Krantendeskundige Piet Bakker tekende onlangs een ‘kentering’ op in het krantenlandschap. Ondanks dalende oplage- en inkomstencijfers blijken kranten zich steeds beter te kunnen ontdoen van de (te grote) afhankelijkheid van adverteerders.
Premium...
Hoe verkoop ik een drukorder van een krant?
Hoe is het gesteld met het commerciële vermogen van Nederlandse krantendrukkers? We nemen de proef op de som aan de hand van een concreet voorbeeld. Mijn oordeel is niet positief. Er valt nog veel te leren, zo blijkt.
Premium...
Weekendopinie: iPad 5 jaar ‘concurrent van papier’?
‘De iPad als concurrent van papier’, dat was de strekking van een uitspraak van Cees Verweij een jaar na zijn aantreden als KVGO voorzitter in 2010. Hoe staat de iPad er nu voor en wat is er terecht gekomen van die vermeende concurrentie?
Premium...
De mythe van de weerloze krantenuitgever
Als ze het hebben over dalende oplagen, wijzen krantenuitgevers altijd met de beschuldigende vinger naar internet. Iets meer zelfreflectie is op zijn plaats.
Premium...
België: 200 miljoen euro subsidie voor dagbladen en tijdschriften
De Belgische federale overheid subsidieert de gedrukte pers: de Belgische post (Bpost) ontvangt elk jaar 200 miljoen euro voor het verspreiden van dagbladen en tijdschriften. Dat is 140 euro subsidie per krantenabonnement. Hoe zit dat eigenlijk?
Premium...
De krant innoveert in digitaal – kijk naar 33 jaar geleden ;-)
Soms kom je op YouTube ‘oud’ materiaal tegen, wat de moeite van het delen waard is. Onderstaand filmpje laat het begin van de digitalisering van kranten zien. Let vooral op wat er over ‘verdienmodellen’ wordt gezegd. Ziet u de verschillen met de huidige tijd? U mag het zeggen. Reacties van harte welkom!
Lees verder...
Gedrukte oplages kranten dalen, digitaal abonnement stijgt
Vooral De Telegraaf kreeg een flinke klap in het eerste kwartaal van dit jaar met een daling van de oplage met maar liefst 40.000 exemplaren, waarmee de oplage voor het eerst onder de 500.000 exemplaren komt. Ook de oplage van het AD daalde. Maar het is niet alleen kommer en kwel in de dagbladwereld, want drie van de vier dagbladen van de Persgroep stegen in oplage: Volkskrant, Trouw en Het Parool. Ook het FD zag de oplage stijgen. Wat vooral opvalt is de stijging van het aantal digitale abonnementen, bij nagenoeg alle kranten, met De Volkskrant als grootste met ww digitale abonnementen (en 24x.000 gedrukte oplage). Wat zijn de gevolgen van de daling van de gedrukte oplage en de groei van de digitale abonnementen voor de krantendrukkerijen?
Premium...
Reacties