TOELEVERANCIERS – De markt voor het digitaal printen van verpakkingen zal volgens Domino blijven groeien en zal in 2026 naar verwachting bijna 36 miljard dollar bedragen. Veel bedrijven zijn wereldwijd van plan te investeren in een digitale pers om de voordelen van deze technologie te benutten, zoals voor de efficiëntie, flexibiliteit, bedrijfsvoering en workflows.
Premium...
MCS ‘inkjet integrator’ met focus op DM oplossingen
TOELEVERANCIERS – In deel 6 van de op basis van Inkjet Insight gepubliceerde artikelen van Rolf Schlozer, aandacht voor het Amerikaanse MCS. Een grotere speler die je zomaar voorbij zou hebben kunnen lopen in hal 6 tijdens drupa 2024 (*).
Premium...
Onderschat de Chinezen niet op het gebied van inkjet
BUITENLAND – Het is overal duidelijk te zien dat de Chinezen ‘oprukken’ in talloze marktsegmenten. Auto’s spreken het meest tot de verbeelding in het dagelijkse straatbeeld. Wat is de status van de Chinese inkjet markt?
Premium...
Gaan de Chinezen na drupa de rest van de wereld in?
OPINIE – Het is een kwestie van tijd voordat de aanwezigheid van Chinese toeleveranciers daadwerkelijk voelbaar zal zijn binnen Europa. Verschillende Europese vakbeurzen lieten de ambities vanuit China duidelijk zien. Wie zou de stap richting productiesystemen uit China willen nemen?
Premium...
Fujifilm met nieuwe inkjetkop SkyFire SF600
PRODUCTIE INNOVATIE – Doorgaans gaat de ontwikkeling van specifieke onderdelen voorbij aan de koper van totaaloplossingen. Inkjetkoppen zijn echter een fors onderdeel van een aantal specificaties de verschillende generaties high-end inkjet rollen- en vellen systemen in meerdere toepassingsgebieden. Zo ook de SkyFire SF600 van FUJIFILM (*).
Premium...
Drupa aankondiging Heidelberg-Canon dé ‘knaller’?
OPINIE – De deuren van drupa waren nog niet geopend, toen Heidelberg en Canon hun aankondiging deden om op inkjet gebied in bepaalde segmenten te gaan samenwerken. De timing was natuurlijk geen toeval. Was de aankondiging ‘dé grote knaller’ op drupa 2024?
Premium...
Smithers over groei inkjet 2029: 115,7 miljard euro
PRODUCTIE INNOVATIE – Morgen is de laatste dag van drupa 2024. Inkjet heeft daarbinnen zeker een dominante rol gespeeld in onder andere de hallen 1, vooral 8A/8B, 10, 15, 16 en 17. Van verreweg de meeste exposanten waren de ‘verrassingen’ al bekend. Een enkeling toonde op drupa ‘echt nieuws’. Smithers doet een voorspelling rondom de inkjet markt richting 2029.
Premium...
Canon en Heidelberg kondigen samenwerking aan
TOELEVERANCIERS – Nog voordat drupa vanochtend haar deuren openstelde, werd het nieuws al bekend gemaakt dat Canon en Heidelberg op het gebied van inkjet een intensieve samenwerking aangaan.
Premium...
Komori lanceert J-throne 29 B2 vellen UV-inkjetpers
TOELEVERANCIERS – Op drupa wordt het iets drukker in het B2 vellen inkjet segment. Komori onthulde deze week een compleet nieuwe machine, de J-throne 29, waarbij 29 staat voor 29″, net zoals de Komori Impremia IS29s.
Premium...
Fujifilm’s achtergronden bij de Samba inkjet printkop
PRODUCTIE INNOVATIE – Het ontwikkelen van inkjet printkoppen is een behoorlijk technologisch traject van een hoog wetenschappelijk niveau. Het behoeft geen toelichting dat de hiermee gepaard gaande kosten hoog zijn. Ontwikkelaars van inkjet koppen zoeken dan ook vaak naar verbreding van hun markt buiten het eigen gebruik in printsystemen ook. Fujifilm doet dat ook.
Premium...
Innovatieve reiniging verlaagt productiekosten inkjet
PRODUCTIE INNOVATIE – Bij kosten rondom inkjet wordt veelal naar de primaire kosten van consumables gekeken, zoals inkten en substraten. Onderhoudskosten behoren ook tot de totale gebruikskosten. Dieter Finna van pack•consult zocht het uit en kwam met nogal wat technologische details rondom reiniging van koppen.
Premium...
Screen Inkjet Innovation Center volledig operationeel
TOELEVERANCIERS – Het is best even wennen: je wordt uitgenodigd om eens te komen kijken bij de nieuwe vestiging van Screen. Gedurende ruim veertig jaar ging je dan namelijk voor een bezoek aan dit bedrijf naar Amstelveen. En nu dus naar Aalsmeer.
Premium...
Kan inkjet nog productiever met hogere snelheden?
PRODUCTIE INNOVATIE – Verreweg de meeste belemmeringen uit het verleden rondom inkjet zijn verdwenen. Wat (misschien) nog overblijft is de wens de snelheid nog meer te verhogen. Het lijkt er niet op dat in de aanloop naar drupa aankondigingen te verwachten zijn op dit gebied.
Premium...
Interview met Ricoh’s Eef de Ridder door INKISH.tv
TOELEVERANCIERS – Morten Reitoft van INKISH.tv sprak met Eef de Ridder van Ricoh. Centraal staan twee recent gelanceerd producten. De Ricoh Pro Z75, die al eind 2020 werd aangekondigd en de Ricoh Pro VC80000, voortbordurend op al enkele modellen binnen deze serie.
Premium...
Printmedianieuws/blokboek drupa mediapartner
OPINIE – Fairwise uit Den Haag heeft printmedianieuws/blokboek benoemd tot één van de mediapartners voor de komende drupa periode. Beide titels zullen vooraf voor de nodige publiciteit zorgen in de vorm van achtergrond artikelen en aankondigingen rondom drupa. Onze redactionele opinie rondom de komende vakbeurs, die gehouden wordt van 28 mei tot en met 7 juni.
Lees verder...
‘Het Doel’ helpt bij keuzes in inkjet landschap
PRODUCTIE INNOVATIE – Er is in aanloop naar drupa een flinke line-up van al beschikbare en aangekondigde inkjet machines voor zowel vellen als rollen. Canon, Kyocera en Ricoh deden recent aankondigingen op het gebied van vellen. Op rollengebied kwam wederom de naam Canon voorbij, aangevuld met HP en Kodak. Het boek ‘Het Doel’ biedt mogelijk uitkomst.
Premium...
Epson opent nieuwe fabriek voor inkjet printkoppen
TELEVERANCIERS – Epson is een flinke speler op tal van mid-range gebieden in het inkjet segment. Het bedrijf biedt vele inkjet oplossingen voor de productie van labels op desktop formaat. In het grafische segment is het vooral de SureColor portfolio voor middelgrote- en grote formaten. De SurePress bedient het high-end segment. Tot slot de Mona Lisa voor direct-to-fabric toepassingen.
Premium...
Een bijzonder cadeau voor de 100 jarige GSOB – 2
PARTNER BIJDRAGE – Ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de Grafimediastudiegroep GSOB kreeg deze vereniging wel een heel bijzonder cadeau aangeboden. Goede gever was Jaap van Duren, general manager van FUJIFILM Netherlands BV. Deel 2.
Lees verder...
Een bijzonder cadeau voor de 100 jarige GSOB
PARTNER BIJDRAGE – Ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de Grafimediastudiegroep GSOB kreeg deze vereniging wel een heel bijzonder cadeau aangeboden. Goede gever was Jaap van Duren, general manager van FUJIFILM Netherlands BV. Deel 1.
Lees verder...
Digitale veredeling op B1 formaat: voor wie bedoeld?
PRODUCTIE INNOVATIE – Harris & Bruno International is een Amerikaans bedrijf ten noordoosten van de Californische stad Sacramento. Ze bedienen binnen digitaal, offset, flexo en golfkarton vooral producten voor lamineren en zogenaamde embellishment (veredeling/verrijking). Met de nieuwe ZRX stapt het bedrijf in het B1 digitale segment.
Premium...
Reacties