BEDRIJVEN – Op 21 juni 1999 verscheen de eerste printeditie van Metro. Van iets ‘onlines’ was toen nog helemaal geen sprake. De krant lag in de bekende groene bakken voor het grijpen op met name treinstations door het hele land. Maart 2020 verdwenen de groene bakken en leefde de krant alleen nog een online leven. ‘Gratis kranten’ leefden gezamenlijk een relatief kort leven.
Premium...
DPG Media Jaarverslag: “2023 was stabiel jaar.”
FINANCIEEL – DPG Media schreef in 2023 een omzet van 1,791 miljard euro, dat is 2% minder dan in 2022. Maar bruto en netto winst van resp. 360 en 197 miljoen euro waren vrijwel gelijk aan de cijfers van 2022. DPP Media spreekt daarom van een ‘stabiel jaar’.
Premium...
Flinke stroomstoring trof drukkerij van Mediahuis
BEDRIJVEN – Verschillende regionale dagbladen meldden vandaag de grote stroomstoring die de productie van nogal wat kranten van Mediahuis in de nacht van dinsdag op woensdag verstoorde. Het resulteerde in een unieke situatie: concurrent DPG Media sprong bij om het tijdig drukken van De Telegraaf mogelijk te maken.
Lees verder...
DPG Media weg bij Blendle, toekomst onzeker
BEDRIJVEN – De zoekterm ‘Blendle’ op printmedianieuws resulteert in een aardig archief aan artikelen over de ‘online artikelen kiosk’, die sinds eind 2013 bestaat en soortgelijke initiatieven als Myjour en eLinea al lang geleden achter zich liet. Nu DPG Media vertrekt, is ook de toekomst voor Blendle onzeker.
Premium...
DPG Media sluit Eco Print Center in Lokeren
BEDRIJVEN – Met de komende sluiting van de drukkerij in Lokeren, heeft DPG Media alleen nog drukcapaciteit in Nederland. Het is nog niet bekend gemaakt waar de Vlaamse kranten straks gedrukt gaan worden. Dat hangt mede af van de distributie.
Premium...
Vrouwenblad VIVA daalde te sterk in print
BEDRIJVEN – Na bijna 50 jaar de toon te hebben gezet in het vrouwenbladen segment, verdwijnt de titel uit het portfolio van DPG media. Volgens de uitgever doet Flair het beter, vooral voor een grote groep jongere vrouwen.
Premium...
Ook BDU neemt 11 titels over van DPG media
BEDRIJVEN – Nadat Kontakt mediapartners uit Goudriaan 11 huis-aan-huistitels van DPG media heeft overgenomen, blijkt nu dat ook BDU in de race was voor nog eens 11 titels van de Belgische uitgever.
Premium...
Het rommelt in de huis-aan-huisbladen markt
BEDRIJVEN – In april werd bekend gemaakt dat NDC mediagroep 40 huis-aan-huisbladen van de hand zou doen. Dat wordt echter ontkend. Tegelijkertijd meldde DPG Media gisteren juist wel haar huis-aanhuisbladen van de hand te doen.
Premium...
NDC Mediagroep zet mes in 40 huis-aan-huisbladen
BEDRIJVEN – Maar liefst veertig huis-aan-huisbladen zouden moeten verdwijnen bij uitgever NDC Mediagroep. Mediahuis nam NDC in de herfst van het afgelopen jaar over. Wie heeft er interesse in de titels?
Premium...
DPG Media in 2020: 1,786 miljard euro omzet
FINANCIEEL – Deze week publiceerde DPG Media haar jaarcijfers over het afgelopen boekjaar 2020. De omzetstijging bedroeg 8% ten opzichte van 2019. Details over de cijfers in print werden niet gegeven.
Premium...
Meeste dagbladen vandaag niet in print verschenen
BEDRIJVEN – Het mag uniek genoemd worden dat in vrijwel geheel Nederland geen enkele krant in print is verschenen. De uitgevers gaven massaal gratis toegang tot de web edities.
Lees verder...
Mediahuis praat over overname NDC mediagroep
BEDRIJVEN – Het Belgische Mediahuis onderhandelt over de mogelijke overname van ‘s-lands ‘laatste stukje’ Nederlandse dagbladen. Als de verkoop van NDC mediagroep doorgaat, is het hele Nederlandse krantenlandschap vrijwel geheel verdeeld over de twee Belgische grootmachten.
Premium...
Nettowinst DPG Media 2019 2% hoger dan in 2018
FINANCIEEL – DPG Media heeft qua media aandacht voor eigen berichten ook zeker gevoel voor timing. Aan het begin van de week werd vooral de strategie uitgezet voor de overgenomen Sanoma activiteiten onder de naam DPG Media Magazines. Vervolgens werden de concerncijfers over 2019 een dag later gepresenteerd.
Premium...
Gaat DPG Media Magazines snijden in print?
BEDRIJVEN – Als het aan Christian van Thillo ligt, gaat dat wel gebeuren. Hij zei het in andere bewoordingen, maar wil met magazines dezelfde weg bewandelen als met kranten: ‘digital first’. Vanaf deze week heet het overgenomen Sanoma Media Magazines voortaan DPG Media Magazines. CEO Erik Roddenhof sprak in een videoboodschap het personeel toe.
Premium...
City in het speelveld van lokale huis-aan-huiskranten
BRANCHE – Met 25% redactionele inhoud is het vernieuwde huis-aan-huis ‘magazine’ City volledig voorbereid op een verdere opmars van de JAJA sticker. Haarlem en Tilburg krijgen als deze nieuwe huis-aan-huis uitgave die voldoet aan die eigen voorwaarde. Hoe verhoudt City zich in deze opzet ten opzichte van de bestaande huis-aan-huis kranten?
Premium...
De geschiedenis van Sanoma titels in print (2)
BEDRIJVEN – Vandaag deel 2 in de mini-serie over de geschiedenis van print binnen de Sanoma titels. We starten met de crossmediale ambities van Peter de Mönnink in 2015, destijds CEO van Sanoma, inmiddels CEO bij Talpa Networks.
Premium...
Overname bladen van Sanoma door DPG Media
BEDRIJVEN – Met de overname van de Nederlands-Belgische tak van Sanoma krijgt DPG Media een behoorlijke grip op de Nederlandse tijdschriftenmarkt. Welke gevolgen dat zal hebben voor de productie van de titels is nog niet bekend.
Premium...
Belgische kranten spelen in op nadelen social media
BRANCHE – De kranten van onze Vlaamse zuiderburen bereiken ruim 4 miljoen lezers, 15% meer dan het jaar daarvoor. Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) deed onderzoek naar het leesgedrag van 10.000 Belgen. Inspelen op de nadelen van social media als nieuwsbron lijkt een succesvolle strategie.
Premium...
Reacties