BEDRIJVEN – Er was ‘ooit een tijd’ dat 3D printen vooral door het woord printen wellicht een nieuw domein zou kunnen worden van de grafische branche. Dat is het niet geworden, wellicht enkele uitzonderingen daargelaten. 3D printen is inmiddels volwassen geworden grotendeels buiten het gezichtsveld van de grafische branche. Zijn er toch nog kansen?
Premium...
Brand-owners: ‘Duurzame verpakkingen vertraagd’
MILIEU – Volgens Packaging Europe komen grote brand-owners terug op eerder milieu doelstellingen voor wat betreft duurzame verpakkingen. Onder andere Unilever, PepsiCo en Colgate-Palmolive zeggen dat ‘ze het niet redden’. Hoe komt dat? Een samenvatting van het artikel, aangevuld met op- en aanmerkingen door de redactie.
Premium...
Cepi: Europese papier recycling op 70,5% in 2022
MILIEU – Volgens het ‘Monitoring Report 2022 – European Decleration of Paper Recycling 2021-2030’ is de recycling van papier in Europa 1,8% afgenomen ten opzichte van afgelopen jaar. Het betreft het gemiddelde percentage van 27 EU landen plus Noorwegen, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.
Premium...
Golfkarton segment zowel in de lift als in de regels
VERPAKKINGSMEDIA – Verpakkingen in alle maten en soorten is voor veel producerende bedrijven en toeleveranciers de groeistrategie voor de komende jaren. Golfkarton kreeg een extra impuls door de explosieve groei in e-commerce gedurende de corona pandemie. Die groei vlakt echter wat af en ook de overheid stelt eisen door nieuwe verpakkingsregels.
Premium...
Europees recyclingpercentage 71,4%
MILIEU – In 2021 werd 71,4% van oudpapier en -karton opnieuw gebruikt. Procentueel daalde dit met 1,9%, maar in absolute zin nam de hoeveelheid ingezameld papier en karton toe met 2% tot maar liefst 57,1 megaton.
Premium...
Succesvolle recycling van verpakkingen Duitsland
VERPAKKINGSMEDIA – De zogenaamde ‘Verpakkingswet’ die in Duitsland geldt, heeft geresulteerd in flinke successen op het gebied van verpakkingsrecycling. Dat zegt Kim Cheng, directeur van het Duitse Verpakkingsinstituut (DVI). Een samenvatting van haar bevindingen vanuit print.de. Tevens aandacht voor de situatie in eigen land.
Premium...
Verpakkingsplastic tóch perspectief in EU-Green Deal
VERPAKKINGSMEDIA – Dit jaar voelde de European Food & Beverage Plastic Packaging Summit dd. 26-27 februari jl. in Brussel, spotlights op zich gericht door dr.Frans Timmermans, klimaatpaus in Dr.Ursula von der Leyen’s kersverse Europese Commissie. 110 deelnemers (waarvan ⅓ dames) kregen twee dozijn presentaties van stakeholders, doortrokken van EU-Green Deal stress.
Premium...
‘Van pizzaresten kunnen we geen papier maken’
MILIEU – De Federatie Nederlandse Oudpapier Industrie (FNOI) ziet op korte termijn geen verbetering op de markt van oud papier. De kosten gaan omhoog om ‘oud papier’ te recyclen en weer voor productie geschikt te maken. En China heeft de regels voor import van oud papier aanzienlijk verscherpt. Het FD sprak met John van den Heuvel van Peute Recycling.
Premium...
Mis het niet, Rotterdams’ top over Plastic Packaging
VERPAKKINGSMEDIA – Op 27 en 28 februari loopt in Rotterdam de vierde topconferentie over plastic packaging in Europa’s voedings- en drankenmarkt.
Lees verder...
Global Summit: zegen en vloek plastic verpakkingen
VERPAKKINGSMEDIA – Met grote ernst spraken verpakking-genererende stakeholders over beheersing van afvalstromen, recycling en plasticreductie. ‘Packaged. The 7th Global Summit’ 25-26 juni in Amsterdam werd vooral getriggerd door de vaak geïllustreerde ‘plastic soup’-problematiek. Staal en kartonverpakkingen gaven lichtelijk tegengas.
Premium...
Kort nieuws o.a. Crossmedia, Xeikon, Multicopy
KORT NIEUWS – De Crossmedia Awards 2018 voor zowel offline als online media. Mensen willen best wel betalen voor mooie kalenders. Xeikon Café met focus op uiteenlopende verpakkingen. Multicopy biedt zichzelf inspiratie. Een compilatie van crossmediaal breed bedrijfsnieuws, evenementen en overigen berichten uit de branche.
Premium...
Reacties