Wat is er toch aan de hand in de krantenwereld? Het tij lijkt maar niet gekeerd te kunnen worden richting digitaal om de afname van betalende printabonnees te compenseren. Of is er meer aan de hand?
Premium...
De krant innoveert in digitaal – kijk naar 33 jaar geleden ;-)
Soms kom je op YouTube ‘oud’ materiaal tegen, wat de moeite van het delen waard is. Onderstaand filmpje laat het begin van de digitalisering van kranten zien. Let vooral op wat er over ‘verdienmodellen’ wordt gezegd. Ziet u de verschillen met de huidige tijd? U mag het zeggen. Reacties van harte welkom!
Lees verder...
Grote printer leveranciers in ‘gevecht’ om de gunst van gemeente Utrecht
Ondanks het feit dat ‘digitaal werken’ binnen gemeenten de voorkeur gaat krijgen, is het nog steeds aantrekkelijk om als printer leverancier in de ‘gunst’ te komen bij vooral grotere gemeentes. Utrecht staat aan de vooravond van een grote overeenkomst met één van de printer leveranciers, waaronder Ricoh, Océ en Xerox. De omvang de gesplitste opdracht voor apparatuur en services zal in ieder geval per boekjaar kleiner zijn dan de vorige aanbesteding.
Premium...
Gedrukte oplages kranten dalen, digitaal abonnement stijgt
Vooral De Telegraaf kreeg een flinke klap in het eerste kwartaal van dit jaar met een daling van de oplage met maar liefst 40.000 exemplaren, waarmee de oplage voor het eerst onder de 500.000 exemplaren komt. Ook de oplage van het AD daalde. Maar het is niet alleen kommer en kwel in de dagbladwereld, want drie van de vier dagbladen van de Persgroep stegen in oplage: Volkskrant, Trouw en Het Parool. Ook het FD zag de oplage stijgen. Wat vooral opvalt is de stijging van het aantal digitale abonnementen, bij nagenoeg alle kranten, met De Volkskrant als grootste met ww digitale abonnementen (en 24x.000 gedrukte oplage). Wat zijn de gevolgen van de daling van de gedrukte oplage en de groei van de digitale abonnementen voor de krantendrukkerijen?
Premium...
Reacties