BEDRIJVEN – Onder de complete naam Drukservice Impressa-Kempenland in Herentals schuilt een inmiddels 160 jarig familiebedrijf. Dus zeker een bedrijf met een lange grafische historie. Met roots tot in 1863 vierde het bedrijf eind december dus haar 160 jarig bestaan. Met dat feest werd tevens een investeringsprogramma van 15 miljoen euro aangekondigd voor de komende vijf jaar.
Premium...
Simian na België nu met flyerzone.fr naar Frankrijk
PARTNERBIJDRAGE – Toen Wouter Haan zich met drukland.be vestigde in Brugge, was een bezoekje per auto nog te doen. Met flyerzone.fr, gevestigd in Montpellier, is een mini-vakantie bijna een ‘must’ om aldaar in gesprek te gaan met CEO Wouter Haan.
Lees verder...
Cijfers uit buurlanden laten wisselend beeld zien
BUITENLAND – Na de terugval in april is het bedrijfsklimaat in de Duitse grafische branche in mei weer enigszins verbeterd. Dit heeft de Duitse grafimedia brancheorganisatie BVDM in haar laatste economische bericht bekendgemaakt. Het Belgische Febelgra publiceerde de laatste stand van zaken over 2021.
Premium...
Febelgra becijferde 16 procent krimp in België
BUITENLAND – Grafisch Nieuws vatte de conclusies samen van sectorfederatie Febelgra rondom de cijfers van de grafische branche in België als geheel. 16 procent krimp is fors, gecombineerd met 5 procent krimp in de omvang van de arbeidsmarkt.
Premium...
Een familiebedrijf in een industriële omgeving
BEDRIJVEN – Hoe ziet het er uit en hoe werkt het bij een van de grootste grafische bedrijven van Europa, zoals Graphius, gevestigd in het Belgische Gent? De redactie van Printmedianieuws maakte graag gebruik van de uitnodiging om eens te komen kijken bij deze vellendrukkerij.
Premium...
Verdwenen opleiding ‘drukker’ is gewone evolutie
OPINIE – Volgens Grafisch Nieuws trekken in België de grafische scholen aan de alarmbel vanwege het verdwijnen van de opleidingen drukken en afwerken. In Vlaanderen wordt gezegd dat het grafisch onderwijslandschap grondig hervormd moet worden. Net op tijd of volledig overbodig?
Premium...
Grafische ‘wedstrijd’ België-Nederland onzin
OPINIE – De afgelopen dagen werd er nogal wat aandacht gegeven aan het verschijnsel ‘Belgium First’ rondom grafische producties. Op met name LinkedIn vlogen de reacties over een weer. Volstrekte onzin in een tijd waarin elk bedrijf gewoon zoveel mogelijk bezig moet zijn met het behoud van eigen klanten.
Premium...
Bijzonder luxe grafische producties uit Turnhout
BEDRIJVEN – In Turnhout, een niet ver van de grens met Nederland gelegen plaats in België, is de Grafische Groep Matthys gevestigd. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de productie van ‘inline cold foil’ drukwerk met gemetalliseerde folie-effecten.
Premium...
Belgische oplossing voor JAJA kwestie: belasting
BRANCHE – De Nederlandse oplossingen voor de JAJA worden in diverse Belgische gemeentes niet overgenomen. Daar is de ‘oplossing’ eenvoudiger: belasting heffen. Of het doeltreffend is, zal nog moeten blijken. Met name rijst de vraag wat er met het binnengekomen geld gaat gebeuren.
Premium...
Belgische kranten spelen in op nadelen social media
BRANCHE – De kranten van onze Vlaamse zuiderburen bereiken ruim 4 miljoen lezers, 15% meer dan het jaar daarvoor. Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) deed onderzoek naar het leesgedrag van 10.000 Belgen. Inspelen op de nadelen van social media als nieuwsbron lijkt een succesvolle strategie.
Premium...
Print.com opent kantoor in België
PERSBERICHT – Print.com heeft een nieuwe vestiging geopend in Wemmel (nabij Brussel). Hiermee wil het bedrijf Frans- én Nederlandssprekende professionals in België optimaal bedienen. ‘Het buitenlandavontuur kan beginnen’, aldus oprichter Marco Aarnink.
Lees verder...
Belgische tijdschriften vertonen dalende cijfers
Ook België kent dalende oplagecijfers in de tijdschriftensector. Sommige bladen hebben te maken met ‘double digit’ krimpcijfers. Slechts een enkeling toont een bescheiden groei. Twee maandbladen groeiden met ‘double digit’ cijfers.
Premium...
België: 200 miljoen euro subsidie voor dagbladen en tijdschriften
De Belgische federale overheid subsidieert de gedrukte pers: de Belgische post (Bpost) ontvangt elk jaar 200 miljoen euro voor het verspreiden van dagbladen en tijdschriften. Dat is 140 euro subsidie per krantenabonnement. Hoe zit dat eigenlijk?
Premium...
Reacties