BRANCHE – Vele tientallen bedrijven uit het hele land deden mee aan de ‘Week van de Grafimedia’. Natuurlijk tijd voor een terugblik en mogelijk ook een vooruitblik. De redactie nam contact op met Richard Leloux, directeur van het A&O fonds grafimediabranche, één van de initiatiefnemers van deze eerste editie.
Lees verder...
Gebrek aan personeel blijft grootste belemmering
BRANCHE – Vandaag deel 2 over de nieuwe rapportage van het A&O Fonds Grafimediabranche, waarin voortaan vooruit wordt geblikt om op die wijze relevanter te zijn voor de branche.
Lees verder...
A&O cijfers voortaan meer gericht op voorspellingen
BRANCHE – Het A&O Fonds Grafimediabranche gooit het roer om. De twee jaarlijkse publicaties ‘Grafimedia in Cijfers’ en ‘Grafimediabranche: Economische ontwikkeling’ blikten voorheen teveel terug. De jongste publicatie ‘Grafimediabranche: Ontwikkeling economische conjunctuur 2024-1’ blikt juist vooruit.
Lees verder...
Indruk.nu lanceert ‘Week van de Grafimedia’
BRANCHE – De personeelstekorten binnen de branche vormen een flinke zorg binnen menig bedrijf. Ouderen met veel kennis verlaten de bedrijven door het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Tegelijkertijd in de instroom van jong talent te gering. De ‘Week van de Grafimedia’ moet de branche in de schijnwerpers zetten om het tij te keren.
Lees verder...
Geactualiseerde versie ‘Grafimedia in Cijfers 2023’
BRANCHE – Een hinderlijke fout in de omzetcijfers van 2023 voor de gehele branche. Het verschil tussen 2022 en 2023 was veel minder groot dan eerder verondersteld op basis van voorlopige CBS cijfers. Toen de definitieve cijfers bekend werden, bleek ‘iets fout’ te zijn gegaan. Niemand verwachtte dat het verschil zo groot zou zijn.
Lees verder...
Oorzaak verschillen in omzet branche 2022-2023
BRANCHE – A&O Fonds Grafimediabranche directeur Richard Leloux baalde flink van het in de publicatie ‘Grafimedia in Cijfers 2023’ verkeerde getal rondom de omzetverschillen van de branche in 2023 ten opzichte van 2022. GOC onderzoeker Jos Teunen, die jaarlijks de publicatie samenstelt speurde naar de oorzaak en gaf voorafgaand aan een ‘correctieblad’ de volgende verklaring.
Lees verder...
VNO-NCW: 70% bedrijven personeelstekort
BRANCHE – Werkgeversorganisatie VNO-NCW stelt in haar laatste conjunctuurenquête dat 70% van de bedrijven te maken heeft met structurele personeelstekorten. Uit de recente publicatie ‘Grafimedia in Cijfers 2023’ blijkt ook dat de grafische branche al jaren kampt met dit probleem, vooral veroorzaakt door vergrijzing.
Premium...
Forse werknemerstoename bij KVGO ledenbedrijven
BRANCHE – Het KVGO werkt hard aan het herstel van ledengroei. Toch is het niet te voorkomen dat er ook leden zijn die afscheid nemen van de brancheorganisatie, ondanks de steeds duidelijker wordende toegevoegde waarde voor de leden. Deel 2 van de analyse rondom ‘Grafimedia in Cijfers 2023’.
Premium...
Omzet in de branche in 2023 maar liefst 20% lager (*)
BRANCHE – De jaarlijkse publicatie ‘Grafimedia in Cijfers’ blikt terug op het afgelopen jaar. Opdrachtgever voor de jaarlijkse publicatie is A&O fonds grafimediabranche. GOC zorgt voor de uitvoering, waarbinnen met name Jos Teunen verantwoordelijk is voor de duiding van de cijfers. De omzet in de branche daalde met maar liefst 20%, maar dat getal vraagt om nuances.
Lees verder...
2024 A&O fonds grafimediabranche subsidiegids
BRANCHE – Half februari maakte A&O Fonds Grafimediabranche directeur Richard Leloux al bekend dat via het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 1,2 euro beschikbaar kwam in het kader van het activiteitenplan ‘Maatwerkregeling duurzame inzetbaarheid en eerder uittreden’.
Lees verder...
A&O fondsgrafimediabranche groots in subsidies
BRANCHE – Voor verreweg de meeste bedrijven in de branche zijn KVGO en GOC de bekende spelers die zorgen voor het behartigen van de belangen van de branche in de volle breedte. Onbekend is vaak dat het verstrekken van subsidiegelden te danken is aan het A&O fondsgrafimediabranche.
Lees verder...
Marcel Lamain van GOC naar welzijnsbranche
MENSEN – Tijdens de PRINTMatters Vakdag in Barneveld had Marcel Lamain zeker een primeur te melden. Hij verruilt zijn baan als directeur van GOC voor een baan in de welzijnsbranche in het noorden van het land, waar Lamain ook woont.
Lees verder...
Met HR het verschil maken in nieuwe medewerkers
PARTNERBIJDRAGE – Waar vind je in deze krappe arbeidsmarkt nieuwe print- of signmedewerkers? Hoe ontwikkel je talent in jouw organisatie? En wat kan je doen om de vitaliteit van medewerkers in ploegendiensten te vergroten en ziekteverzuim te verlagen?
Lees verder...
Aanpak investeringen en het economisch perpectief
PARTNERBIJDRAGE – Deel 3 van de samenvatting van de publicatie ‘Grafimediabranche Economische ontwikkeling 2022’ gaat over ‘Investeringen en aanpak van innovaties’ en het ‘Conjunctuurbeeld van ondernemers’.
Lees verder...
Doorgronden ‘plaatje 2022’ vereist nauwkeurigheid
PARTNERBIJDRAGE – In deel 2 van de samenvatting omtrent het rapport ‘Grafimediabranche Economische ontwikkelingen – Rapportage over 2022’ de meest concrete financiële resultaten binnen de branche. 2022 was in vele opzichten een bijzonder jaar, waarin nogal wat kengetallen ‘uit de pas’ liepen ten opzichte van hetgeen de branche ‘gewend’ was.
Lees verder...
2022 nog geen jaar van ‘back to normal’ in de branche
PARTNERBIJDRAGE – Aan het begin van dit jaar maakte de redactie een samenvatting over het jaar 2021. De wat late verschijning had toen alles te maken met verschillende economische factoren destijds, die vertraging opleverden in het cijfermateriaal. Printmedianieuws maakte een samenvatting.
Lees verder...
KVGO ontwikkeling is afspiegeling van alle trends
BRANCHE – In het tweede deel van de samenvatting van ‘Grafimedia in cijfer 2022’ aandacht voor de KVGO ledenontwikkeling in cijfers en de arbeidsmarkt in cijfers. De algemene krimp van de branche is onvermijdelijk ook terug te zien in het aantal KVGO ledenbedrijven. De organisatie doet er alles aan om deze trend op zijn minst een halt toe te roepen.
Lees verder...
De branche in 2022: talloze uitdagende cijfers
BRANCHE – Het behoeft nauwelijks toelichting dat 2022 in alle opzichten een uitdagend jaar was. Voor vrijwel alle grondstoffen moet meer worden betaald, alsmede vooral ook voor energie. De opstuwende inflatie zorgde ook nog voor hogere loonkosten. Toch zijn er voldoende signalen dat de branche het in diverse segmenten goed doet en in sommige gevallen zelfs buitengewoon goed. Een samenvatting van de cijfers over 2022 met daar waar mogelijk een vooruitblik binnen dit jaar.
Lees verder...
Grafimediabedrijven dreigen subsidie mis te lopen
PARTNER BIJDRAGE – Honderdduizenden euro’s die bedoeld zijn om grafisch medewerkers gezond te houden of te ondersteunen in hun ontwikkeling, zijn nog altijd niet benut. De klok tikt, waarschuwt het A&O Fonds Grafimediabranche. Aan het eind van 2023 vervalt namelijk de hiervoor bestemde subsidieregeling.
Lees verder...
Grafimediabranche – Economische ontwikkeling ’21
PARTNERBIJDRAGE – Het maken van rapportages binnen de branche is een nauwkeurig en vooral langdurig proces. Onderzoeker Jos Teunen van GOC stelde het rapport over 2021 samen in opdracht van het A&O fonds Grafimediabranche. Vandaag deel 2.
Lees verder...
Reacties