BEDRIJVEN – Als laatste onderneming in het drieluik over de bij het MDMX netwerk aangesloten grafische bedrijven is een bezoek gebracht aan De Mediagraaf in Oudewater. De Mediagraaf heeft ten opzichte van de twee eerder in deze serie onder de loep genomen bedrijven een geheel eigen uitstraling.
Premium...
DRUPA 2024 gezien vanuit strategisch perspectief
OPINIE – Nog even geduld. Eind mei is het zover. Van 28 mei tot en met 7 juni komt de internationale grafische industrie samen op DRUPA 2024 in Düsseldorf. Gedurende 11 dagen presenteren zowel wereldspelers als nieuwkomers hun meest recente innovaties.
Lees verder...
KVGO heeft weg naar herstel gevonden: meer leden!
BRANCHE – De KVGO bijeenkomst in ‘Het Oude Magazijn’ Amersfoort begon en eindigde spetterend. Perfect inspelend op de verkiezingen van 22 november aanstaande wist de ‘partijleider’ van DGP (De Grafische Partij), de positieve snaren goed te raken.
Lees verder...
Gallus zet nieuwe koers uit bij 100-jarig bestaan
EVENEMENT – In Zwitserland in Sankt Gallen werd het Gallus Experience Centre vorige week geopend. Die opening was tevens aanleiding om een nieuwe koers uit te zetten bij het 100-jarig bestaan. Heidelberg CEO Ludwig Monz was daarbij vanuit het moederbedrijf aanwezig.
Premium...
Einde grafische papierproducten Stora Enso
TOELEVERANCIERS – Met de sluiting van de Stora Enso productievestigingen in het Duitse Maxau aan Schwarz Produktion, komt vrijwel een einde aan de productie van grafische papierproducten van de papierfabrikant. Stora Enso richt zich verder op zich op hernieuwbare producten op het vlak van verpakkingen, oplossingen voor de bouwsector en innovaties op het domein van biomaterialen.
Premium...
Hunkeler Innovationdays: al 14 edities succesvol
EVENEMENT – De 2023 editie was de veertiende in een reeks met een tweejaarlijkse frequentie. In 2021 ging het evenement niet door vanwege de corona-pandemie. Maar de 2023 editie kreeg veel internationale aandacht. De ’thema gerichtheid’ van Hunkeler Innovationdays is een duidelijk bewijs dat dit soort evenementen voorzien in een grote behoefte.
Premium...
Strategie heeft een grote toegevoegde waarde
COLUMN – Onlangs schreef het CBS dat het aantal faillissementen sinds een paar jaar historisch laag is. Daarentegen blijkt dat er in het eerste half jaar een forse stijging te zien is van het aantal (vrijwillige) bedrijfsopheffingen. Een oorzaak is bijvoorbeeld dat er verkeerde strategische keuzes gemaakt zijn. Of er is helemaal geen strategie. Maar wat is eigenlijk strategie?
Premium...
Kodak verrast met ‘nieuwe richtingen’
TOELEVERANCIERS – Kodak is doorgaans een lastig te doorgronden bedrijf qua technologie, strategie en marketing. Geen aansprekend boegbeeld op de voorgrond en vaak moeilijk te benaderen. Toch is het geen ’technologische stilzitter’. Zo bleek recent tijdens een recente demonstratie van nieuwe printtechnologieën in Dayton, Ohio (VS).
Premium...
Strategie omzetten in acties met de balanced scorecard
BEDRIJVEN – Een strategie uitzetten voor je bedrijf is over het algemeen een hele opgave. Je moet er toch even voor gaan zitten. Zeker voor de ondernemer in het MKB komt het door de drukte en waan van alledag vaak gewoon niet van.
Premium...
Innoveren van ‘maak- naar businessbekwaam’ – 1
PRODUCTIE INNOVATIE – Rendement of winst maken is voor veel ondernemingen meestal de belangrijkste doelstelling in hun bestaan. Jammer genoeg kan in veel gevallen alleen maar aan het eind van het jaar geconstateerd worden of die doelstelling gerealiseerd is. Kan het ook anders?
Premium...
Innoveren en excelleren in de grafimedia industrie (2)
PRODUCTIE INNOVATIE – Veel grafische bedrijven bevinden zich in een markt waar uitgesproken turbulente veranderingen plaatsvinden. Veel ondernemers willen met hun bedrijf graag transformeren van een capaciteitsbedrijf naar een bedrijf dat geïntegreerd advies geeft op het gebied van communicatievraagstukken.
Premium...
Naar buiten kijken, kansen zien en keuzes in 2021
MARKETING – Iedere onderneming streeft ernaar om op het eigen werkterrein tot de beste te behoren, te willen excelleren. Dat gaat niet vanzelf en er is heel wat voor nodig om dit te realiseren. Een goed begin is altijd om te kijken waar je staat met je bedrijf en wat de sterke punten en verbetermogelijkheden zijn. Vervolgens zul je als ondernemer moeten vaststellen wat je wilt bereiken en wat je ambities en doelstellingen zijn. En niet te vergeten de keuze voor een waardestrategie.
Premium...
Ronald Giethoorn: ‘Strategie, flexibiliteit, innovatie’
MENSEN – Toen Ronald Giethoorn ruim twee decennia geleden van start ging met zijn bedrijf Digital Printing Partners, in de wandelgangen meestal DPP genoemd, behoorde hij tot de eerste ondernemers in de grafische industrie in Nederland die kansen en mogelijkheden zagen op het gebied van digitaal printen.
Premium...
Van maakbekwaam naar marktbekwaam
BEDRIJVEN – Wanneer je aan Franc Hogguer vraagt om zijn bedrijf, inclusief zijn rol als ondernemer eens te typeren, is het verstandig om er even bij te gaan zitten. Nou ja, even. Wat er dan namelijk volgt is een zeer enthousiast en gloedvol betoog. In hoog tempo geeft hij zijn mening over uiteenlopende zaken als strategie, marketing en commercie. Inclusief het ondernemerschap in een familiebedrijf.
Premium...
Reacties