OPINIE – PVV, VVD, NSC en BBB waren ‘stilletjes’ in het debat gisteren over de voorgenomen btw verhoging op onder andere media. Boeken, tijdschriften en kranten zouden qua btw verhoogd worden van 9 naar 21%. De oppositie is vel tegen.
Premium...
Geen 48 uurs bezorging en btw media los van geheel
BRANCHE – PVV minister Beljaarts was zichtbaar teleurgesteld, de Tweede Kamer weigerde akkoord te gaan met de wens van PostNL post niet binnen 24 maar 48 uur te bezorgen. Vandaag was er voor het onderwerp flink wat aandacht bij onder andere BNR. De branche mag ‘voorzichtig’ spreken van een overwinning. Een tweede succes kwam vanuit de Eerste Kamer, waar de eventuele btw verhoging op kranten, tijdschriften en boeken niet wordt ‘meegezogen’ in de algehele belastingplannen.
Lees verder...
Kans behoud lage btw zeer klein, post mag dagje later
BRANCHE – De vier coalitie partijen houden vast aan de btw verhoging van 9% naar 21% voor mediaproducten als kranten, tijdschriften en boeken. Alleen de oppositie is tegen. De coalitie wil mogelijk meebuigen als de oppositie met kostendekkende alternatieven komt. Daarbovenop komt het politieke besluit dat PostNL post een dag later mag bezorgen.
Premium...
‘Geen btw van 21% op boeken, tijdschriften, kranten!’
BRANCHE – Nog twee weken en dan presenteert het kabinet Schoofs haar eerste miljoenennota tijdens Prinsjesdag. Ondanks massaal protest en een stevige lobby is dit kabinet nog steeds van plan het btw-tarief te verhogen voor onder meer boeken, tijdschriften en kranten van 9% naar 21%.
Lees verder...
Metro bestaat 25 jaar: enig overgebleven ‘gratis’ krant
BEDRIJVEN – Op 21 juni 1999 verscheen de eerste printeditie van Metro. Van iets ‘onlines’ was toen nog helemaal geen sprake. De krant lag in de bekende groene bakken voor het grijpen op met name treinstations door het hele land. Maart 2020 verdwenen de groene bakken en leefde de krant alleen nog een online leven. ‘Gratis kranten’ leefden gezamenlijk een relatief kort leven.
Premium...
Kranten en tijdschriften hoogste BTW van Europa
FINANCIEEL – Het broze akkoord tussen de vier coalitiepartijen houdt de gemoederen in ons land flink bezig. Kranten en tijdschriften staan er vol van en ook op radio en televisie krijgen de kopstukken van politieke Nederland de nodige aandacht. Diezelfde kranten en tijdschriften worden door de nieuwe plannen fors duurder en de publieke omroepen moeten structureel €100 miljoen bezuinigen en meer inzetten op digitalisering.
Premium...
GrafiStore automatiseert krantenproductie BDU Print
PARTNER BIJDRAGE – GrafiStore uit Almelo is een bekende speler op het snijvlak van automatisering en proces optimalisatie binnen grafische creatie- en productieprocessen. Eén van de recent afgeronde projecten vond plaats bij BDU Print voor onder andere de krantentitel Tubantia.
Lees verder...
Meeste dagbladen vandaag niet in print verschenen
BEDRIJVEN – Het mag uniek genoemd worden dat in vrijwel geheel Nederland geen enkele krant in print is verschenen. De uitgevers gaven massaal gratis toegang tot de web edities.
Lees verder...
Einde Metro betekent einde gratis dagbladen
BEDRIJVEN – Uitgever Mediahuis heeft besloten te stoppen met de printeditie van Metro. De krant is hard getroffen door het coronavirus. Adverteerders bleven massaal weg, dus daarmee de geldbron die de productie en distributie van de krant mogelijk moest maken. Het einde van Metro betekent het einde van ‘gratis’ in de gedrukte dagblad wereld.
Premium...
DPG Media en Mediahuis: eventueel noodscenario’s
BRANCHE – Nieuws, reclame, adverteerders, uitgevers, producenten. De hele keten heeft te maken met de gevolgen van het coronavirus. De krantenuitgevers DPG Media en Mediahuis blijven hun papieren edities uitgeven, echter met doorgaans minder pagina’s per titel.
Premium...
4 Amerikaanse kranten op maandag niet meer in print
BUITENLAND – De Amerikaanse titels The Press Herald, Lewiston Sun Journal, Morning Sentinel en Kennebec Journal zullen vanaf 2 maart alleen nog digitaal verschijnen. De krantenuitgever. CEO Lisa DeSisto maakte afgelopen week het ingrijpende besluit bekend.
Premium...
Belgische kranten spelen in op nadelen social media
BRANCHE – De kranten van onze Vlaamse zuiderburen bereiken ruim 4 miljoen lezers, 15% meer dan het jaar daarvoor. Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) deed onderzoek naar het leesgedrag van 10.000 Belgen. Inspelen op de nadelen van social media als nieuwsbron lijkt een succesvolle strategie.
Premium...
Kort nieuws o.a. EFI, Navigator, Zolemba, Roularta
KORT NIEUWS – Leestijd papieren kranten stabiel. Navigator verhoogt papierprijzen. Roularta investeert in lokaal digitaal. Zolemba sterk in etiketten. Ook deze week weer voor u gelezen, feiten, aankondigingen, evenementen en kort bedrijfsnieuws. Prettig weekend.
Premium...
Kort nieuws o.a. CAO’s, Vistaprint, Prindustry
KORT NIEUWS – FNV haalt eigen landelijke norm loonsverhogingen niet. Kranten verbeteren winst door kostenbesparingen. Koninklijke Em. de Jong doet overname in Duitsland. CMBO verandert opzet jaarlijkse ‘expert meeting’ over standaarden. De wekelijkse rubriek, met daarin de selectie van de voor u gelezen actualiteiten uit de branche.
Premium...
Kort nieuws o.a. papiermarkt, Quark, kranten, FNV
KORT NIEUWS – Ook deze week lazen wij voor u het nieuws, persberichten en aankondigingen en goten het geheel op onze eigenwijze manier in deze wekelijkse rubriek. Met onder andere: Quark probeert nog altijd de concurrentie aan te gaan met Adobe. Actuele krantencijfers van Piet Bakker. Ontwikkelingen in de papier- en inktmarkt. KVGO met voorjaarsevent en nieuw ‘jasje’ voor verenigingsmagazine.
Premium...
Kort nieuws o.a. boeken, folders, recycling, wet AVG
KORT NIEUWS – Goede resultaten boeken. Kranten houden stand met print. VIGC over recycling papier in een circulaire economie, CMBO en FESPA Nederland adviseren over AVG wetgeving. Kalenderwedstrijd 2018 ‘achter de rug’. Onze wekelijkse interpretatie van nieuwsfeiten, persberichten, branche nieuws, evenementen en aankondigingen. In één long-read van 5 minuten volledig op de hoogte.
Premium...
Stilte rondom capaciteit krantendrukkend Nederland
OPINIE – Het FD publiceerde afgelopen zaterdag een uitgebreide analyse over het afgelopen zeer turbulente jaar van TMG, met als ‘slotact’ de exit van de Amsterdams beurs afgelopen woensdag. Het artikel – hoe lezenswaardig het ook was – ging niet in op reorganisaties en nieuwe richtingen, laat staan dat de drukkerij capaciteit ter sprake kwam.
Premium...
FD zegt dat kranten rommelen met hun online cijfers
BRANCHE – Decennia lang waren de cijfers van kranten gebaseerd op de printoplage en daarbinnen opgesplitst in abonnementen en losse verkopen. De talrijke online businessmodellen verdeeld over alle titels maken de cijfers inmiddels vrijwel ondoorzichtig.
Premium...
Kort nieuws o.a. Reclamefolders, Heidelberg en Agfa
KORT NIEUWS – ANWB stopt met twee tijdschriften. Impact staking bij Corelio Printing in België. De Top-10 reclamefolders. New York Times groeit fors in digitaal bereik. Cijfers Heidelberg en Agfa. Onze wekelijkse selectie van actualiteiten, kort nieuws en verwijzingen.
Lees verder...
Piet Bakker over de generatie ‘alles’
OPINIE – Piet Bakker publiceerde recent een lezenswaardige ‘longread’ over de opkomst van de generatie ‘alles’ met daarbinnen de voorspellingen rondom het afscheid van de oude media. Wij vatten zijn conclusies rondom printmedia samen in een ‘shortread’.
Premium...
Reacties