OPINIE – Natuurlijk is de verhoging van de btw op kranten, tijdschriften en boeken slechts een klein onderdeel van de miljoenennota 2024, die vandaag op Prinsjesdag werd gepresenteerd. Andere uitdagingen – die overigens niet exclusief in Nederland spelen – stonden centraal.
Lees verder...
Ineens is ‘ie’ er (bijna): de nieuwe grafimedia cao
OPINIE – Terwijl iedereen in de laatste dagen van afgelopen week verlangde naar een mooi zonnig weekend, werd afgelopen week ineens een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor de grafimediabranche.
Lees verder...
Vakbonden verwerpen 10% cao voorstel werkgevers
BRANCHE – Na een nogal lange periode van ‘stilte’ op de website van FNV, verscheen er eindelijk een reactie van de gezamenlijke vakbonden op het meest recente voorstel van de werkgevers, gedaan door AWVN. Dat aanbod betrof 6% vanaf 1 juli aanstaande en 4% vanaf 1 juli 2025.
Lees verder...
Overvragen de vakbonden met meer dan 10%?
OPINIE – Afgelopen vrijdag werd al snel duidelijk dat de vakbonden niets voelen voor het werkgeversaanbod van 10% verdeeld over 27 maanden. De werkgevers wilden eerst een looptijd van 24 maanden, met verlengden dat met 3 maanden om de 10% betaalbaar te maken.
Premium...
“Looptijd 2 jaar, dan weer naar loongebouw kijken.”
BRANCHE – In 2022 hadden de vakbonden de inflatie aan ‘hun zijde’ om hun eisen met extra argumenten te omkleden. Looneisen van 12-15% waren in vele branches geen uitzondering. Lang niet alles werd aan werkgeverszijde gehonoreerd. Met de nu veel lagere inflatie kunnen de vakbonden hun eigen niet handhaven. Er is een dalende trend in loonstijgingen. Wat is de huidige stand van zaken binnen de lopende cao onderhandelingen voor de grafimediabranche?
Premium...
Neemt invloed vakbonden af door krimp in leden?
OPINIE – Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferde dat de gezamenlijk vakbonden in ons land nog ‘slechts’ 1,44 miljoenen leden hadden gebaseerd op de tellingen in maart 2023. CNV zegt dat de nieuwe aanwas van leden niet opweegt tegen de vergrijzing. FNV zegt dat zij wel degelijk meer leden scoren dan er vertrekken. Wat is het toekomstperspectief voor de bonden zelf en de leden die zij bedienen?
Premium...
Prinsjesdag 2023: ongrijpbare contrasten in onbalans
OPINIE – Het is een understatement dat we inmiddels al een paar jaar leven in een wereld waarin zoveel parameters veranderen, dat we duiding van de betekenis van al die getallen bewegingen nog nauwelijks een plek kunnen geven.
Lees verder...
Grafimediabedrijven dreigen subsidie mis te lopen
PARTNER BIJDRAGE – Honderdduizenden euro’s die bedoeld zijn om grafisch medewerkers gezond te houden of te ondersteunen in hun ontwikkeling, zijn nog altijd niet benut. De klok tikt, waarschuwt het A&O Fonds Grafimediabranche. Aan het eind van 2023 vervalt namelijk de hiervoor bestemde subsidieregeling.
Lees verder...
Vakbonden reageren op cao-voorstellen werkgevers
BRANCHE – Reinier de Koning onderhandelaar/woordvoerder names het KVGO kreeg in de afgelopen week drie wensenlijstjes toegestuurd van FNV Media & Cultuur, CNV vakmensen en De Unie. Op 30 november vonden de eerste verkennende gesprekken plaats.
Lees verder...
Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
BRANCHE – De makers van de jaarlijkse publicatie hebben hun best gedaan de cijfers over 2020 zo snel mogelijk te bundelen om een compleet beeld te verschaffen rondom de ontwikkelingen binnen de branche.
Premium...
Onderhandelingen cao half september verder
BRANCHE – Er komt voorlopig geen nieuwe grafimedia cao. Dat is duidelijk geworden doordat aan het ‘zachte’ ultimatum van de werkgevers door de werknemers geen gehoor is gegeven. Geen stakingen op korte termijn.
Lees verder...
Reacties