FINANCIEEL – De lopende cao onderhandelingen voor de branche startten op 1 februari jl., gevolgd door drie bijeenkomsten op 29 februari, 6 maart en 15 maart. Vandaag zitten werkgevers en werknemers weer ‘bij elkaar’, of is het ’tegenover elkaar’?
Premium...
“Looptijd 2 jaar, dan weer naar loongebouw kijken.”
BRANCHE – In 2022 hadden de vakbonden de inflatie aan ‘hun zijde’ om hun eisen met extra argumenten te omkleden. Looneisen van 12-15% waren in vele branches geen uitzondering. Lang niet alles werd aan werkgeverszijde gehonoreerd. Met de nu veel lagere inflatie kunnen de vakbonden hun eigen niet handhaven. Er is een dalende trend in loonstijgingen. Wat is de huidige stand van zaken binnen de lopende cao onderhandelingen voor de grafimediabranche?
Premium...
Prinsjesdag 2023: ongrijpbare contrasten in onbalans
OPINIE – Het is een understatement dat we inmiddels al een paar jaar leven in een wereld waarin zoveel parameters veranderen, dat we duiding van de betekenis van al die getallen bewegingen nog nauwelijks een plek kunnen geven.
Lees verder...
Intergraf Economic Report ’23: pijn van kosten blijft
BRANCHE – In deel 2 aandacht voor de inktmarkt, druk/print apparatuur en de papiermarkt. Daarnaast nog een korte samenvatting omtrent het segment uitgeven, de energiemarkt, de postmarkt en de advertentiemarkt. Diverse kostencomponenten blijven de branche ook in 2023 nog in de weg zitten.
Premium...
Intergraf Economic Report ’23: forse import uit China
BRANCHE – De 2023 editie van het jaarlijkse Intergraf Economic Report laat over het algemeen een beeld zien wat overeenkomt met de macro economische schommelingen die in vele sectoren wordt ervaren. Gevolgen van inflatie, loonontwikkelingen, kosten van consumables, en energie- en logistieke kosten. Boeken blijven het meest geïmporteerde en geëxporteerde printmedia product.
Premium...
FNV koerst op automatische prijscompensatie
BRANCHE – In België is het al vele jaren de gewoonte, de lonen aan te passen aan de inflatie. In ons land willen verreweg de meeste branches niets weten van zo een automatische koppeling. Met de grafimedia cao onderhandelingen voor de deur zet FNV hoog in.
Premium...
Inflatie als directe nasleep van de coronapandemie
BRANCHE – Met de laatste IFO/BVDM cijfers van januari 2022 lijkt het erop dat de Duitse grafische industrie ’tot rust’ is gekomen. De door IFO opgetekende indexwaarden voor de bedrijfssituatie, de bedrijfsklimaatindex en de bedrijfsverwachtingen staan op het niveau van januari 2020. Maar is het stilte voor de ‘inflatiestorm’?
Premium...
Reacties