BUITENLAND – Afgelopen week publiceerde printmedianieuws de eerste ‘alpha’ versie van de nieuwe barometer binnen de branche in eigen land (*). Het Amerikaanse onderzoekbureau NAPCO Research voerde onlangs een onderzoek uit naar de stand van zaken in de Amerikaans grafische branche. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? Deel 2.
Premium...
Amerikaans onderzoek naar 9 trends in de branche – 1
BUITENLAND – Afgelopen week publiceerde printmedianieuws de eerste ‘alpha’ versie van de nieuwe barometer binnen de branche in eigen land (*). Het Amerikaanse onderzoekbureau NAPCO Research voerde onlangs een onderzoek uit naar de stand van zaken in de Amerikaans grafische branche. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? Deel 1.
Premium...
Branche voorzichtig met duurzaamheidsclaims
OPINIE – Om meteen maar met een disclaimer te beginnen: de grafische branche heeft de afgelopen jaren aardig wat stappen gemaakt richting ‘meer duurzame producties’. Het ‘venijn’ zit achter de claims, waarbij al gauw marketing terminologie wordt gehanteerd, die – als je niet oplet – snel kunnen worden betiteld als ‘greenwashing’. Binnen de branche is men doorgaans voorzichtig.
Premium...
Brand-owners: ‘Duurzame verpakkingen vertraagd’
MILIEU – Volgens Packaging Europe komen grote brand-owners terug op eerder milieu doelstellingen voor wat betreft duurzame verpakkingen. Onder andere Unilever, PepsiCo en Colgate-Palmolive zeggen dat ‘ze het niet redden’. Hoe komt dat? Een samenvatting van het artikel, aangevuld met op- en aanmerkingen door de redactie.
Premium...
De Bron Groep: bijna 75 jaar een bron van inspiratie
BEDRIJVEN – De Bron Groep profileert zich al bijna 75 jaar in de grafische industrie als specialist op het gebied van nabewerking van drukwerk. De Bron Groep produceert op twee plaatsen in Nederland. Dat zijn Uithoorn en Soest. De redactie ging eens kijken bij de vestiging in Uithoorn.
Premium...
Printmedianieuws/blokboek drupa mediapartner
OPINIE – Fairwise uit Den Haag heeft printmedianieuws/blokboek benoemd tot één van de mediapartners voor de komende drupa periode. Beide titels zullen vooraf voor de nodige publiciteit zorgen in de vorm van achtergrond artikelen en aankondigingen rondom drupa. Onze redactionele opinie rondom de komende vakbeurs, die gehouden wordt van 28 mei tot en met 7 juni.
Lees verder...
Britse brancheorganisatie BPIF iets positiever over Q4
BUITENLAND – In het derde kwartaal van dit jaar werd volgens BPIF ‘geworsteld’ met de productie en het aantal orders. Daar staat tegenover dat de verwachtingen voor dit kwartaal was positiever zijn. Dat is overigens een duidelijke trend, ook in ons land.
Premium...
Verkoop neemt toe maar ook zorgen om energiekosten
BRANCHE – Het KVGO publiceerde afgelopen week de tweede ‘Barometer’ een onderzoeksmonitor die verschillende aandachtspunten van de branche in kaart brengt. De KVGO leden vormen de doelgroep om de vragenlijst in te vullen.
Lees verder...
HP’s visie over etiketten- en verpakkingsmarkt
TOELEVERANCIERS – Aan de vooravond van Labelexpo 2023 volgende week in Brussel, staan vrijwel alle vooraanstaande ontwikkelaars van digitale printsystemen klaar om het publiek hun noviteiten te tonen. Ook HP is klaar om de ‘strijd’ met analoog aan te gaan, de HP Indigo V12 zou het speelveld voorgoed moeten gaan veranderen.
Premium...
Google 25 jaar: niet voor iedereen een feestje
MULTIMEDIA – Wereldwijd meldden de media gisteren dat Google 25 jaar bestaat. Larry Page en Sergey Brin stonden aan de wieg van wat nu een ‘grootmacht wordt genoemd, waarmee overheden regelmatig een ‘appeltje te schillen hebben’.
Premium...
Shaping the Future with Packaging: de conclusies
EVENEMENT – In het eerste deel van de door de redactie opgetekende samenvatting van het op 9 en 10 maart gehouden Intergraf congres over de toekomst van verpakkingen, kwamen vooral afzonderlijke deskundigen aan het woord. Nu het woord aan een aantal panelleden en de conclusies opgetekend door advies- en onderzoeksbureau Smithers.
Premium...
Verpakkingen gaan spannende toekomst tegemoet
EVENEMENT – Het behoeft geen toelichting dat de ‘wereld van verpakkingen’ al jaren één van de belangrijkste groeisectoren is binnen de branche. Maar tegenover die groei staan de grote zorgen voor het milieu, waarbij ‘boosdoener’ plastic niet zomaar in alle gevallen vervangen kan worden door kartonnen- of papieren alternatieven.
Premium...
De klant van nu: veeleisend, duurzaamheid en hybride
BEDRIJVEN – Kenmerken van klanten van de grafimedia onderneming anno nu kunnen het beste getypeerd worden als veeleisend, aandacht voor duurzaamheid en hybride werkend.
Premium...
René de Heij: “Kijk naar de jeugd om te innoveren.”
MENSEN – René de Heij nam een paar maanden geleden afscheid als directeur van Probo en maakt ‘zijn hoofd leeg’ door een reeks inspirerende reizen wereldwijd. Afgelopen vrijdag vertrok hij naar Australië, maar had nog voldoende tijd voor ‘zijn verhaal’ over verleden, heden en toekomst van hemzelf, maar ook van de branche.
Premium...
Wat zei de topambtenaar van economische zaken?
BRANCHE – Volgens het FD zou waarnemend secretaris-generaal van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, mevrouw Gerdine Keijzer-Baldé hebben gezegd dat de energie-intensieve industrie hoeft niet bij de overheid aan hoeven te kloppen voor steun. Zei zij dat wel tijdens haar nieuwjaatstoespraak?
Premium...
Inspirerende deelnemers bij Sign&Print Festival
EVENEMENT – Meedoen als standhouder aan het Sign & Print Festival? Deze vier bedrijven hebben duidelijke argumenten en doelstellingen om hun producten en diensten aan te bieden binnen de vier thema’s Technologie, Design, Duurzaamheid en Materialen.
Lees verder...
Kan de labelindustrie nog aan duurzaamheid winnen?
VERPAKKINGSMEDIA – De duurzaamheidstrend zal nu ook op LabelExpo’19 de boventoon voeren. Labeling wordt immers vaak gelinkt aan verpakkingen en de milieudruk daarop.
Premium...
Praten over duurzaamheid niet populair
COLUMN – Tijdens de recente DSCOOP conferentie in Wenen, een ‘netwerkfeest’ voor gebruikers van HP Indigo technologieën, werd er volop kennis gedeeld tussen zowel HP gebruikers, HP zelf en gerelateerde toeleveranciers. Maar praten over duurzaamheid bleek geen populair onderwerp.
Premium...
Het bewaken van duurzaamheid: overheid of branche?
COLUMN – Het zou normaal zijn te verwachten dat bedrijven ervoor kiezen om hun eigen duurzaamheidsprestaties te controleren. Toch kunnen we er nog steeds niet in slagen dit op realistische schaal te doen. Dit is gevaarlijk voor de grafische industrie, want het alternatief is regulering door externe instanties. Dit zien we al terug in beperkingen op het gebruik van chemische stoffen en de verwijdering van afval.
Premium...
Reacties