BEDRIJVEN – Op 21 juni 1999 verscheen de eerste printeditie van Metro. Van iets ‘onlines’ was toen nog helemaal geen sprake. De krant lag in de bekende groene bakken voor het grijpen op met name treinstations door het hele land. Maart 2020 verdwenen de groene bakken en leefde de krant alleen nog een online leven. ‘Gratis kranten’ leefden gezamenlijk een relatief kort leven.
Premium...
Belgische Metro van 4 naar 3 printedities per week
BUITENLAND – Metro bestaat in België 22 jaar. Echt feest wordt het niet, de gratis krant gaat met een oplage van 150.000 exemplaren vanaf vandaag van 4 naar 3 edities per week en wel op maandag, woensdag en vrijdag.
Premium...
Moederbedrijf gratis krant Metro stopt na 24 jaar
BUITENLAND – In ons land werd de titel Metro al in 2012 overgenomen door de Telegraaf Media Groep. De Stockholmse uitgeverij ontwikkelde zich tot één van de grootste krantenuitgeverijen ter wereld. Na 24 jaar is het voorbij.
Premium...
Vandaag laatste Spits, morgen Telegraaf op tabloidformaat
Spannende dagen voor uitgever TMG: vandaag de laatste editie van gratis krant Spits en morgen het eerste nummer van De Telegraaf in tabloidformaat.
Lees verder...
Grafimedia cao: ‘Gat is te groot’ en ‘onhaalbare eisen’
Persberichten over de onderhandelingen voor een nieuwe Grafimedia cao bevatten altijd prachtige teksten, zoals hierboven staat vermeld. Printmedianieuws maakt elke week een selectie uit de vele persberichten. Met onder meer de groei van folders in de mediabestedingen.
Lees verder...
Dagblad Spits verdwijnt, website blijft bestaan
De Telegraaf Media Groep gaat snijden in Spits. De titel verdwijnt in print en zal ‘opgaan’ in Metro, de ‘andere’ gratis titel binnen de krantenuitgever. TMG zegt de oplage van Metro te verhogen naar 510.000 exemplaren. Wat zijn de gevolgen?
Lees verder...
2014: ‘The Year of the Paywall’, zegt Businessweek
Is nieuws gratis? Dat is al sinds de opkomst van Internet het grote vraagstuk voor uitgevers. Steeds meer uitgevers vragen geld voor (de achtergronden van het) nieuws. Ook gratis kranten zijn op de terugtocht. Wat zijn de gevolgen voor de drukkers?
Lees verder...
Nieuwe reorganisatie bij Telegraaf
Tijdelijke topman Steijn geeft een maand na zijn aantreden al duidelijkheid over de gewenste koers van de Telegraaf Media Groep: de ‘merken’ worden leidend, ongeacht de manier waarop de content wordt verspreid (print, internet, radio, etc), dus dat is goed nieuws voor De Telegraaf en de kranten van de HDC Mediagroep. Het slechte nieuws is dat er meer arbeidsplaatsen vervallen dan de eerder genoemde 350. In augustus wordt meer bekend. Niet duidelijk is wat de nieuwe plannen betekenen voor de beide grote krantendrukkerijen in Amsterdam en Alkmaar: samenvoegen of apart laten?
Premium...
Reacties