BRANCHE – De eerste e-readers trokken vooral veel aandacht in de grafische branche. Wie kent de iRex iLiad nog? Grafische bedrijven dachten diensten te kunnen ontwikkelen om e-books te kunnen produceren. Maar het ontbrak de branche aan het aanbieden van een infrastructuur om content te kunnen distribueren. Die rol werd opgepakt door van oorsprong ‘branche vreemde’ spelers.
Premium...
Weekendopinie: e-books redding voor uitgevers?
De tijd dat e-books qua prijs zich nauwelijks onderscheidden ten opzichte van papieren boeken ligt al ver achter ons. Gemiddeld is de adviesprijs van een e-book 59,5% van de prijs van een papieren boek. Zet deze trend door?
Premium...
Overleeft het gedrukte boek in een verstoorde markt van e-books?
In het voorjaar was printmedianieuws aanwezig bij de eerste presentatie van het Centraal Boekhuis over de stand van zaken rondom e-books in ons land. Welke verschuivingen zien we na het tweede kwartaal? En wat wordt de invloed van Kindle Unlimited: onbeperkt e-books lezen voor 10 dollar per maand?
Premium...
Vervangt HTML5 straks alle e-book formats?
In 2006 verscheen de eerste eReader, de iLiad van het toenmalige Nederlandse iRex Technologies. In 2007 verscheen de Kindle van Amazon en in 2010 lanceerde Apple de iPad. Hardware met allemaal verschillende dataformats die het lezen van eBooks tot op de dag van vandaag bepaald niet eenvoudig maken.
Premium...
Cijfers GfK: eind 2013 in Nederland meer dan miljoen e-readers
Ondanks een groei van 36% in het aantal verkochte e-readers in 2013 ten opzichte van 2012 profiteert de Nederlandse boekenmarkt niet van deze ontwikkeling. In de meeste sectoren is sprake van krimp, de totale omzet daalde met 4,7%, de afzet met 9,3%.
Premium...
Spotify voor e-books – redding voor boekuitgevers?
Dé redding zal het niet zijn, dat is Spotify ook niet geworden voor muziekuitgevers. Het versterkt wel de verrommeling van een markt die flink in beweging is. Het is de vraag of advertenties in e-books door de echte boekenliefhebber zal worden gewaardeerd. Het afkopen bij een betaald abonnement maakt het voor adverteerders minder aantrekkelijk om mee te doen.
Premium...
Fosfor – Amsterdamse uitgever zonder print, maar met nieuw businessmodel
Om uitgever te worden in een tijd dat het medium print onder druk staat in vrijwel alle traditionele segmenten van het medialandschap, is moed, doorzettingsvermogen en vooral nieuw denken nodig. Fosfor in Amsterdam deed die opmerkelijke stap. De start van Fosfor werd o.a. mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Pers.
Premium...
Omzet e-books groeit langaam, titelaanbod bottelneck
Onderzoeksbureau GfK heeft becijferd dat slechts 12% van het gehele Nederlandstalige boekenaabod als e-book te koop is. Dat aanbod groeit niet sterk, volgens GfK de belangrijkste reden dat de omzet in dit segment slechts langzaam groeit. Illegaal downloaden en verder verspreiden speelt belangrijke rol. Discussie over kopieerbeveiliging blijft.
Premium...
Reacties