan
Hoezo hoge werkloosheid? Binnen enkele maanden na hun vertrek hebben grafische topmanagers Hans Huyghe en Maarten Coerman al weer een nieuwe baan. Huyghe vertrok onverwachts in april bij Tetterode/Plantin en Coerman nam in maart opeens afscheid van Roto Smeets Group. Wat doen ze nu?
Premium...
Weer mega-order van Coca-Cola voor drukkerij Eshuis
‘Bijna helemaal gepersonaliseerd’, zo kan je de actie van Coca-Cola wel noemen. Immers, in een oplage van 3.75 miljard etiketten worden 2500 persoonsnamen (voornamen) gedrukt als verpakking voor een flesje Coca-Cola. Drukkerij Eshuis coördineert deze actie voor de derde keer, nu wereldwijd.
Premium...
‘Print Pakt’: prachtige website zonder duidelijke doelgroep
De nieuwe website printpakt.nl vanuit de gelijknamige campagne van het KVGO oogt fris en overzichtelijk. Aan creativiteit in de vormgeving absoluut geen gebrek. Complimenten zijn op zijn plaats. Maar als je de website goed analyseert is het eigenlijk niet duidelijk voor wie welke inhoud is bedoeld.
Premium...
Overname Wegener door Persgroep: wat zijn gevolgen voor drukkerijen?
De geplande overname door De Persgroep van Mecom, het moederbedrijf van dagbladuitgever Wegener, kwam als een complete verrassing voor iedereen. Heeft de overname gevolgen voor de vijf krantendrukkerijen van beide bedrijven? Printmedianieuws kijkt in de toekomst.
Premium...
Zege Costa Rica kwam te laat voor eerste ochtendkranten
Dagbladuitgevers TMG en De Persgroep hebben speciale afspraken gemaakt om de uitslag van de tweede (late) wedstrijd van het WK voetbal toch tijdig in de krant te krijgen. Maar na een verlenging én strafschoppen lukt dat niet, zoals bij Costa Rica tegen Griekenland. Hoe ging het dan wel?
Premium...
Laatste testronde websites bedrijven Ledenraad KVGO
We besluiten onze serie met de volgende drie bedrijven in de segmenten groot, midden en klein: Koninklijke Drukkerij Em. de Jong uit Baarle-Nassua, Drukkerij Wihabo uit Geffen en Drukkerij Elta uit IJmuiden. Vervolgens vatten we de resultaten samen.
Premium...
Tetterode start relatiemagazine ‘Ampersand Kort’
Printmedianieuws maakt op maandag een selectie uit de vele persberichten, die elke week op ons bord komen. Deze week onder meer een aangepast relatiemagazine van Tetterode, KBA verkocht weer een paar drukpersen, Senefelder sealt tijdschriften voor de helft, en een krantenoorlog in NYC.
Premium...
Persgroep koopt dagbladuitgever Wegener
Terwijl iedereen dacht dat De Persgroep aan het onderhandelen was over de aankoop van NRC Media, slaat de uitgever van het AD en De Volkskrant zijn slag met de aankoop van Mecom (Wegener, MGL en enkele kranten in Denemarken). Met de aankoop verdubbeld De Persgroep in omvang.
Lees verder...
Laatste nieuws WK Voetbal: race tegen de klok voor dagbladen
Hoe doen ze dat toch? De laatste WK-wedstrijd van de avond duurt tot tegen middernacht en toch staat de uitslag in de gedrukte krant, die ’s morgens vroeg bij u in de bus valt. De oplossing is een combinatie van een race tegen de klok en een goede voorbereiding.
Lees verder...
‘Vooruitzichten grafische sector hooguit matig’
Dat schrijft ABN Amro in de sectorvisie 2014. ‘Ondanks de opleving van de economie zijn de vooruitzichten voor de grafische sector ook de komende tijd ‘hooguit matig’ te noemen. Een groot deel van de nog bestaande volumes in massadrukwerk zal de komende jaren eveneens digitaliseren.’
Lees verder...
Marktaandeel persfabrikant Komori moet omhoog
De Japanse drukpersenfabrikant Komori doet het vooral in Engeland erg goed. Maar de omzet in Nederland blijft achter. ‘Die moet omhoog’, zegt de nieuwe dealer Atécé Graphic Products. Komori is een wereldspeler met een omzet van 600 miljoen euro en 1800 medewerkers.
Premium...
Febelgra ontkent faillissementsverzoek inzake Proost
Afgelopen woensdag publiceerde Printmedianieuws het nieuws dat de Belgische brancheorganisatie Febelgra het faillissement van drukkerij Proost had aangevraagd. ‘Dat klopt niet’, schrijft Febelgra. Maar hoe zit het dan wel?
Premium...
Oplages gedrukte dagbladen weer lager, digitaal blijft groeien
Het is nauwelijks nog nieuws: de gedrukte oplages van dagbladen blijven dalen, ook in het eerste kwartaal van dit jaar. Die van de meeste tijdschriften ook. Maar de meeste dagbladen groeien wel in digitale vorm en die positieve ontwikkeling hebben tijdschriften niet.
Lees verder...
De krant lezen met een Google-bril
Onder de naam ‘Guardian for Glass’ introduceert de uitgever van de Engelse krant The Guardian hun eerste Google Glass app. The Guardian ziet het als een experiment in de zoektocht naar het innovatief exploiteren van journalistiek. Wat zijn de ambities?
Lees verder...
Nieuwe aandeelhouder voor digitale technologie van Landa: 100 miljoen euro
Investeerder Altana noemt de nieuwe technologie van Landa ‘a game changer’ in de wereld van het digitaal drukken voor commercieel drukwerk, verpakkingen en voor uitgevers. Met een injectie van 100 miljoen euro wordt het bedrijf minderheidsaandeelhouder bij Landa.
Lees verder...
Febelgra wil faillissement van Proost
Drukkerij Proost zit al langer in de problemen, maar nu lijkt het einde toch echt in zicht, na het mislukken van het laatste reddingsplan. Brancheorganisatie Febelgra (zeg maar de Nederlandse KVGO) heeft het faillissement aangevraagd. Een unicum, zegt een insider.
Lees verder...
Beste jaar ooit voor Persgroep Nederland
Er wordt veel geklaagd over de toekomst van de gedrukte krant, maar dagbladuitgever De Persgroep maakt meer winst dan ooit. Voor de uitgever van De Volkskrant, AD, Trouw en Het Parool was 2013 zelfs ‘het beste jaar tot nu toe’, zegt CEO Frits Campagne.
Premium...
TV en smartphone belangrijker dan dagblad in USA
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de gedrukte krant het onderspit delft als er gekozen moet worden: krant of TV? Dan wint TV het met een straatlengte. Jongeren tot 35 jaar laten de krant helemaal aan zich voorbij gaan: de mobiele telefoon is veel belangrijker.
Lees verder...
Aparte divisie ‘Commercial Print’ bij Roto Smeets Group
De grootste drukker van Nederland heeft haar rotatiedrukkerijen dit jaar in twee aparte divisies ondergebracht: Publishing Services en Commercial Print. De diepdrukkerijen richten zich op de commerciële drukmarkt (‘Commercial Print’), onder leiding van Frans Boelens.
Premium...
Reacties