OPINIE – De markt voor verpakkingen en met name voor golfkarton heeft in de afgelopen drie jaar forse groeicijfers laten zien. Toeleveranciers, papierfabrikanten en producenten stortten zich massaal op dit lucratieve marktsegment. Stagneren de verwachtingen, nu blijkt dat grote spelers als Amazon en bol.com, maar ook PostNL hun resultaten zien teruglopen?
Premium...
FINAT: Lichte afname gebruik zelfklevende etiketten
VERPAKKINGSMEDIA – In het eerste half jaar van 2022 is het verbruik van zelfklevende etiketten met 2% gedaald ten opzichte van 2021. Dat stelt ‘etikettenbrancheorganisatie’ FINAT.
Premium...
Cimpress resultaten Q2 2022 voorbij ‘pre-corona’
FINANCIEEL – CEO Robert Keane zegt dat Cimpress goede resultaten heeft geboekt in het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar 2022. De omzet nam met 9% toe in vergelijking tot het jaar 2021.
Premium...
Top 300 lijst USA/Canada lijdt nog fors onder corona
BUITENLAND – De trend elk jaar de ’toplijst’ Amerikaanse en Canadese drukkerij bedrijven kleiner te maken zet ook dit jaar door. In de vele jaren dat deze lijst door Printing Impressions werd gepubliceerd was het de ‘Top 500’ editie. In 2020 verscheen de Top 400 editie, vorig jaar slonk de lijst naar 350 bedrijven.
Lees verder...
Uiteenlopende visies op de Amerikaanse papiermarkt
BUITENLAND – Toni McQuilken van het Amerikaanse vakplatform PrintingImpressions maakte een analyse van de ontwikkelingen in de papiermarkt op het gebied van beschikbaarheid, prijsniveaus en levertijden van papier in de Amerikaanse grafische branche.
Premium...
13.000 bedrijven ondanks coronasteun opgeheven
FINANCIEEL – Het CBS meldde vandaag dat tussen april 2020 en eind maart 2021 ruim 13.000 bedrijven zijn opgeheven ondanks het feit dat zij gebruikt maakten van één van de steunprogramma’s van de overheid. De beëindigingen gingen meestal niet gepaard met een faillissement.
Premium...
Britten somber over herstel grafische branche
BUITENLAND – De Britse brancheorganisatie BPIF geeft al vele jaren zogenaamde kwartaalrapportages uit met analyses, cijfers en visie over de branche. Het eerste kwartaal van 2021 laat een nog steeds vrij somber beeld zien.
Premium...
Corona: Marc Mosmans maakt even pas op de plaats
BEDRIJVEN – Marc Mosmans is directeur- eigenaar van Boekbinderij Mosmans in Pijnacker. Zijn uitspraak om in het Coronatijdperk even pas op de plaats maken, doet wel de wenkbrauwen fronsen. Mosmans is van harte bereid om wat hij zegt eens nader toe te lichten.
Premium...
Grafimediastudiegroep GSOB op weg naar 100 jaar
EVENEMENTEN – De Grafimediastudiegroep GSOB telt maar liefst tweehonderddertig leden. Je kunt dus wel stellen dat dit een flink aantal is. Het bestuur van de over twee jaar honderdjarige GSOB slaagt er ieder jaar weer in om voor de leden een interessant en gevarieerd activiteiten – programma samen te stellen.
Premium...
Vierde KVGO-enquête toont zorgwekkend totaalbeeld
BRANCHE – Het KVGO hield van 24 september tot en met 7 oktober haar vierde enquête om de gevolgen van de corona-crisis binnen de bedrijfstak in kaart te brengen. Een kwart van het aantal KVGO leden nam de moeite de enquête in te vullen. Een samenvatting van de conclusies met aanvullende RIVM gegevens.
Premium...
HP trekt zich terug uit drupa 2021 en Interpack
EVENEMENT – HP was online al terdege voorbereid op een eventueel terugtrekken uit fysieke events als drupa en Interpack. Maar nu HP dat officieel bekend heeft gemaakt, nemen de twijfels rondom drupa alleen maar toe. Is drupa 2021 met de komst van een tweede corona-golf nog wel haalbaar?
Premium...
Werkgevers willen huidige cao met een jaar verlengen
BRANCHE – Terwijl de werknemers zich hard maken dat de werkingssfeer van de cao ook gaat gelden van niet-leden van werkgeversorganisatie KVGO, lijken de werkgevers zich vooral voor te bereiden op het behoud van de huidige cao, zonder dat de kosten gaan stijgen. De branche kan naast de verliezen door corona geen geld vrijmaken voor loonsverhogingen.
Premium...
Oproep KVGO: blijf alert op corona
BRANCHE – Verslapping rondom de aandacht voor corona zien we inmiddels overal. De ‘1,5 meter afstand maatschappij’ bestaat slechts nog in theorie en in de praktijk slechts in specifieke gevallen. Op straat en in de supermarkten zijn het slechts enkelen die de regels in acht nemen. KVGO roept haar leden op blijvend alert te zijn op de gevolgen van het corona virus.
Lees verder...
Hoe Rotagraphic de coronacrisis overleefde
TOELEVERANCIERS – Bij de berichtgeving over de gevolgen van het coronavirus voor de grafische sector komen vooral grafimedia bedrijven aan het woord. Maar hoe zit het eigenlijk met de gevolgen voor toeleveranciers? Wij vroegen het aan Jacco de Vries van Rotagraphic.
Premium...
Hoe kom je als ontwerper de Covid-19 crisis door?
BEDRIJVEN – Inmiddels is in grote lijnen wel duidelijk wat het effect is geweest van de Covid -19- crisis op de grafische industrie. Wat de gevolgen zijn en of de opdrachten weer aan zullen trekken, is vooral een kwestie van afwachten. Opdrachtgevers voor grafische bedrijven zijn ook vaak ontwerpbureaus. Hoe de crisis voor deze schakel in het productieproces uitpakte, vroegen wij aan de directie van ontwerpbureau Delux Delicious Design in Amsterdam.
Premium...
Derde enquête iets minder in trek bij KVGO leden
BRANCHE – Slechts 20% van de pakweg 750 leden waren bereid tot het invullen van de derde KVGO enquête. KVGO doet er alles aan om de situatie in grafische Nederland in kaart te brengen en waar mogelijk ook de nodige hulp te bieden via de mogelijkheden van de overheid.
Premium...
Hoeveel tegenslag kun je hebben als ondernemer?
BEDRIJVEN – Bij het grafisch bedrijf ESED in Soest kwam wel bijna alles tegelijk. De huur van het bedrijfspand werd door de verhuurder opgezegd. De grootste klant nam na een halve eeuw afscheid. Met als resultaat dat het faillissement aangevraagd moest worden. En niet veel later brak de corona-crisis uit. Hoe nu verder was de vraag voor de directeurs/eigenaren.
Premium...
Coronaprotocol branche ‘mosterd na de maaltijd’
BRANCHE – Arbo Grafimedia bracht afgelopen week het zogenaamde ‘Coronaprotocol’ uit voor werkgevers en werknemers binnen de branche. Hoe zinvol alle aanbevelingen ook zijn, het voelt als ‘mosterd na de maaltijd’.
Premium...
6 gratis advies- en ondersteuningstrajecten A&O
MARKETING – Het A&O Fonds Grafimediabranche gaat grafimediabedrijven helpen die door de coronacrisis geconfronteerd worden met uitdagingen op personeelsgebied. Bedrijven kunnen gebruik maken van zes verschillende advies-, coachings- of ondersteuningsmogelijkheden.
Lees verder...
Onderzoek naar ‘online drupa preview’ eind dit jaar
EVENEMENT – Drupa director Sabine Geldermann reageerde afgelopen weekend voor het eerst op de afzeggingen van Xerox en Bobst. Daarnaast kondigde zij een reeks van mogelijke maatregelen aan voor de beurzen en evenementen vanaf de komende herfst. Voor drupa wordt onderzocht of een online preview event eind dit jaar haalbaar is.
Premium...
Reacties