Het nieuws werd gebracht alsof het om een popster ging: meer dan 250 toeschouwers mochten afgelopen week de nieuwste snelle grote vellenpers van Heidelberg bekijken, de Speedmaster XL 145 met een snelheid van 18.000 vellen per uur. De oude versie deed 15.000 vellen per uur.
Lees verder...
‘Lichte afname bedrijvigheid in Duitse grafische industrie’
Uit de wekelijkse stroom persberichten selecteert printmedianieuws de meest in het oog springende, dit keer op vrijdag in verband met Pinksteren. Opvallende zaken: de grafische bedrijvigheid in Duitsland, het open huis van Komori in Utrecht en de (lagere?) wensen van FNV KIEM voor de nieuwe cao.
Premium...
‘Luister níet naar je klant’
Die opmerkelijke uitspraak deed hoogleraar Henk Volberda op de Ledenraad van het KVGO. Je moet juist op zoek naar nieuwe klanten, zei hij. ‘Wie vasthoudt aan bestaande klanten belandt in een spiraal van alleen maar kostenverlaging.’ Volberda had ook een mening over grafische ondernemers.
Premium...
Jumbo plaatbelichters voor grote rotatiepers Drukkerij Em. De Jong
Drukplaten met een oppervlakte van ruim drieënhalve meter: allemaal nodig voor de nieuwe grote 104-paginapers van Drukkerij Em. De Jong. De platen worden geproduceerd met apparatuur van Agfa. Volgende week wordt de nieuwe rotatiepers op ‘koninklijke wijze’ in gebruik genomen.
Premium...
Pijper Media en Meijer Rotatie laatste der Mohikanen
Het aantal (rotatie-)drukkers van tijdschriften loopt al jaren terug, ook in Nederland. Dit jaar was diepdrukkerij Biegelaar aan de beurt met een faillissement. Over vijf jaar is er nog maar één over, zegt Roto Smeets Group. Namelijk de rotatiebedrijven van Roto Smeets zelf. Maar klopt dat wel?
Premium...
‘Laatste nieuws via papieren handdoek op de WC’
Printmedianieuws bundelt op maandag een aantal persberichten van de afgelopen week. Vaak ‘technisch’ nieuws van toeleveranciers, maar soms ook leuke berichten. Zoals de Mexicaanse krant ‘Mas por Mas’, die het laatste nieuws brengt via de apparatuur van papieren handdoeken in de WC, met een filmpje.
Premium...
‘Drukwerk blijft belangrijk’
Voor wie het nog niet wist: drukwerk blijft een belangrijk middel om te communiceren. Over dat optimistische feit mochten we de laatste tijd een paar keer schrijven, variërend van ‘Print Pakt’ tot het goede resultaat van gedrukte folders. We kijken even terug op de week, met een knipoog.
Premium...
Apple WWDC 2014 nog nauwelijks van invloed op grafische branche
De jaarlijkse WordWide Developers Conference van Apple in San Francisco zal nog nauwelijks van invloed zijn op de grafische branche. De komst van mogelijk nieuwe computers zal niemand doen opveren. Wat dan wel?
Lees verder...
Drukpersen SDA Print+Media weggehaald op Hemelvaartsdag
Met een bliksemactie zijn alle drukpersen weggehaald bij de Amsterdamse drukkerij SDA, de vroegere Stadsdrukkerij, het bedrijf van Mickey Gude. Opdrachtgever van deze actie was Handelshuis Tetterode, die met een flink aantal grote vrachtwagens kwam voorrijden op Hemelvaartsdag.
Premium...
Gedrukte marketingcommunicatie materialen in een online tijdperk
Dat is de titel van het boekje naar aanleiding van een onderzoek onder ruim 100 professionals die onlangs hun mening gaven over effectiviteit en efficiency in de zogenaamde marketing supply chain. Wat zeiden zij nog meer ?
Premium...
Veel animo voor drukwerkveiling.nl
Maarten Roelofs is begonnen met een veiling voor drukwerk, uitsluitend voor professionele opdrachtgevers. ‘Het loopt storm’, zegt hij. Wat is de bedoeling van drukwerkveiling.nl en wie doen er allemaal mee? En wat kost het?
Premium...
Jaarverslag 2013 KVGO: ‘Op weg naar een gezonde bedrijfstak’
Voor het KVGO was 2013 het eerste jaar na de ingrijpende reorganisatie, met als doel te komen tot een gezonde bedrijfstak. ‘2012 was een jaar van scherp bijsturen, in 2103 ging het gas er vol op’, aldus directeur Bakkes. Wat waren de hoogtepunten van 2013, volgens het KVGO?
Premium...
Klaasjan Tukker (Adobe): ‘Professionele tools voor professionele markten’
Klaasjan Tukker – Solutions Account Manager Digital Publishing – voor Europa, Midden Oosten en Afrika, ziet dat bedrijven in printmedia overwegend positief meebewegen op de zogenaamde ‘creative cloud’. Wat is Adobe nu, bijna 30 jaar na in 1985 vooral sterk te zijn begonnen binnen de printmedia branche?
Premium...
Welke rotatiebedrijven vallen af als tijdschriftendrukker?
Over vijf jaar is er in Nederland nog maar één rotatiedrukker van tijdschriften over in ons land, zegt overlever Roto Smeets Group. Welke bedrijven zijn nu actief in deze tak van sport? En wat vinden deze bedrijven van de stelling van topman Joost de Haas? Bestaan ze straks nog?
Premium...
Eindelijk een vrouw in het management van Tetterode
De redactie van printmedianieuws krijgt elke week flink wat persberichten van vooral toeleveranciers van de grafische bedrijfstak. We selecteren elke week een paar van deze berichten. Het leukste bericht is de benoeming van een vrouwelijke manager bij Tetterode.
Premium...
Promotiefilm voor ‘Print Pakt’ van erbarmelijke kwaliteit
Printmedianieuws kijkt elke week met een knipoog terug op de afgelopen week. Maar die knipoog geldt niet voor ons oordeel over het filmpje van het KVGO in het kader van de actie ‘Print Pakt’ om drukwerk te promoten. Op deze manier Pakt Print niet, vrezen wij.
Premium...
Wordt er geknabbeld aan het effect van de papieren folder?
Iedereen is het er over eens, metingen aan on-line campagnes leveren een schat aan informatie op, de effecten zijn beter te groeperen en zelf per persoon af te stemmen. Gepersonaliseerde digitale folders zouden de papieren folder allang hebben kunnen verdrijven. Maar is het waar?
Premium...
Markt voor huis aan huisfolders goed voor 600 miljoen euro
Op de ‘Nationale dag van de Brievenbusreclame’ werd duidelijk dat huis aan huis verspreide folders nog niets van hun aantrekkingskracht hebben verloren. Meer dan 100 marketeers en retailers waren op 22 mei in Haarlem bijeen. ‘Zonder folders daalt de omzet bij retailers.’
Premium...
KVGO start campagne voor drukwerk: ‘Print Pakt’
Tijdens de Ledenraad van het KVGO in Soestduinen werd het startschot gegeven voor een campagne voor drukwerk onder de naam ‘Print Pakt’. Maar er gebeurde meer: het jaarverslag werd behandeld, de nieuwe cao en een nieuw bestuur met als herkozen voorzitter Cees Verweij.
Premium...
Opkomst digitale abonnementen kan afname printedities nog niet goedmaken
Wat is er toch aan de hand in de krantenwereld? Het tij lijkt maar niet gekeerd te kunnen worden richting digitaal om de afname van betalende printabonnees te compenseren. Of is er meer aan de hand?
Premium...
Reacties