De echte onderhandelingen over een nieuwe Grafimedia cao beginnen komende week. Deze week werden de voorstellen bekend van het KVGO. ‘Teleurstellend’, aldus bestuurder Bernard van Iren (FNV KIEM). ‘Met deze voorstellen gaan de arbeidsvoorwaarden met zo’n vijf procent achteruit.’
Premium...
Onderhandelingen Grafimedia cao gaan eindelijk beginnen
Het heeft meer dan een half jaar geduurd, maar nu gaat het toch echt gebeuren: vakbonden en KVGO beginnen op 20 mei aan de echte onderhandelingen over een nieuwe Grafimedia cao. Alle looneisen van de vakbond liggen nog steeds op tafel. Wat gaat het worden?
Premium...
Waar blijft die Grafimedia cao toch?
Sinds augustus vorig jaar is er geen cao voor de grafische bedrijfstak. En kennelijk vinden alle partijen dat wel best, zo lijkt het. Maar een bedrijfstak zonder cao, dat kan toch eigenlijk niet? Wat is de stand van zaken, op de dag na de Dag van de Arbeid?
Premium...
Optimisme in Duitse grafische industrie
De maandelijkse conjunctuurtest van de Duitse grafische werkgeversclub BVDM toont een verbetering ten opzichte van eerdere maanden. Dat blijkt uit de reacties van 300 grafische ondernemingen bij onze oosterburen.
Lees verder...
Dit jaar loonsverhoging van 3 procent voor Duitse grafici
De Duitse grafici hebben een nieuwe cao, die loopt tot 31 maart 2016. Met twee keer een verhoging van de lonen: drie procent op 1 mei 2014, en nog een keer 1 procent op 1 april 2015. Hoe staat het eigenlijk met de Nederlandse Grafimedia cao, die al afliep op 1 augustus 2013?
Premium...
‘Gratis maar niet goedkoop’
Dat motto (gejat van gratis dagblad De Pers) was afgelopen week van toepassing op alle nieuwsberichten van onze site vanwege ons jubileum: we bestaan een half jaar. We kijken ook weer even terug met een knipoog.
Lees verder...
‘Comfortabele CAO zo goed als gereed’
Dat schrijft vakbond FNV KIEM op haar website. ‘In de grafische industrie wordt hard gewerkt aan vernieuwing van het cao-instrument. De zogenaamde Comfortabele Arbeidsovereenkomst zorgt voor maatwerk, gericht op duurzame inzetbaarheid.’ Wat is er bereikt?
Lees verder...
Publieksprijs Kalenderwedstrijd: ‘Techniek is sexy’
Elk jaar wordt er gestreden om de de prijs van de beste en de mooiste kalenders van Nederland en Belgie in een groot aantal categorieen. De publieksprijs ging naar Machinefabriek Bosserveld. ‘Techniek is sexy.’ Onderstaand het persbericht over de kalenderwedstrijd. Morgen een journalistiek verslag.
Lees verder...
‘Anne Ringsma is back in town’
Printmedianieuws kijkt zo nu en dan ‘met een knipoog’ terug op het nieuws van de afgelopen week. Hoofdpunten van het nieuws deze week: Voorzitter Cees Verweij wil het KVGO laten groeien en Anne Ringsma is weer zichtbaar actief in de grafische wereld.
Lees verder...
Ook CMBO wil méér samenwerking met andere grafische clubs
KVGO voorzitter Verweij wil meer samenwerking met andere grafische organisaties zoals ZSO, CMBO, Kartoflex en vkgo. ‘Er zijn nu nog te veel aparte kleine clubjes.’ Wat vindt Arjen Molendijk, directeur van het CMBO, van het bundelen van de krachten in één organisatie?
Premium...
Comfortabele CAO bijna klaar, daarna de loonsverhoging?
Onder de kop ‘nieuwe cao in het verschiet’ verwacht FNV KIEM dat de Comfortabele cao zo goed als gereed is, af te ronden op 31 maart. ‘Alleen nog wat komma’s en punten.’ Daarna komt het echte werk: hoe voeren we de nieuwe cao in en wat gebeurt er met de lonen?
Premium...
Voorzitter Cees Verweij wil een tweede termijn bij KVGO
Op 21 mei wordt een nieuw bestuur gekozen voor de ondernemersvereniging Koninklijke KVGO. De huidige voorman van de Nederlandse drukkers is Cees Verweij, en hij wil herkozen worden. Zijn doel is een groter KVGO. ‘Er zijn nu nog te veel aparte kleine clubjes in de grafische wereld.’
Premium...
Decentrale afspraken loonsverhoging mogelijk in nieuwe Grafimedia CAO
‘Partijen zetten stappen richting grafische cao’, aldus FNV KIEM. Gisteren zijn een groot aantal afspraken gemaakt tussen vakbonden en werkgevers (KVGO). De opvallendste afspraak gaat over het loon: ‘Collectieve afspraken over loonsverhogingen door periodieken kunnen op bedrijfsniveau anders worden ingevuld.’
Lees verder...
Geen applaus voor printcampagne van KVGO
Afgelopen week was ‘print’ veel in het nieuws: met een campagne van het KVGO om het gebruik van drukwerk te stimuleren (‘Print Pakt’), maar ook met de aankondiging dat De Telefoongids nog wel een jaar of vijf in print zal verschijnen. Printmedianieuws kijkt terug op de week, met een knipoog.
Lees verder...
‘Print Pakt’: KVGO start campagne voor drukwerk
Op de Ledenraadvergadering van het KVGO afgelopen woensdag werd de nieuwe campagne getoond om drukwerk te promoten. De titel luidt ‘Print Pakt’ en is vooral bedoeld om drukkers te ondersteunen bij het vergroten van de omzet. Het bleef erg stil in de zaal na de presentatie.
Premium...
‘Eerst Comfortabele CAO, dan pas onderhandelen over de Grafimedia CAO’
Dat zei een optimistische Truus Boomgaard op de Ledenraad van het KVGO afgelopen woensdag 12 februari. Maar of die ‘Comfortabele’ er snel komt, valt te betwijfelen. ‘Vakbonden zijn huiverig om bestaande rechten op te geven.’ En er zijn een heleboel technische problemen rond het ‘individuele keuzebudget’.
Premium...
‘Print is niet dood’
‘De berichten over mijn dood zijn sterk overdreven’, aldus parafraseerde KVGO voorzitter Cees Verweij het bericht van het overlijden van ‘print’. Er waren vorige week wel meer opvallende ‘koppen’ boven het nieuws. Printmedianieuws bekijkt er een paar, met een knipoog.
Premium...
Gesprekken over Grafimedia cao zitten muurvast
Er is nog steeds geen nieuwe Grafimedia cao. ‘Er zit geen schot in de onderhandelingen’, zegt FNV KIEM bestuurder Bernard van Iren. ‘Het KVGO houdt vast aan ‘geen loonkostenstijging’ en de vakbonden willen een loonsverhoging.’ De stand van zaken op een rijtje.
Premium...
‘Print is niet dood’, zegt KVGO voorzitter Cees Verweij. ‘Print pakt’
Op de goed bezochte Vakdag 2014 van maandblad Graficus op woensdag 5 februari sprak KVGO voorzitter Cees Verweij over de ‘toekomst van de grafische bedrijfstak’. Maar wat die toekomst dan precies inhield kwam niet helemaal uit de verf. ‘Kracht van print staat recht overeind.’
Premium...
Kalenderfeestje grafische branche: voor wie maken we wat?
75 kalenders werden bij de 32e editie van de Kalenderwedstrijd aan een deskundige vakjury voorgelegd om de ‘mooiste’ grafische kalender van 2014 te kiezen. Wat is het bereik van dit feestje? Bij wie hangt die mooiste kalender? Hoe lang houden we dit papieren feestje nog vol?
Lees verder...
Reacties