Uitgever Sanoma gaat door met de verkoop van tijdschriften, die niet meer behoren tot de kernactiviteiten van de Finse uitgever. Dit keer zijn de titels Panorama, Nieuwe Revu en Playboy aan de beurt. Koper is het Groningse Pijper Media. Gaat Pijper deze ‘mannenbladen’ ook zelf drukken?
Premium...
Pijper Media en Meijer Rotatie laatste der Mohikanen
Het aantal (rotatie-)drukkers van tijdschriften loopt al jaren terug, ook in Nederland. Dit jaar was diepdrukkerij Biegelaar aan de beurt met een faillissement. Over vijf jaar is er nog maar één over, zegt Roto Smeets Group. Namelijk de rotatiebedrijven van Roto Smeets zelf. Maar klopt dat wel?
Premium...
Roto Smeets: markt voor tijdschriften daalt veel sneller
Roto Smeets Group zegt in een ‘business update’ over het eerste kwartaal van dit jaar dat de markt voor tijdschriften sneller is gedaald dan tot nu toe. De omzet van het drukken van folders (‘commercial printing’) is gelijk gebleven. Vandaag is de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders.
Premium...
Veel cijfers afgelopen week, met een piepklein winstje voor Heidelberg
Het was een week van nieuws met veel cijfers: ontslagvergoedingen Tetra Pak, kwartaalcijfers van persfabrikanten en het jaarverslag van Roto Smeets Group. Peter Luit en Erik van Erp kijken met een knipoog terug op de opvallendste berichten van de afgelopen week.
Premium...
Roto Smeets Group: marktprijs daalt net zo snel als kosten
Je zou er bijna moedeloos van worden: de met veel inspanning gerealiseerde daling van de kosten in 2013 bij Roto Smeets Group was ‘net voldoende om de prijsdaling in de markt bij te houden’. Printmedianieuws las het jaarverslag 2013. Wat verdient CEO Joost de Haas eigenlijk?
Premium...
Grote bonus voor falende top van Mecom
Dieptepunt deze week was een enorme bonus voor de top van Mecom, het Britse moederbedrijf van Wegener. Voor topmannen, die honderden miljoenen euro’s hebben verspeeld met hun mislukte avontuur met Europese kranten. We kijken terug met een knipoog.
Premium...
Strategie Roto Smeets: toegevoegde waarde en schaalvergroting
Het jaarverslag over 2013 van de 20 jaar oude Roto Smeets Group geeft een aardig inkijkje in de (Europese) grafische markt voor grote bedrijven: de grens van alsmaar bezuinigen binnen de eigen bedrijven is bereikt. ‘Schaalvergroting zal voor concurrerende kostprijzen moeten zorgen.’
Premium...
Bertelsmann-dochter verkoopt drukkerijen in USA
Uitgeverij Gruner + Jahr is onderdeel van de grote Duitse uitgever (en drukker) Bertelsmann. De Amerikaanse drukkerijen van G + J worden verkocht. ‘Drukken is geen core business meer’, zegt de uitgever. Wat gebeurt er met de drukkerijen van de uitgever in Europa?
Lees verder...
‘Gratis maar niet goedkoop’
Dat motto (gejat van gratis dagblad De Pers) was afgelopen week van toepassing op alle nieuwsberichten van onze site vanwege ons jubileum: we bestaan een half jaar. We kijken ook weer even terug met een knipoog.
Lees verder...
‘Productieproces weekblad Economist is bijna ballet’
Topman Joost de Haas van de Roto Smeets Group werd vrijdag 4 april geïnterviewd door BNR Radio. Hij noemde het productieproces van weekblad The Economist bij zijn drukkerij in Weert ‘bijna ballet’, zo minutieus moet dat verlopen. Wat zei De Haas nog meer over de grafische bedrijfstak?
Premium...
Overname Ten Brink Offset maakt Wilco de grafische nummer drie van ons land
Door de overname van Ten Brink Offset in Meppel door boekendrukker Wilco Printing & Binding in Amersfoort ontstaat een van de grotere grafische bedrijven van ons land, met een gezamelijke omzet van naar schatting 80 miljoen euro en opgeteld ruim 400 medewerkers.
Premium...
‘Roto Smeets Group wil meer zijn dan een drukkerij’
Met deze kop opende De Financiële Telegraaf op woensdag de economiepagina. Aanleiding was het nieuws dat de Roto Smeets Group (RSG) niet van plan is een of meer Sanoma-bladen over te nemen. Wel zei topman Joost de Haas dat RSG uitgevers wil helpen met hun ‘backoffice’. Maar dat doet Senefelder Misset toch al jaren?
Lees verder...
Reorganisatie drukt Roto Smeets Group in rode cijfers
Er lijkt licht aan het einde van de tunnel bij de grootste drukker van Nederland: zonder reorganisatiekosten behaalde de Roto Smeets Group (RSG) in 2013 een kleine netto winst. Volgens topman Joost de Haas staat RSG er relatief goed voor. ‘Onze bedrijven zijn leidend in hun marktsegmenten.’
Premium...
Vader en dochter Ten Klei in nieuw gebouw met DM Impressions
Joop ten Klei is een veteraan op het gebied van direct mail. Op zijn 65ste begon hij samen met zijn dochter Jacqueline een nieuw bedrijf: DM Impressions. Vorige week werd na acht jaar een nieuw gebouw betrokken in Purmerend. ‘We waren uit ons jasje gegroeid.’
Premium...
‘Duitse drukkers momenteel te duur voor Nederlandse tijdschriften’
Inkoopdirecteur Joost Prins koopt jaarlijks voor 30 miljoen euro aan drukwerk in voor de vele tijdschriften van tijdschriftuitgever Sanoma Netherlands. Dat is exclusief het door Sanoma zelf ingekochte papier. ‘De bulk van ons werk wordt gedrukt bij vijf drukkers in Nederland, België en Polen.’
Premium...
Privé en Vrouw gedrukt bij Roto Smeets na faillissement Biegelaar
Met het vertrek van de beide weekbladen Privé en Vrouw van uitgever Telegraaf (TMG) naar de diepdrukpersen van de Roto Smeets Group in Deventer komt een einde aan een lange historie tussen TMG en Biegelaar. Ooit was Biegelaar eigendom van TMG. Een overzicht.
Premium...
Curator werkt aan doorstart diepdrukkerij Biegelaar
Het gaat nu snel: gisteren ging diepdrukkerij failliet en nu al wordt gewerkt aan een mogelijke doorstart van het bedrijf uit Maarssen. Curator Rogier Karskens onderzoekt of een doorstart van de failliete drukkerij Biegelaar mogelijk is.
Premium...
Maarten Coerman verlaat Roto Smeets Group voor de tweede keer
Aan de vooravond van een grote reorganisatie bij de Roto Smeets Group (RSG) stapt Maarten Coerman op. Voor hem is er geen plek in de nieuwe divisiestructuur, vindt hij zelf. Het is niet de eerste keer dat Coerman vertrekt bij RSG. Frans Boelens en Ronald van Rossum volgen hem op.
Premium...
Gaat Biegelaar nu toch failliet?
Twee weken geleden stond het op de site van FNV KIEM: ‘Biegelaar niet failliet.’ En directeur Robert Levöleger van Biegelaar Print noemde een dreigend faillissement toen dan ook ‘onzin’. Maar vanmiddag is het laatste woord aan de rechtbank en zou het toch zo maar kunnen gebeuren.
Premium...
Wat zijn de gevolgen van overname Drukwerkdeal.nl?
Voor directeur en groot aandeelhouder Marco Aarnink is de overname van Drukwerkdeal.nl door VistaPrint een droomdeal. ‘Een betere overname had ik niet durven dromen.’ Maar wie vist er achter het net? En wat betekent de overname voor Nederlandse grafische bedrijven?
Premium...
Reacties