BEDRIJVEN – Er was ‘ooit een tijd’ dat 3D printen vooral door het woord printen wellicht een nieuw domein zou kunnen worden van de grafische branche. Dat is het niet geworden, wellicht enkele uitzonderingen daargelaten. 3D printen is inmiddels volwassen geworden grotendeels buiten het gezichtsveld van de grafische branche. Zijn er toch nog kansen?
Premium...
DRUPA 2024 gezien vanuit strategisch perspectief
OPINIE – Nog even geduld. Eind mei is het zover. Van 28 mei tot en met 7 juni komt de internationale grafische industrie samen op DRUPA 2024 in Düsseldorf. Gedurende 11 dagen presenteren zowel wereldspelers als nieuwkomers hun meest recente innovaties.
Lees verder...
Alles werkt beter wanneer je het eenvoudig maakt
PRODUCTIE INNOVATIE – Bedrijven en organisaties zitten soms vast in een web van onzinnige processen, ondoorzichtige bureaucratie en onbegrijpelijke procedures. Waarom moeilijk doen als het ook simpel kan? Iedereen vindt ook dat het simpeler kan, maar in de praktijk van alle dag lukt het bijna niemand om het anders aan te pakken. Hoe dan wel?
Premium...
Screen Inkjet Innovation Center volledig operationeel
TOELEVERANCIERS – Het is best even wennen: je wordt uitgenodigd om eens te komen kijken bij de nieuwe vestiging van Screen. Gedurende ruim veertig jaar ging je dan namelijk voor een bezoek aan dit bedrijf naar Amstelveen. En nu dus naar Aalsmeer.
Premium...
Een bijzonder cadeau voor de 100 jarige GSOB – 2
PARTNER BIJDRAGE – Ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de Grafimediastudiegroep GSOB kreeg deze vereniging wel een heel bijzonder cadeau aangeboden. Goede gever was Jaap van Duren, general manager van FUJIFILM Netherlands BV. Deel 2.
Lees verder...
Een bijzonder cadeau voor de 100 jarige GSOB
PARTNER BIJDRAGE – Ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de Grafimediastudiegroep GSOB kreeg deze vereniging wel een heel bijzonder cadeau aangeboden. Goede gever was Jaap van Duren, general manager van FUJIFILM Netherlands BV. Deel 1.
Lees verder...
Opvallende innovatie Fujifilm: B2 vellenpers in toner
PRODUCTIE INNOVATIE – Tot nu toe is het B2 vellen segment in digitaal bepaald niet ‘druk’ te noemen. HP is met de eigen vloeibare toner technologie ElectroInk actief, verder kent het B2 segment in vellen een aantal inkjet oplossingen . Fujifilm verrast de markt nu met de Revoria Press GC12500, die eind januari 2024 getoond zal worden tijdens het Peak Performance Print-event (PPP).
Premium...
Verkoop neemt toe maar ook zorgen om energiekosten
BRANCHE – Het KVGO publiceerde afgelopen week de tweede ‘Barometer’ een onderzoeksmonitor die verschillende aandachtspunten van de branche in kaart brengt. De KVGO leden vormen de doelgroep om de vragenlijst in te vullen.
Lees verder...
Strategie heeft een grote toegevoegde waarde
COLUMN – Onlangs schreef het CBS dat het aantal faillissementen sinds een paar jaar historisch laag is. Daarentegen blijkt dat er in het eerste half jaar een forse stijging te zien is van het aantal (vrijwillige) bedrijfsopheffingen. Een oorzaak is bijvoorbeeld dat er verkeerde strategische keuzes gemaakt zijn. Of er is helemaal geen strategie. Maar wat is eigenlijk strategie?
Premium...
Verandermanagement, hype of noodzaak?
BRANCHE – Tijdens de recent gehouden Vakdag Print & Sign was één ding wel duidelijk. Namelijk dat veranderen de enige constante is binnen de bedrijfsvoering van een grafimedia- onderneming.
Premium...
The making of the Máxima 50 jaar postzegel
BEDRIJVEN – In het artikel ‘’Eervolle opdracht voor Studio Maud van Rossum”, dat in de zomer van 2021 in Printmedianieuws verscheen, ging de ontwerpster op verzoek van de redactie wat dieper in op het ontwerpproces van de postzegel die uitgegeven zou worden ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van koningin Máxima op 17 mei 2021.
Premium...
Financiering voor de uitvoering van innovaties
FINANCIEEL – Innovatie. Stel, je hebt als ondernemer een vernieuwend idee of je denkt na over een totaal andere aanpak in je bedrijf. Of je wilt innoveren. Daar is bijna altijd extra geld voor nodig. Je moet er wel even voor gaan zitten, maar het kan de moeite waard zijn.
Premium...
Meedoen op het uitdagende speelveld van de media
PRODUCTIE INNOVATIE – De wereld van de grafimedia is complex, verandert in een zeer rap tempo, maar is ook uitdagend. Innovatie staat om die reden dan ook bij veel ondernemers hoog op de agenda. Het is vernieuwing en impact realiseren.
Premium...
Vernieuwend grafimedia ondernemerschap in 2021
BRANCHE – De eisen die anno 2021 aan goed en verantwoord ondernemerschap worden gesteld kun je gerust hoog noemen. Daarbij geeft de ondernemer tevens leiding aan zijn of haar organisatie. Ook dat vergt bijzondere kwaliteiten en eigenschappen. Meer dan ooit is de ondernemer èn leider èn verbinder tussen ideeën, mensen en processen. Inclusief het verantwoord inzetten van de productiefactoren arbeid, kapitaal en natuur.
Premium...
Van zwemparadijs tot stad van circulaire economie (2)
PRODUCTIE INNOVATIE – Het eerste artikel uit deze reeks van twee ging over het verbouwen van een voormalig zwembad in Rotterdam tot een bedrijvencentrum voor circulaire economie. In dit centrum, met de naam BlueCity, heeft ook drs. ing. Arie Hooimeijer zich met zijn nieuwe onderneming PaperInnovator BV gevestigd. In dit artikel legt hij uit wat zijn motivatie was om dit bedrijf te starten.
Premium...
Van zwemparadijs tot stad van circulaire economie (1)
PRODUCTE INNOVATIE – Een voormalig zwembad ombouwen tot een bedrijvencentrum voor circulaire economie. Dat kan alleen in Rotterdam. Onder de naam PaperInnovator BV heeft zich in dit centrum zeer recent, dat wil zeggen sinds mei van dit jaar, ook drs. ing. Arie Hooimeijer met zijn nieuwe onderneming gevestigd.
Premium...
Verrassend initiatief in de verpakkingswereld
VERPAKKINGSMEDIA – De verpakkingsindustrie in Nederland staat bekend om vooruitstrevende en innovatieve ontwikkelingen. Aan zaken die te maken hebben met het milieu wordt op grote schaal ook veel aandacht besteed. Echter nog niet genoeg en het mag best wat sneller volgens een aantal deskundigen in de verpakkingsbranche.
Premium...
Het zakendoen moet beter in de grafische industrie
MENSEN – Op ons artikel over persoonlijk drama bij een faillissement ontvingen wij een reactie van Mario Klomp. Hij stelt in zijn schrijven dat conventionele drukkerijen maar blijven volharden in oude systemen en wijze van benaderen van de markt. Gevraagd om zijn uitspraak nader toe te lichten, bleek Klomp hier van harte toe bereid te zijn.
Premium...
Grafische bedrijven laten geld liggen
BRANCHE – De afgelopen maanden hebben veel grafische en aanverwante bedrijven gebruik gemaakt van het door de overheid opgetuigd pakket regelingen om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Dat er ook interessante regelingen zijn om het ondernemersklimaat in de bedrijfstak te bevorderen is niet echt algemeen bekend. Over wat zo de verschillende mogelijkheden zijn, daar kan Tanja Storm van ‘Wereld van Papier’ alles over vertellen.
Premium...
Rob van Wanrooy: ‘Branche verandert, verdwijnt niet’
MENSEN – Wanneer je vandaag de dag kunt zeggen dat je 40, soms al wel 45 jaar in de grafische industrie werkzaam bent, kun je wel stellen dat je het één en ander hebt meegemaakt. Niet alleen technologische ontwikkelingen, maar ook dat veel bedrijven en beroepen niet meer bestaan. Wie veel van die ontwikkelingen in vier decennia van zeer nabij en intensief heeft ervaren is Rob van Wanrooy.
Premium...
Reacties