OPINIE – Drupa 2028 wordt gehouden van 9 tot 17 mei. Een klein maandje eerder dan de afgelopen editie, maar de frequentie van vier jaar blijft gehandhaafd. De argumenten om de beursduur te verkorten zijn omkleed met de nodige marketing.
Premium...
Landa strooit met flinke ‘after drupa’ getallen
TOELEVERANCIERS – Landa wijkt af van het gebruikelijke ‘aankondigingen patroon’ in het high-end printsegment. De doorgaans meer bescheiden opstelling van de ;anderen’ geeft Landa de ruimte om met reeksen van doorlopende berichten hun ‘after drupa’ successen neer te zetten als een flinke promotie voor de eigen prestaties.
Premium...
Grafische branche positief in beeld bij CBS
BRANCHE – Een positief signaal vanaf het CBS over de cijfers van het tweede kwartaal van dit jaar. De papier- en grafische industrie steeg met 5,6%. Het gemiddelde van de gehele Nederlandse industrie daalde juist met 2,1% en opzichte van het tweede kwartaal in 2023.
Lees verder...
Kwartaalcijfers van Apple, Cimpress en Xerox
FINANCIEEL – De echte cijfers van Apple, Cimpress en Xerox deden er gisteren al bijna niet meer toe. Het sentiment wereldwijd op alle beurzen had de overhand. Het woord ‘crisis’ werd genoemd en iedereen schiet in de stress-modus. De nuances van drie totaal verschillende spelers in het Amerikaanse krachtenveld.
Premium...
Totale Canon omzet steeg in 2e kwartaal met 14,4%
TOELEVERANCIERS – De halfjaarcijfers van veel tech-ondernemingen kleuren vooral de cijfers op beurzen wereldwijd. Zo ook de cijfers van Canon, die door een goed tweede kwartaal – naar eigen zeggen behoorlijk beïnvloed door drupa – de koers aanzienlijk liet stijgen.
Premium...
Intergraf Economic Report ’24 – deel 3: ‘Nederland’
BRANCHE – Nederland staat bekend om zijn uitgebreide rapportage richting de Europese koepelorganisatie Intergraf voor wat betreft branche ontwikkelingen. De redactie maakte een samenvatting, met een knipoog naar de meest actuele cijfers uit ‘Grafimedia in Cijfers 2023’.
Premium...
Geactualiseerde versie ‘Grafimedia in Cijfers 2023’
BRANCHE – Een hinderlijke fout in de omzetcijfers van 2023 voor de gehele branche. Het verschil tussen 2022 en 2023 was veel minder groot dan eerder verondersteld op basis van voorlopige CBS cijfers. Toen de definitieve cijfers bekend werden, bleek ‘iets fout’ te zijn gegaan. Niemand verwachtte dat het verschil zo groot zou zijn.
Lees verder...
Intergraf Economic Report ’24 – deel 2: ‘Invloeden’
BRANCHE – In deel 1 belichtte de redactie de belangrijkste bevindingen binnen een aantal macro-economische gegevens en daarnaast zicht op internationale ontwikkelingen binnen de printmediabranche. Vandaag de invloeden van diverse ontwikkelingen die ons speelveld mede bepalen. In deel 3 worden de ontwikkelingen uit eigen land onder de loep genomen.
Premium...
Intergraf Economic Report ’24: import China minder
BRANCHE – In het economische rapport van Intergraf van 2023 liet de import van grafische producties vanuit China vanaf 2020 een forse toename zien van 520 miljoen euro naar maar liefst 900 miljoen euro. Die groei is tot stilstand gekomen: in 2023 werd er voor ongeveer 800 miljoen euro geïmporteerd. Ook daalde de im- en export van en naar de Verenigde Staten. De redactie vat het totale rapport samen met accenten vanuit ons eigen land.
Premium...
Analisten unaniem over ‘het succes’ van drupa 2024
OPINIE – Ruim een week nadat drupa haar deuren sloot, verschenen de eerste de ‘post drupa’ analyses rondom ’s werelds grootste grafische vakbeurs. Natuurlijk zijn dergelijke analyses subjectief. Maar de meningen waren behoorlijk unaniem. Is er wat te leren voor de volgende editie in 2028?
Premium...
Oorzaak verschillen in omzet branche 2022-2023
BRANCHE – A&O Fonds Grafimediabranche directeur Richard Leloux baalde flink van het in de publicatie ‘Grafimedia in Cijfers 2023’ verkeerde getal rondom de omzetverschillen van de branche in 2023 ten opzichte van 2022. GOC onderzoeker Jos Teunen, die jaarlijks de publicatie samenstelt speurde naar de oorzaak en gaf voorafgaand aan een ‘correctieblad’ de volgende verklaring.
Lees verder...
2023 was ‘zeer uitdagend’ jaar voor UPM
FINANCIEEL – De papierwereld is volop in beweging. Na tegenvallende cijfers van Sora Enzo over 2023, laat ook UPM tegenvallende cijfers zijn. De verkoopresultaten daalden met 11% van 11,7 miljard euro naar 10,46 miljard euro. De operationele winst (EBIT) daalde van ruim 2,5 miljard naar ruim 1,5 miljard euro. Toch is CEO Massimo Reynaudo uitermate positief.
Premium...
Cijfers Konica Minolta al paar jaar in het rood
FINANCIEEL – In het tweede kwartaal van 2023 noteerde Konica Minolta een operationeel verlies van ruim 28 miljoen euro bij een omzet van ruim 1,44 miljard euro. Wel was er sprake van een omzettoename van 7,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2022 en een fors lager operationeel verlies.
Premium...
HP toont gemengde resultaten over derde kwartaal ’23
FINANCIEEL – De omzet in het derde kwartaal van de dit jaar steeg met 2% ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar. HP heeft een gebroken boekjaar, waarbij het derde kwartaal eindigde op 31 juli jl.
Premium...
Cepi: Europese papier recycling op 70,5% in 2022
MILIEU – Volgens het ‘Monitoring Report 2022 – European Decleration of Paper Recycling 2021-2030’ is de recycling van papier in Europa 1,8% afgenomen ten opzichte van afgelopen jaar. Het betreft het gemiddelde percentage van 27 EU landen plus Noorwegen, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.
Premium...
Omzet Apple Mac daalt in lijn met wereldwijde trend
FINANCIEEL – Apple publiceerde gisteren haar kwartaalcijfers (Q3-2023). Van de omzet in hardware deed staat de Mac op de laatste plaats na de iPhone, Wearables en de iPad. Diensten vormen nu bijna 26% van de totale omzet van bijna 81,8 miljard dollar. In het derde kwartaal van 2022 bedroeg de omzet nog ruim 82,9 miljard dollar.
Premium...
Britse printmediabranche 2022: flinke toename in TW
BUITENLAND – De Britse printmediabranche realiseerde vóór de corona pandemie in 2018 een omzet van bijna 16,2 miljard euro. In 2020 was de omzet gedaald naar 13,4 miljard euro. Nu in 2022 is het herstel duidelijk zichtbaar met een omzet van 15,9 miljard euro. De toegevoegde waarde nam fors toe.
Premium...
Aanpak investeringen en het economisch perpectief
PARTNERBIJDRAGE – Deel 3 van de samenvatting van de publicatie ‘Grafimediabranche Economische ontwikkeling 2022’ gaat over ‘Investeringen en aanpak van innovaties’ en het ‘Conjunctuurbeeld van ondernemers’.
Lees verder...
Doorgronden ‘plaatje 2022’ vereist nauwkeurigheid
PARTNERBIJDRAGE – In deel 2 van de samenvatting omtrent het rapport ‘Grafimediabranche Economische ontwikkelingen – Rapportage over 2022’ de meest concrete financiële resultaten binnen de branche. 2022 was in vele opzichten een bijzonder jaar, waarin nogal wat kengetallen ‘uit de pas’ liepen ten opzichte van hetgeen de branche ‘gewend’ was.
Lees verder...
2022 nog geen jaar van ‘back to normal’ in de branche
PARTNERBIJDRAGE – Aan het begin van dit jaar maakte de redactie een samenvatting over het jaar 2021. De wat late verschijning had toen alles te maken met verschillende economische factoren destijds, die vertraging opleverden in het cijfermateriaal. Printmedianieuws maakte een samenvatting.
Lees verder...
Reacties