BEDRIJVEN – De wel zeer bekende drukkerij van in hoofdzaak tijdschriften Habo Dacosta is vandaag failliet verklaard door de rechtbank in Utrecht. Curator is mr. W.J.B. van Nielen.
Lees verder...
Hoe koopt een solo-uitgever drukwerk in?
OPDRACHTGEVERS – De vakbond voor onderwijzers heeft een eigen blad, met een flinke oplage van 80.000 exemplaren, elke maand weer. Met veel verstand van onderwijs, maar niet van drukken. Hoe weet de hoofdredacteur van Onderwijsblad naar welke drukker hij moet gaan?
Premium...
‘De drukker blijft verantwoordelijk voor het papier’
OPDRACHTGEVERS – Uitgever Sanoma koopt jaarlijks 150.000 ton papier in voor haar dag- en weekbladen. Maar Sanoma is geen drukker. Hoe komen drukkers dan aan hun papier en wie is verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de papierinschiet?
Premium...
‘Nu niet investeren in nieuwe persen’
Dat zegt althans Joost de Haas, de hoogste man van de Roto Smeets Group. ‘Vooral ná de pers moeten we waarde toevoegen.’ Immers, er is nog steeds een forse overcapaciteit in de rotatie in West-Europa. ‘Afhankelijk van de niche tussen de 20 en 40 procent.’
Premium...
Aanpassing organisatie bij Habo DaCosta
Tijdschriftendrukkerij Habo DaCosta uit Vianen heeft vorige maand ontslag aangevraagd voor tien medewerkers. Doelstelling: ‘een flexibeler kostenstructuur’, zegt directeur Thom Ringsma.
Premium...
‘Beursnotering Roto Smeets Group kost te veel geld’
Tamelijk onverwacht hebben de zes grote aandeelhouders van de Roto Smeets Group besloten om het bedrijf van de beurs te halen. Topman Joost de Haas is er blij mee.
Premium...
Pijper Media en Meijer Rotatie laatste der Mohikanen
Het aantal (rotatie-)drukkers van tijdschriften loopt al jaren terug, ook in Nederland. Dit jaar was diepdrukkerij Biegelaar aan de beurt met een faillissement. Over vijf jaar is er nog maar één over, zegt Roto Smeets Group. Namelijk de rotatiebedrijven van Roto Smeets zelf. Maar klopt dat wel?
Premium...
Welke rotatiebedrijven vallen af als tijdschriftendrukker?
Over vijf jaar is er in Nederland nog maar één rotatiedrukker van tijdschriften over in ons land, zegt overlever Roto Smeets Group. Welke bedrijven zijn nu actief in deze tak van sport? En wat vinden deze bedrijven van de stelling van topman Joost de Haas? Bestaan ze straks nog?
Premium...
Promotiefilm voor ‘Print Pakt’ van erbarmelijke kwaliteit
Printmedianieuws kijkt elke week met een knipoog terug op de afgelopen week. Maar die knipoog geldt niet voor ons oordeel over het filmpje van het KVGO in het kader van de actie ‘Print Pakt’ om drukwerk te promoten. Op deze manier Pakt Print niet, vrezen wij.
Premium...
Hoe selecteer je drukkers voor bladen van WPG Uitgevers?
Eind vorig jaar heeft WPG Uitgevers nieuwe drukcontracten afgesloten voor al haar tijdschriften en strips. Printmedianieuws vroeg aan directeur Hylke van der Meer van Weekbladpers Media hoe dat proces is verlopen: prijs, kwaliteit, actualiteit. ‘Maar volumekorting is ook belangrijk.’
Premium...
‘Duitse drukkers momenteel te duur voor Nederlandse tijdschriften’
Inkoopdirecteur Joost Prins koopt jaarlijks voor 30 miljoen euro aan drukwerk in voor de vele tijdschriften van tijdschriftuitgever Sanoma Netherlands. Dat is exclusief het door Sanoma zelf ingekochte papier. ‘De bulk van ons werk wordt gedrukt bij vijf drukkers in Nederland, België en Polen.’
Premium...
Wie drukt de grootste tijdschriften?
Volgens mediadeskundige Piet Bakker bedraagt de gezamenlijke oplage van alle tijdschriften van ons land bijna 400 miljoen exemplaren. Het maandblad van de ANWB is in z’n eentje al goed voor 35 miljoen exemplaren. Waar worden de grootste tijdschriften gedrukt?
Premium...
Reorganisatie Sanoma ingrijpender dan verwacht: meer dan halvering aantal titels
Vooral Corelio Printing en drukkerij Habo DaCosta zijn de klos. Sanoma wil verder met 17 tijdschriften en schrapt 500 van de 1600 banen. De andere 32 titels worden verkocht, opgeheven of samengevoegd met een van de 17 titels. De reorganisatie duurt tot 2015.
Premium...
Joost Prins: ‘Printmedianieuws geeft goed beeld van de bedrijfstak’
Prins is binnen Sanoma verantwoordelijk voor (onder meer) de grafische inkoop. Met een jaarbelang van ongeveer 90 miljoen euro (opgeteld meer dan 60 tijdschriften) is hij een belangrijke opdrachtgever van grafische bedrijven. Prins is blij met de komst van printmedianieuws.nl. ‘Geeft goede achtergrond informatie.’
Premium...
Reacties