BRANCHE – Deze week zijn de onderhandelingen voor een nieuwe cao in printmediabranche begonnen. KVGO zegt op haar websiute dat de eerste verkennende gesprekken in goede sfeer zijn gestart.
Premium...
Onderhandelingen cao openstellen voor niet-leden
OPINIE – Het KVGO meldt op haar website volledig achter de AVV (Algemeen Verbindend Verklaard) plannen van de vakbonden te staan. Ze gaan daarin zo ver dat ze ook samen met de werkgevers binnen de Mediafederatie (uitgevers) tot een gezamenlijk akkoord willen komen. Is het nuttig om ook niet-leden te betrekken bij de cao onderhandelingen? Al is dat in het corona tijdperk lastig.
Premium...
Werkgevers willen huidige cao met een jaar verlengen
BRANCHE – Terwijl de werknemers zich hard maken dat de werkingssfeer van de cao ook gaat gelden van niet-leden van werkgeversorganisatie KVGO, lijken de werkgevers zich vooral voor te bereiden op het behoud van de huidige cao, zonder dat de kosten gaan stijgen. De branche kan naast de verliezen door corona geen geld vrijmaken voor loonsverhogingen.
Premium...
FNV wil bredere Algemeen Verbindend Verklaring
OPINIE – Onder de titel ‘Eerlijk loon voor iedereen in de Grafimedia en Uitgeverijen’ roept FNV werknemers op om de AVV weer op de politieke agenda te krijgen om werkgevers die geen lid zijn van KVGO (grafisch) of Mediafederatie (uitgeverijen) te verplichten de cao afspraken te respecteren.
Premium...
Kabinet komt met derde ronde NOW-steunpakket
BRANCHE – Per 1 oktober verlengt het kabinet de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW). De verlenging betreft drie tijdvakken van ieder drie maanden. De regeling wordt aan de ene kant steeds soberder. Aan de andere kant wordt het gemakkelijker om met behoud van subsidie te reorganiseren.
Lees verder...
Oproep KVGO: blijf alert op corona
BRANCHE – Verslapping rondom de aandacht voor corona zien we inmiddels overal. De ‘1,5 meter afstand maatschappij’ bestaat slechts nog in theorie en in de praktijk slechts in specifieke gevallen. Op straat en in de supermarkten zijn het slechts enkelen die de regels in acht nemen. KVGO roept haar leden op blijvend alert te zijn op de gevolgen van het corona virus.
Lees verder...
Grafimedia cao loopt ‘gewoon door’
BRANCHE – Eind juni werd al bekend dat FNV de centrale looneis van 5% los zou laten. Dat de grafimedia cao na 1 augustus geen nieuwe versie zou krijgen, was al min of meer voorspelbaar. Onderhandelingen zouden aanzienlijk lastiger zijn vanwege corona. Daarnaast zitten werkgevers in deze rijd niet te wachten op nieuwe looneisen voor de komende jaren.
Premium...
Derde enquête iets minder in trek bij KVGO leden
BRANCHE – Slechts 20% van de pakweg 750 leden waren bereid tot het invullen van de derde KVGO enquête. KVGO doet er alles aan om de situatie in grafische Nederland in kaart te brengen en waar mogelijk ook de nodige hulp te bieden via de mogelijkheden van de overheid.
Premium...
Cijfers CBS iets gunstiger t.o.v. KVGO onderzoek
BRANCHE – GOC vatte de cijfers samen, zoals deze via het CBS vanuit de branche zijn aangeleverd. De analyses zijn van afgelopen maart en april, waarin met name april ernstige daling in de omzet lieten zien. Ook in Duitsland werd de maandelijkse analyse van de branche geactualiseerd.
Premium...
Campagne ‘Je leest beter van papier’ te verdedigend
BRANCHE – Dat je beter van papier leest is zeer betrekkelijk. Natuurlijk is het lezen van een roman vanaf een iPad geen lolletje, vanaf een goede e-Reader is de ‘bijna-papier’ ervaring een feit. Dus een campagne met zo een titel, aangevuld met ‘Je slaapt beter met paper’ en ‘Je doet beter met papier’, zal weinig indruk maken. Het is een leuk ideetje, maar qua marketing stelt het niet veel voor om de branche te helpen.
Premium...
Nutteloos stapje JA/JA-sticker in Den Haag
BRANCHE – De vraag aan de voorzieningenrechter in Den Haag om nog een paar maanden te wachten met de invoering van de JA/JA sticker per 1 juli, werd afgewezen. Dat de Hoge Raad zich nog in zijn algemeenheid zou moeten uitspreken over de rechtmatigheid van de gevreesde sticker, werd eveneens genegeerd.
Premium...
Tim de Kraker van print.com: social-media marketing
OPINIE – Tim de Kraker van print.com maakte middenin de corona-crisis slim gebruik van zijn eigen LinkedIn profiel, waarin hij zowel ondernemers als KVGO voorzitter Dick Naafs aan het woord liet om hun visie te delen productiecapaciteit de deur uit te doen en vooral zaken te gaan doen met print.com. Zijn boodschap had in ieder geval ‘reactie-effect’. Branche analist Hans Schoolenberg reageerde afgelopen week.
Premium...
FNV laat centrale cao looneis ‘los’
BRANCHE – Het besluit van vakbond FNV de ‘centrale looneis’ van 5% los te laten, is puur ‘politieke’ inzet op komende onderhandelingen. Tijdens de vorige cao ronde binnen de branche werd de toenmalige opgelegde centrale eis ook niet gehaald. De huidige cao loopt tot 1 augustus, er werd gemiddeld 2,57% loonsverhoging gerealiseerd.
Premium...
Coronaprotocol branche ‘mosterd na de maaltijd’
BRANCHE – Arbo Grafimedia bracht afgelopen week het zogenaamde ‘Coronaprotocol’ uit voor werkgevers en werknemers binnen de branche. Hoe zinvol alle aanbevelingen ook zijn, het voelt als ‘mosterd na de maaltijd’.
Premium...
Grafische branche Duitsland tussen hoop en vrees
BUITENLAND – Ook bij onze oosterburen komt de hoop op herstel binnen de branche weer langzaam op gang. De Duitse brancheorganisatie bvdm – Bundesverband Druck und Medien – publiceerde deze week de laatste actuele trendcijfers op basis van onderzoek door het Duitse Informations und Foschungsstelle (IFO). Het eigen bvdm onderzoek laat een minder positief beeld zien.
Premium...
KVGO blijft onverminderd inzetten op vernieuwen
BRANCHE – KVGO gaat zeker door met ‘vernieuwen’. Het is immers één van de vier pijlers binnen slogan ‘versterkt, vernieuwt, verbindt, vertegenwoordigt’. Maar ‘zonder wrijving geen glans’ geldt zeker voor het KVGO na het vertrek van Miguel Delcour maar in nog heftiger mate door de gevolgen van de coronacrisis. In gesprek met voorzitter Dick Naafs en directeur Bram Ter Beek.
Lees verder...
KVGO: Grafische sector in mistroostige situatie
BRANCHE – De situatie in de grafische sector is in de afgelopen maand nog verder verslechterd. Dat blijkt uit de antwoorden op de tweede KVGO-enquête naar de gevolgen van het coronavirus. Maar liefst 92 procent van de invullers had in april te maken met omzetverlies en een nog groter gedeelte verwacht in mei omzetverlies te zullen lijden.
Lees verder...
Tijdelijk meer A&O Fonds subsidie
MARKETING – Vanaf 1 mei 2020 heeft het A&O Fonds Grafimediabranche tijdelijk de eigen subsidieregeling van 40% naar 50% verhoogd.
Lees verder...
KVGO spotje bij STER in komende maand
BRANCHE – Verschillende brancheorganisaties krijgen bij de STER gratis reclametijd aangeboden om de belangen van hun branches aan een groter publiek kenbaar te maken. KVGO maakte onderstaand filmpje. Oordeel zelf.
Lees verder...
KVGO-enquête laat forse gevolgen corona zien
BRANCHE – Het coronavirus zorgt voor een ongekende afname in omzet bij de leden van het KVGO. Dat blijkt uit een onlangs gehouden enquête waar ruim 25 procent van de KVGO-leden aan heeft deelgenomen. Van deze bedrijven rapporteert 84 procent een omzetverlies in maart en verwacht zelfs 93 procent in april minder omzet te hebben.
Lees verder...
Reacties