Crowdfunding was de basis van het businessmodel van TenPages, een initiatief om laagdrempelig boeken uit te kunnen geven. Een auteur leverde 10 pagina’s aan van een manuscript, potentiële klanten financierden de verdere totstandkoming, productie en distributie van het boek. In 2012 leed het bedrijf bijna 3 ton verlies. Wat ging er fout?
Lees verder...
Kranten op zaterdag: hogere oplage en meer advertenties
Weekeindkranten (zaterdag & zondag) worden steeds belangrijker, schrijft mediadeskundige Piet Bakker. Niet alleen is het aandeel advertenties veel hoger, maar ook de oplage ligt boven die van de door de weekse kranten
Lees verder...
Privé en Vrouw gedrukt bij Roto Smeets na faillissement Biegelaar
Met het vertrek van de beide weekbladen Privé en Vrouw van uitgever Telegraaf (TMG) naar de diepdrukpersen van de Roto Smeets Group in Deventer komt een einde aan een lange historie tussen TMG en Biegelaar. Ooit was Biegelaar eigendom van TMG. Een overzicht.
Premium...
Curator werkt aan doorstart diepdrukkerij Biegelaar
Het gaat nu snel: gisteren ging diepdrukkerij failliet en nu al wordt gewerkt aan een mogelijke doorstart van het bedrijf uit Maarssen. Curator Rogier Karskens onderzoekt of een doorstart van de failliete drukkerij Biegelaar mogelijk is.
Premium...
Diepdrukkerij Biegelaar failliet: 115 man op straat
Na een periode van onzekerheid bij diepdrukkerij Biegelaar in Maarssen is uiteindelijk toch het doek voor de onderneming gevallen. Dat werd maandag 24 februari, reeds aan het personeel medegedeeld, aldus FNV KIEM:
Lees verder...
Maarten Coerman verlaat Roto Smeets Group voor de tweede keer
Aan de vooravond van een grote reorganisatie bij de Roto Smeets Group (RSG) stapt Maarten Coerman op. Voor hem is er geen plek in de nieuwe divisiestructuur, vindt hij zelf. Het is niet de eerste keer dat Coerman vertrekt bij RSG. Frans Boelens en Ronald van Rossum volgen hem op.
Premium...
Gaat Biegelaar nu toch failliet?
Twee weken geleden stond het op de site van FNV KIEM: ‘Biegelaar niet failliet.’ En directeur Robert Levöleger van Biegelaar Print noemde een dreigend faillissement toen dan ook ‘onzin’. Maar vanmiddag is het laatste woord aan de rechtbank en zou het toch zo maar kunnen gebeuren.
Premium...
Moeten kleinere grafische bedrijven ook een webshop hebben?
Een webshop beginnen kan ieder grafisch bedrijf. Maar de grote vraag is natuurlijk hoe je dat moet doen. Is het verstandig op te boksen tegen de grote ‘internet drukkerijen’, die hun omzet halen uit de massa? Massa is geen optie voor kleinere bedrijven. Specialiseren lijkt de oplossing.
Premium...
‘Vistaprint kan leren van Drukwerkdeal’
De belangrijkste gebeurtenis afgelopen week was de overname van marktleider Drukwerkdeal.nl door Vistaprint. Volgens Marco Aarnink kan het grote Vistaprint nog wel wat leren van Drukwerkdeal.nl. Wat dan? Andere drukkers uitknijpen? Printmedianieuws kijkt terug ‘met een knipoog’.
Lees verder...
Wat zijn de gevolgen van overname Drukwerkdeal.nl?
Voor directeur en groot aandeelhouder Marco Aarnink is de overname van Drukwerkdeal.nl door VistaPrint een droomdeal. ‘Een betere overname had ik niet durven dromen.’ Maar wie vist er achter het net? En wat betekent de overname voor Nederlandse grafische bedrijven?
Premium...
Rodi Media zorgt voor nieuw leven van Dijkman Print
Afgelopen zomer werden binnen een week de drukpersen van het failliete Dijkman Offset overgenomen door Rodi Media. Vader en zoon Ranzijn vertellen hoe dat allemaal is gegaan. ‘We hadden als voorwaarde dat het Financieele Dagblad weer in Diemen zou worden gedrukt, en dat is gelukt.’
Premium...
‘Advertentie in gedrukte krant wordt snel terugverdiend’
‘Wordt reclamegeld wel goed besteed? NDP Nieuwsmedia denkt van wel: ‘Elke euro, die adverteerders aan dagbladen besteden, heeft gemiddeld 1.20 euro opgeleverd.’ En dat geldt niet alleen voor kranten. ‘Ook tijdschriften presteren uitstekend’.
Lees verder...
VistaPrint koopt Drukwerkdeal.nl
De grootste internetdrukker van de wereld VistaPrint koopt Drukwerkdeal.nl, de grootste internetdrukker van Nederland. Zo kan het verrassende nieuws van vandaag wel worden samengevat. Drukwerkdeal.nl heeft een omzet van 33 miljoen euro met 130 medewerkers. Wat vindt directeur/eigenaar Marco Aarnink van deze overname?
Premium...
Decentrale afspraken loonsverhoging mogelijk in nieuwe Grafimedia CAO
‘Partijen zetten stappen richting grafische cao’, aldus FNV KIEM. Gisteren zijn een groot aantal afspraken gemaakt tussen vakbonden en werkgevers (KVGO). De opvallendste afspraak gaat over het loon: ‘Collectieve afspraken over loonsverhogingen door periodieken kunnen op bedrijfsniveau anders worden ingevuld.’
Lees verder...
HST Benelux wil groeien in Low Energy UV-inkten
In de wereld van de drukinkt voor vellenpersen (offset) is HST Benelux een van de marktleiders in ons land, zegt de net benoemde algemeen directeur van HST Benelux, Jörgen Rietveld. ‘We voorzien onder meer een groei in ‘Low Energy UV-inkten’, oftewel LE UV.
Premium...
Nieuw magazine Volkskrant vervangt vier katernen op zaterdag
Onder de naam ‘Sir Edmund’ verschijnt vanaf zaterdag een nieuw magazine bij de Volkskrant. Met een bijzonder formaat: Berlinertabloid, gedrukt op de waterloze offsetpersen van De Persgroep in Lokeren. Het vervangt de vier grote katernen van de zaterdagkrant.
Lees verder...
Concentra koopt Limburgse dagbladen: wat gebeurt er met de drukkerij?
Dat de Belgische krantenuitgever Concentra de beide Limburgse dagbladen van Mecom gaat kopen, is goed nieuws, vinden ze in Limburg. Maar voor de drukkers in Heerlen is het slecht nieuws. Concentra beschikt via Coldset Printing Partners over twee grote krantendrukkerijen.
Premium...
Geen applaus voor printcampagne van KVGO
Afgelopen week was ‘print’ veel in het nieuws: met een campagne van het KVGO om het gebruik van drukwerk te stimuleren (‘Print Pakt’), maar ook met de aankondiging dat De Telefoongids nog wel een jaar of vijf in print zal verschijnen. Printmedianieuws kijkt terug op de week, met een knipoog.
Lees verder...
‘Print Pakt’: KVGO start campagne voor drukwerk
Op de Ledenraadvergadering van het KVGO afgelopen woensdag werd de nieuwe campagne getoond om drukwerk te promoten. De titel luidt ‘Print Pakt’ en is vooral bedoeld om drukkers te ondersteunen bij het vergroten van de omzet. Het bleef erg stil in de zaal na de presentatie.
Premium...
Crown Van Gelder zoekt partner na verlies in 2013
Papierfabriek Crown Van Gelder (CVG) heeft vorig jaar een verlies geleden van 8 miljoen euro, op een omzet van 158 miljoen euro. Voor 2014 wordt een ‘belangrijk resultaatsherstel’ verwacht. CVG staat er goed voor, zegt topman Dronkers, en ‘hervat actieve zoektocht naar samenwerking met partner’.
Lees verder...
Reacties