BRANCHE – Na het formele deel van de Algemene Vergadering van het KVGO in de fraaie lokatie Hotel Nassau in Breda volgde het ‘levensverhaal’ van reclamebureau ondernemer Xander Koppelmans. Vanuit zijn eigen ervaringen met een ogenschijnlijk eenvoudige hack op zijn netwerk tekende hij een duidelijk beeld op van hetgeen cybercriminaliteit in het leven van een hardwerkende ondernemer heeft betekend.
Premium...
Coalitie akelig stil in debat over btw op media
OPINIE – PVV, VVD, NSC en BBB waren ‘stilletjes’ in het debat gisteren over de voorgenomen btw verhoging op onder andere media. Boeken, tijdschriften en kranten zouden qua btw verhoogd worden van 9 naar 21%. De oppositie is vel tegen.
Premium...
A&O campagne: aandacht voor personeelsbehoud
BRANCHE – Een nieuwe campagne van het A&O Fonds Grafimediabranche zet de spotlights op ziekteverzuim, personeelsbehoud, leiderschap en ontwikkeling in de grafimediabranche.
Lees verder...
Geen 48 uurs bezorging en btw media los van geheel
BRANCHE – PVV minister Beljaarts was zichtbaar teleurgesteld, de Tweede Kamer weigerde akkoord te gaan met de wens van PostNL post niet binnen 24 maar 48 uur te bezorgen. Vandaag was er voor het onderwerp flink wat aandacht bij onder andere BNR. De branche mag ‘voorzichtig’ spreken van een overwinning. Een tweede succes kwam vanuit de Eerste Kamer, waar de eventuele btw verhoging op kranten, tijdschriften en boeken niet wordt ‘meegezogen’ in de algehele belastingplannen.
Lees verder...
De eerste editie van de ‘Week van de Grafimedia’
BRANCHE – Vele tientallen bedrijven uit het hele land deden mee aan de ‘Week van de Grafimedia’. Natuurlijk tijd voor een terugblik en mogelijk ook een vooruitblik. De redactie nam contact op met Richard Leloux, directeur van het A&O fonds grafimediabranche, één van de initiatiefnemers van deze eerste editie.
Lees verder...
Kans behoud lage btw zeer klein, post mag dagje later
BRANCHE – De vier coalitie partijen houden vast aan de btw verhoging van 9% naar 21% voor mediaproducten als kranten, tijdschriften en boeken. Alleen de oppositie is tegen. De coalitie wil mogelijk meebuigen als de oppositie met kostendekkende alternatieven komt. Daarbovenop komt het politieke besluit dat PostNL post een dag later mag bezorgen.
Premium...
Zakelijke post: tarieven omhoog, kwaliteit omlaag
BRANCHE – Er is geen sprake van echte concurrentie op de reguliere postmarkt. PostNL is na de overname van Sandd in feite een monopolist geworden (die het overigens al lange tijd was) en valt met talloze regels binnen de Postwet en moet voldoen aan regels van de overheid. Dat lukt in een krimpende markt niet meer. KVGO stuurde een brandbrief.
Premium...
‘Geen btw van 21% op boeken, tijdschriften, kranten!’
BRANCHE – Nog twee weken en dan presenteert het kabinet Schoofs haar eerste miljoenennota tijdens Prinsjesdag. Ondanks massaal protest en een stevige lobby is dit kabinet nog steeds van plan het btw-tarief te verhogen voor onder meer boeken, tijdschriften en kranten van 9% naar 21%.
Lees verder...
Leden vakbonden stemden in met cao akkoord
BRANCHE – De redactie ontving vrijdagmiddag al een telefoontje van een grafisch ondernemer uit Noord-Holland. Of wij al wisten of het akkoord nu al definitief was. Op uiterlijk 7 augustus zou het ‘verlossende woord’ moeten zijn verschenen. Gistermiddag verscheen het bericht op de website van het KVGO dat de leden van de vakbonden ingestemd hebben.
Lees verder...
Ineens is ‘ie’ er (bijna): de nieuwe grafimedia cao
OPINIE – Terwijl iedereen in de laatste dagen van afgelopen week verlangde naar een mooi zonnig weekend, werd afgelopen week ineens een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor de grafimediabranche.
Lees verder...
Indruk.nu lanceert ‘Week van de Grafimedia’
BRANCHE – De personeelstekorten binnen de branche vormen een flinke zorg binnen menig bedrijf. Ouderen met veel kennis verlaten de bedrijven door het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Tegelijkertijd in de instroom van jong talent te gering. De ‘Week van de Grafimedia’ moet de branche in de schijnwerpers zetten om het tij te keren.
Lees verder...
‘Te mooi weer’ voor KVGO BBQ aan strand Horst
BRANCHE – De KVGO zomerbarbeque werd door een kleine 50 KVGO leden bezocht. Het nieuwe zomerevent van de brancheorganisatie moet dus nog even op ‘stoom’ komen. De locatie was voor de zomerse donderdag natuurlijk uitstekend gekozen. Maar de hoge temperatuur hield kennelijk nogal wat leden thuis, die wellicht de BBQ in eigen tuin opstartten.
Lees verder...
Forse werknemerstoename bij KVGO ledenbedrijven
BRANCHE – Het KVGO werkt hard aan het herstel van ledengroei. Toch is het niet te voorkomen dat er ook leden zijn die afscheid nemen van de brancheorganisatie, ondanks de steeds duidelijker wordende toegevoegde waarde voor de leden. Deel 2 van de analyse rondom ‘Grafimedia in Cijfers 2023’.
Premium...
Omzet in de branche in 2023 maar liefst 20% lager (*)
BRANCHE – De jaarlijkse publicatie ‘Grafimedia in Cijfers’ blikt terug op het afgelopen jaar. Opdrachtgever voor de jaarlijkse publicatie is A&O fonds grafimediabranche. GOC zorgt voor de uitvoering, waarbinnen met name Jos Teunen verantwoordelijk is voor de duiding van de cijfers. De omzet in de branche daalde met maar liefst 20%, maar dat getal vraagt om nuances.
Lees verder...
Vakbonden verwerpen 10% cao voorstel werkgevers
BRANCHE – Na een nogal lange periode van ‘stilte’ op de website van FNV, verscheen er eindelijk een reactie van de gezamenlijke vakbonden op het meest recente voorstel van de werkgevers, gedaan door AWVN. Dat aanbod betrof 6% vanaf 1 juli aanstaande en 4% vanaf 1 juli 2025.
Lees verder...
Innovatieve KVGO bijeenkomst: Is het AI of IA?
BRANCHE – Het was even wennen na de algemene vergadering in de ochtend. Leden en andere genodigden werden in het middagprogramma ‘ondergedompeld’ in kennis, kunde en cases over de veelbesproken ontwikkelingen rondom ‘Artifical Intelligence’. Of is het nu nog vaak ‘Intelligent Automation’?
Lees verder...
Historisch hoge loonsverhoging van 10% over 2 jaar
BRANCHE – De ledenraad van het KVGO heeft gisteren tijdens de algemene vergadering ingestemd met een loonsverhoging van 10% verdeeld over de komende 24 maanden. Dit akkoord is tot stand gekomen na bemiddeling van werkgeversorganisatie AWVN.
Lees verder...
Overvragen de vakbonden met meer dan 10%?
OPINIE – Afgelopen vrijdag werd al snel duidelijk dat de vakbonden niets voelen voor het werkgeversaanbod van 10% verdeeld over 27 maanden. De werkgevers wilden eerst een looptijd van 24 maanden, met verlengden dat met 3 maanden om de 10% betaalbaar te maken.
Premium...
Vandaag nieuwe cao onderhandelingsronde
FINANCIEEL – De lopende cao onderhandelingen voor de branche startten op 1 februari jl., gevolgd door drie bijeenkomsten op 29 februari, 6 maart en 15 maart. Vandaag zitten werkgevers en werknemers weer ‘bij elkaar’, of is het ’tegenover elkaar’?
Premium...
“Looptijd 2 jaar, dan weer naar loongebouw kijken.”
BRANCHE – In 2022 hadden de vakbonden de inflatie aan ‘hun zijde’ om hun eisen met extra argumenten te omkleden. Looneisen van 12-15% waren in vele branches geen uitzondering. Lang niet alles werd aan werkgeverszijde gehonoreerd. Met de nu veel lagere inflatie kunnen de vakbonden hun eigen niet handhaven. Er is een dalende trend in loonstijgingen. Wat is de huidige stand van zaken binnen de lopende cao onderhandelingen voor de grafimediabranche?
Premium...
Reacties